Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Unia Europejska dofinansuje nam drogę S5. To ponad miliard złotych!

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Umowa na dofinansowanie S5 podpisana. Ponad miliard zł wesprze budowę 74-kilometrowego odcinka. Cała trasa to 130 km
Umowa na dofinansowanie S5 podpisana. Ponad miliard zł wesprze budowę 74-kilometrowego odcinka. Cała trasa to 130 km Marek Weckwerth
Na wysokości podbydgoskiego Bożenkowa jest na razie wycięty w lesie pas ziemi prowadzący prosto na betonowe kikuty przyszłego mostu nad Brdą. Ale będzie prawdziwa droga ekspresowa S5 i most jak się patrzy.

A poza tym będzie 74-kilometrowy odcinek trasy od Nowych Marz do Bydgoszcz.

Właśnie na tę inwestycję podpisano dziś przy budowanym moście umowę na dofinansowanie S5. Unia da ponad 1 mld zł, bo S5 będzie ważnym elementem transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.

Słowo o europejskiej solidarności
- Ponad miliard złotych robi wrażenie. Cała droga S5 będzie kosztowała ponad 2 miliardy - wylicza Marek Chodkiewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. - To doskonały przykład europejskiej solidarności. Pieniądze na dofinansowanie dróg płyną z Europy, a my też już próbujemy pomagać Europie i nasi bohaterscy strażacy za nasze pieniądze gaszą pożary w Szwecji. Droga S5 jest bardzo ważna, bo połączy polskie porty z Bydgoszczą, Poznaniem i Wrocławiem.

Chodkiewicz pochwalił się, że rząd PiS przeznaczył już na budowę dróg ekspresowych w województwie kujawsko-pomorskim ok. 4,3 mld zł - łącznie na 162 km. Na działające drogi, na 51 zadań, przeznaczono 388 mln zł. Z subwencji ogólnej 30 milionami złotych dofinansowano inwestycje samorządowe - remonty i budowy mostów. W ramach inwestycji powiatowych i gminnych dofinansowano 137 zadań na 146 mln zł. To finansowy wkład rządu w województwo.

Komisja musi zatwierdzić
- Dofinansowanie odbędzie się w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - wyjaśnia Jarosław Orliński , dyrektor Departamentu Programów Infrastrukturalnych w resorcie inwestycji i rozwoju. - To duży projekt inwestycyjny i będzie wymagał zatwierdzenia przez Komisję Europejską. Stosowną dokumentację już przekazaliśmy i czekamy na pozytywną decyzję. Konkretne pieni adze, które na tej budowie zostały już wydatkowane z budżetu, będą mogły wrócić poprzez refundację do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

- Za kilka dni pierwsze pieniądze zostaną uruchomione - wyraził nadzieję Przemysław Gorgol, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

FLESZ: Autostrady, bramki, systemy płatności - jak ominąć korki?

Więcej informacji na kolejnej stronie >>>

Podkreślił, że dzięki tej umowie w Kujawsko-Pomorskiem suma wsparcia europejskiego na drogi, linie kolejowe oraz inne elementy infrastruktury przekroczy 5 mld zł.

Jacek Gryga, generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad powiedział, że ta umowa na dofinansowanie jest już 43. z kolei podpisaną przez GDDKiA - na 53 mld zł, z czego z funduszy unijnych to połowa tej kwoty.

To, czego nie zrobili poprzednicy
- Poprzedni rząd obiecywał, a my jako PiS te obietnice realizujemy - stwierdził Mikołaj Bogdanowicz, wojewoda Kujawsko-pomorski, dodają że wsparcie unijne jest bardzo ważne.

W podobnym tonie wypowiedział się Tomasz Latos, bydgoski poseł PiS. Przypomniał jednak, że przedstawiciele poprzedniego rządu (PO - PSL) obiecali zakończenie budowy S5 już w roku 2012. Parlamentarzysta przypomniał sobie jednak rok 2007 kiedy ta inwestycja wydawała się nieodległa i że rok 2012 rzeczywiście jest możliwy.

Nie ma się czym chwalić
- To, co zaprezentowali ci wszyscy panowie, to naturalna konsekwencja decyzji podjętej przez nasz rząd 8 września 2015 roku w sprawie Programu Budowy Dróg Krajowych, w tym S5 - podsumowuje uroczystość Paweł Olszewski, bydgoski poseł PO. - Zatem podpisanie umowy to czysto techniczny element, który wynika z przygotowanego przez nas programu. Nie ma więc czym się chwalić.

Warto wiedzieć
Na 74-kilometrowym odcinku S5, na który znalazło się unijne dofinansowanie, przewiduje się przebudowę 4 węzłów i budowę 9 zupełnie nowych węzłów. Przebudowa obejmie węzły: Nowe Marzy, Świecie Północ (wcześniejsza nazwa Morsk), Świecie Zachód (Przechowo), Świecie Południe (Dworzysko). Nowe węzły będą nosiły nazwy: Sartowice, Gruczno, Pruszcz (Zbrachlin), Koronowo (Włóki), Bydgoszcz Północ (węzeł zespolony Aleksandrowo i Wilcze), Maksymilianowo, Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn), Bydgoszcz Zachód (Pawłówek), Bydgoszcz Miedzyń (Lisi Ogon).

W ramach dofinansowanej inwestycji powstanie 5 miejsc obsługi podróżnych (MOP), mosty, wiadukty, kładki pieszo-rowerowe. Powstaną też dwa Obwody Utrzymania Drogi, drogi poprzeczne i dojazdowe, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Czy zdałbyś egzamin na prawo jazdy? Rozwiąż test! [10 PYTAŃ - QUIZ - KLIKNIJ NA ZDJĘCIE]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska