Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tych jajek już nie kupisz! Żabka i Kaufland wycofują ze sprzedaży jaja z chowu klatkowego ze wszystkich sklepów w Polsce

OPRAC.:
Magdalena Walczak-Grudzka
Magdalena Walczak-Grudzka
Coraz więcej sieci w Polsce wycofuje ze sprzedaży jaja z chowu klatkowego.
Coraz więcej sieci w Polsce wycofuje ze sprzedaży jaja z chowu klatkowego. Mariusz Kapała
Dwa znane sklepy - Żabka i Kaufland zapowiedziały wycofanie ze swoich sklepów jaj z chowu klatkowego. Decyzje obu sieci podyktowane są troską o swoich klientów oraz dobrostanem kur niosek. Czytaj więcej o wycofaniu jaj ze sklepów Żabka i Kaufland.

Smaki Kujaw i Pomorza - sezon 4 odcinek 12

od 16 lat

Te sieci wycofują ze sprzedaży jaja od kur z chowu klatkowego

Kolejne sieci sklepów deklarują wycofanie się ze sprzedaży jaj od kur z chowu klatkowego. W ostatnim czasie dołączyły kolejne - Kaufland i Żabka. Lista obejmuje już kilkanaście marek.

Zaczęło się w sierpniu 2016 roku, kiedy pierwszy decyzję ogłosił Aldi, dwa miesiące później Lidl, a potem kolejne sieci. Teraz do tej listy dopisały się Żabka i Kaufland.

Żabka wycofała ze sprzedaży jaja z chowu klatkowego

- Rozpoczynając w marcu 2022 roku proces wycofywania ze sprzedaży jaj kurzych pochodzących z chowu klatkowego, Żabka wypełnia kolejne zobowiązanie zawarte w swojej strategii odpowiedzialności. Dobrostan zwierząt ma dla Żabki ogromne znaczenie, stąd decyzja o wycofaniu z dystrybucji jaj oznaczonych klasyfikacją 3. W ofercie sklepów Żabka w Polsce dostępne są jaja z hodowli ściółkowych, ekologicznych oraz z wolnego wybiegu - czytamy w komunikacie opublikowanym na stronie Żabki w piątek (15 kwietnia 2022 roku).

- Świadomość konsumentów odnośnie pochodzenia żywności stale rośnie, a wraz z nią ich troska o planetę i dobrostan zwierząt. W Żabce wsłuchujemy się w potrzeby i oczekiwania naszych klientów i staramy się na nie reagować możliwie jak najszybciej. Jako firma odpowiedzialna społecznie, podejmujemy szereg inicjatyw zmierzających do zrównoważonego stylu życia – dla każdego i na co dzień. Decyzja o wycofaniu ze sprzedaży jaj z chowu klatkowego stała się dla nas naturalną konsekwencją naszych wcześniejszych deklaracji – troski o planetę i dobrostan zwierząt – powiedziała Joanna Kasowska, Dyrektor Jakości i Standardów Zarządzania Żywnością w Żabka Polska.

- W dzisiejszych czasach troska o dobrostan zwierząt staje się niezbędnym elementem odpowiedzialności społecznej biznesu. Coraz więcej firm podejmuje się rezygnacji z jaj klatkowych i tym samym spełnia oczekiwania polskich konsumentów nieobojętnych na los zwierząt. Bardzo cieszymy się, że tak znana sieć jak Żabka całkowicie zakończyła proces rezygnacji ze sprzedaży świeżych jaj pochodzenia klatkowego. Działania Żabki niewątpliwie przyczyniają się do poprawy warunków życia milionów kur - Julia Pająk, specjalistka ds. kampanii biznesowych w Stowarzyszeniu Otwarte Klatki.

Chów klatkowy nie zapewnia kurom godnych warunków do życia. Mają zdecydowanie za mało przestrzeni na swobodne poruszanie się i realizowania naturalnych dla nich zachowań. Skutkuje to m.in. ogromnym stresem. Nie mogą swobodnie budować gniazd, przesiadywać na grzędzie, grzebać w ziemi w poszukiwaniu pożywienia, nie mają dostępu do świeżego powietrza i słońca. Chów klatkowy kur niosek to okrutna praktyka, nie zapewniająca kurom odpowiednich warunków do życia. Żabka docenia inicjatywy mające na celu poprawę warunków ich życia i z wielkim szacunkiem podchodzi do działań m.in. Stowarzyszenia Otwarte Klatki zmierzających do poprawy dobrostanu zwierząt hodowlanych - czytamy w komunikacie Żabki.

Pełny komunikat dotyczący wycofania jaj z chowu klatkowego przez Żabkę - KLIKNIJ TUTAJ

Kaufland wycofała ze sprzedaży jaja z chowu klatkowego

W trosce o dobrostan kur niosek w asortymencie jaj świeżych Kaufland nie oferuje produktów pochodzących z chowu klatkowego. W ofercie sieci dostępne są jaja kurze wyłącznie z chowu ściółkowego, ekologicznego i na wolnym wybiegu. Pod markami własnymi Kaufland już od wielu lat oferuje jaja z alternatywnych form chowu. Co więcej, są one w dużej mierze wykorzystywane również w przetworzonych produktach marek własnych - czytamy w komunikacie opublikowanym 5 kwietnia 2022 roku na stronie sklepu.

Sieć zakończyła proces wycofywania jaj „trójek” zgodnie ze złożoną rok temu deklaracją. Początkowo Kaufland miał wycofać jaja kurze z chowu klatkowego do 2025 r., jednak w trosce o dobrostan kur niosek firma podjęła decyzję o wcześniejszej realizacji tego celu.

Jako firma odpowiedzialna konsekwentnie realizujemy strategię zrównoważonego rozwoju, której ważną częścią są działania mające na celu polepszenie sytuacji zwierząt hodowlanych. Przyśpieszyliśmy prace nad asortymentem jaj świeżych i zgodnie z podjętą deklaracją pierwszy kwartał 2022 roku to dla sieci Kaufland całkowite odejście od jaj kurzych z chowu klatkowego. Zależy nam na zrównoważonym wytwarzaniu produktów i rozwoju asortymentu o artykuły pochodzące z odpowiedzialnych hodowli. Wierzymy, że wycofanie jaj z chowu klatkowego to duży krok w kierunku poprawy dobrostanu zwierząt – mówi Maja Szewczyk, dyrektor Działu Komunikacji Korporacyjnej Kaufland.

Wycofanie z oferty jaj kurzych z chowu klatkowego to tylko jedno z działań, jakie Kaufland podjął na rzecz poprawy dobrostanu zwierząt. Sieć nie sprzedaje żywych karpi oraz gatunków ryb dziko żyjących, zagrożonych wyginięciem.
W asortymencie sklepów Kaufland nie znajdziemy także mięsa oraz przetworów z kaczek i gęsi, które poddaje się przymusowemu tuczowi.
Aby wspierać świadome decyzje zakupowe, sieć wprowadziła także klasyfikację chowu kurczaka na opakowaniach produktów marek własnych, dzięki której klienci otrzymują czytelne informacje dotyczące warunków hodowli zwierząt.

Pełny komunikat dotyczący wycofania jaj z chowu klatkowego przez Kaufland - KLIKNIJ TUTAJ
[b]Te sklepy zadeklarowały, że zrezygnują z jaj chowu klatkowego:

  • Aldi
  • Auchan
  • Biedronka
  • Carrefour
  • frisco.pl (Eurocash)
  • Intermarche
  • Kaufland
  • Lidl
  • MAKRO
  • Netto
  • Piotr i Paweł
  • Stokrotka
  • Tesco
  • Żabka

Nie tylko markety wyszły z takim postanowieniem. Jaj od kur z chowu klatkowego nie chcą hotele (Mercure, Ibis, Orbis, Novotel, InterContinental, Holiday Inn, Accor, Sorfitel, Campanile, Golden Tulip), producenci żywności (Unilever, Mondelez, PepsiCo, Ferrero, Frosta, La Lorraine, Lajkonik, Grycan), restauracje, kawiarnie i catering (McDonald’s, Subway, Burger King, Sodexo, Compass Group (Eurest), Green Caffe Nero, Blikle, Organic Coffee & more).

Źródło: Otwarte Klatki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska