https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaje z bydgoskiej Pesy będą jeździć w Warszawie

Agnieszka Domka-Rybka
Wczoraj bydgoska Pesa wygrała największy tramwajowy przetarg w Europie! Jest wart aż 1,497 mld zł. Pesa ma wyprodukować 186 niskopodłogowych, klimatyzowanych tramwajów, które będą woziły mieszkańców Warszawy.

To wspaniała, choć jeszcze nieoficjalna informacja. Dobra, zwłaszcza po ostatnich doniesieniach, że bydgoska firma planuje zwolnić w marcu i kwietniu 250 pracowników. Czy w tej sytuacji jest szansa, że zarząd cofnie wypowiedzenia?

- To zbyt świeża i emocjonująca sprawa, nie można dziś jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie - powiedział "Pomorskiej" Michał Żurowski, rzecznik Pesy. - Dodam tylko, że planowaliśmy zwolnić więcej osób niż 250. Dopóki nie mamy podpisanej umowy, nie przyjmujemy gratulacji! Ale być może, gdy ruszy produkcja, przywrócimy miejsca pracy. A stanie się to w 2010 roku, dopiero wtedy będzie więc można decydować o nowych etatach.

Skala produkcji jest ogromna, wziąwszy np. pod uwagę, że w tej chwili w Bydgoszczy jeżdżą tylko dwa takie tramwaje, a w Warszawie 15. Dodajmy, że obsługują tam linię nr 9, czyli najdłuższą trasę stolicy.

Pesa miała ośmiu konkurentów: Solaris z Bolechowa pod Poznaniem, Alstom z Francji, kanadyjsko-niemiecką spółkę Bombardier, niemiecką Siemens, austriacko-niemiecką - Stadler, czeską - Cegelec, hiszpańską CAF i polsko-włoskie konsorcjum Newag-AlsaldoBreda.

- Nasza oferta okazała się dla Warszawy najlepsza! - mówi Michał Żurowski. Solaris odpadł np. z gry, ponieważ pokazał tylko prototyp, nie zaś wyprodukowany tramwaj. Polsko-włoskie konsorcjum zaproponowało umowę w euro, podczas, gdy Warszawa żądała w złotówkach.

Tymczasem Alstom i Stadler przeholowały z ceną - oferowały tramwaje za 2,3 mld zł i 3 mld zł. Stolica chciała zaś przeznaczyć na ten cel do 1,815 mld, a Pesa zaproponowała 1,497 mld zł.

Tramwaje mają być dostarczone od połowy 2010 do grudnia 2013 roku. Będą nieco różniły się od tych, które jeżdżą w stolicy, m.in. będą o 1,5 metra krótsze, zabierać 201 osób, w tym 40 na fotelach (teraz 211/63).

Przeprojektowana zostanie kabina motorniczego, a zamiast dwóch rzędów foteli będzie jeden.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
koleś
O czym wy ludzie gadacie, żadna firma nie jest na tyle głupia, żeby produkować tyle szt. pojazdów po kosztach. Najwyraźniej PESĘ tyle to kosztuje. Kolejna sprawa, to nikt nie wie jaki tramwaj zażyczyła sobie warszawa, to wiedzą uczestnicy przetargu i warszawiacy, więc skoro zażyczyli sobie inny, z inną ilością miejsc to taki dostaną, a PESA wyprodukowała już kilkadziesiąt tramwajów, a solaris żadnego. A poza tym jechał któryś tym tramwajem, bo ja jechałem i jestem zachwycony, prezentuje się super, jest cichy i ładnie wykonany. Chciało by się żeby było więcej takich pojazdów w Polsce, a chociażby w Bydgoszczy, bo jadąc tymi starymi tramwajami aż rzygać się chce. A tak na marginesie, to fakt, dobrze, że kasa zostanie w kraju, a Polskie wcale nie jest gorsze.
e
escobar
ciekawe jak podobny produkt moze byc o plowe tanszy od konkurencji? skad takie rozbierznosci w ofercie od 1,5 do 3,7 mld???
np autobusy solarisa sa w podobnej cenie co "tureckie" mercedesy i "polskie" many a ty PESA wycenila swoj produkt o polowe taniej (od stadlera)
a przeciez inne konsorcja tez maja swoje przedstawicielstwa i fabryki w Polsce, wiec koszt pracy podobny, wiec co PESA jedzie po kosztach?
N
Niko
Czyli- Bydgoszcz także pokaże prototyp skoro bedą wyraźne zmiany w konstrukcji. A poza tym- cena w euro to jakis problem? Przecież to można przeliczyć w 2 minuty. I to był powód oddalenia propozycji? hehehehehehehe...Z drugiej strony- dobrze, że kasa zostanie w kraju i zasili portferle rodaków. A że wyrób gorszy? Cóż- to Warszawa bedzie się męczyła z psujacymi sie PESAMI
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska