Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trzeba stworzyć infrastrukturę i możliwości rozwoju pojazdów elektrycznych. 2 mld zł na autobusy

AGW
pixabay.com
- W zakorkowanych centrach miast problemem jest duże stężenie spalin emitowanych przez transport. Elektromobilność ma szansę przyczynić się do zniwelowania tych zanieczyszczeń oraz do zmniejszenia hałasu - uważa Paweł Sałek, wiceminister środowiska.

29 grudnia podpisano umowę między Narodowym Centrum Badań i Rozwoju a Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, co umożliwia finansowanie zakupu autobusów nowej generacji dla polskich miast uczestniczących w programie Bezemisyjny Transport Publiczny.

- Problem zanieczyszczenia powietrza w znacznym stopniu wynika z emisji spalin przez środki komunikacji. Dlatego konieczne jest zwiększenie liczby ekologicznych autobusów w polskich miastach - mówił wiceminister Sałek. Dzięki dofinansowaniu w latach 2019-2023 miasta partnerskie będą mogły kupić blisko 1000 takich pojazdów oraz zapewnić infrastrukturę do ich ładowania. Budżet przewidziany na realizację przedsięwzięć wynosi do 2,2 mld zł.

Główny cel programu Bezemisyjny Transport Publiczny to opracowanie innowacyjnego autobusu bezemisyjnego i zakup opracowanego prototypu przez miasta, które zawarły porozumienie NCBR. Jak podaje resort środowiska, obecnie jest 27 miast.

- Elektromobilność ma ścisły związek z jakością atmosfery. Czyste powietrze to lepsze i dłuższe życie oraz czysty zysk w sensie ekonomicznym - powiedział Jarosław Gowin, Wicepremier, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego - podkreślał Jarosław Gowin, minister nauki i szkolnictwa wyższego.

- Dlatego priorytetem rządu w 2018 roku będzie skuteczna walka ze smogiem. Rozwijamy technologie i kreujemy wzrost gospodarczy , gdyż chcemy, aby Polska była światowym liderem w zakresie bezemisyjnego transportu publicznego. Tego celu nie udałoby się osiągnąć bez współpracy NFOŚiGW i NBCR. Ich współdziałanie jest modelowym przykładem współpracy pomiędzy instytucjami publicznymi - kontynuował Gowin.

Z kolei Jadwiga Emilewicz, wiceminister rozwoju dodała: - Przyjęcie przez Sejm ustawy o elektromobilności oraz podpisanie umowy pomiędzy NFOŚiGW i NBCR to bardzo dobre wiadomości na koniec roku. Po raz pierwszy od ponad 200 lat Polska nie musi gonić innych krajów, lecz sama wyznacza trendy, standardy i kierunki rozwoju.

- Realizując program bezemisyjnego transportu publicznego, pracując nad stworzeniem nowoczesnego, elektrycznego autobusu dla polskich miast, tworzymy produkt przyszłości. Na razie jeździ w Polsce 78 takich pojazdów, ale do roku 2020 chcemy tę liczbę zwiększyć do 1000 – podsumowała Emilewicz.

Kazimierz Kujda, Prezes Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej: – W programie priorytetowym, który jest załącznikiem do umowy podpisanej przez NFOŚiGW z NBCR przewidziano wydatkowanie 2,2 mld zł na rozwój bezemisyjnego transportu publicznego, ale to dopiero początek drogi. Samorządy i firmy komunikacyjne będą mogły zakupić ekologiczne autobusy elektryczne, ale wielkim wyzwaniem będzie stworzenie ram organizacyjnych i całej infrastruktury, w tym sieci stacji ładowania pojazdów w całej Polsce. Uczestnictwo w rozwoju elektromobilności, poza NFOŚiGW, zadeklarowały także wojewódzkie fundusze oraz Bank Ochrony Środowiska. Celem zasadniczym jest sprawienie, aby autobusy elektryczne, gdy już zostaną skonstruowane i wyprodukowane, były efektywnie wykorzystywane w polskich miastach, z korzyścią dla zdrowia mieszkańców i stanu środowiska – zaznaczył.

W ramach programu Bezemisyjny Transport Publiczny Narodowe Centrum Badań i Rozwoju współpracuje już z 27 samorządami z całej Polski. Są to: Bydgoszcz, Częstochowa, Gdynia, Jaworzno, Kraków, Krosno, Lublin, Łomża, Mielec, Nowy Sącz, Płock, Rzeszów, Siedlce, Sieradz, Sosnowiec, Starachowice, Szczecin, Tczew, Tomaszów Mazowiecki, Toruń, Tychy, Warszawa, Wejherowo, Wrocław, Zakliczyn i Żyrardów oraz gminy zrzeszone w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii

- Umowa NCBR – NFOŚiGW to bardzo dobra inicjatywa. komentuje podpisanie umowy Karol Zarajczyk, prezes zarządu Ursus S.A. - Stanowi to bodziec do szybszego rozwoju polskiej gospodarki, a jednocześnie będzie miało pozytywne skutki dla naszego środowiska. Takie wsparcie stwarza nam możliwość stałego rozwoju. Rząd wyznaczył kierunek polskiej gospodarce zakładając, że do 2025 roku po polskich drogach poruszać się będzie milion pojazdów elektrycznych.

Zarajczyk jest zdania, że skorzystają wszyscy - samorządy, mieszkańcy, którzy domagają się skutecznej walki ze smogiem, jak również szkoły i uczelnie, zwłaszcza te zawodowe. "(...) ponieważ wiedzą doskonale, jakie umiejętności będą potrzebne na rynku pracy za pięć czy dziesięć lat. Przy naszym wsparciu, w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych im. Jana Pawła w Zgierzu powstała pierwsza w Polsce klasa o profilu technik elektromobilności".

- Coraz więcej miast decyduje się na zakup ekologicznych autobusów. Pojazdy bezemisyjne postanowiła nabyć już: Warszawa, Zielona Góra, Kraków, Toruń czy Szczecinek. Za niespełna trzy lata po Polsce kursować będzie 600 autobusów z napędem elektrycznym. Do 2020 roku Warszawa ma w planie zakupić aż 160 tego typu pojazdów. W tym roku stolica nabyła 10 w pełni elektrycznych, nowoczesnych, 12-metrowych autobusów miejskich Ursus City Smile, które z powodzeniem kursują po ulicach Warszawy. W czołówce miast stawiających na elektromobilność znalazła się Zielona Góra, która rozstrzygnęła największy jak dotąd przetarg na elektrobusy. 47 bezemisyjnych pojazdów dostarczy miastu spółka Ursus Bus. Dodatkowym bodźcem dla rozwoju branży jest podpisany w czwartek projekt ustawy o elektromobilności. To pozytywny prognostyk na przyszłość, daje nadzieję na dalszy szybki rozwój spółki, a to przełoży się na poprawę warunków życia dla wszystkich - komentuje prezes Ursusa.

Źródło: Twitter, MŚ, informacja prasowa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska