Lubraniec dołącza do miast, w których wyprowadzono poza centrum uciążliwy dla mieszkańców tranzyt pojazdów. Uroczyste otwarcie nowej trasy, z udziałem marszałka Piotra Całbeckiego odbyło się 20 września. Gruntownie przebudowano także 7-kilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 270 pomiędzy Lubrańcem i Brześciem Kujawskim.
- Dzięki nowej obwodnicy, która poprawia bezpieczeństwo i ogranicza hałas w Lubrańcu, skróciliśmy także czas przejazdu na ważnej trasie stanowiącej między innymi dojazd autostrady A1 i A2 – podkreśla marszałek Piotr Całbecki. – To potrzebna inwestycja, odpowiadająca na potrzeby mieszkańców i rozwiązująca problemy kierowców. Przed nami kolejne zadania.
Jak podaje Zarząd Dróg Wojewódzkich i Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego, obwodnica wybudowana została w ciągu drogi wojewódzkiej nr 270, po zachodniej stronie miejscowości. Początek blisko pięciokilometrowej trasy znajduje się na nowym rondzie przed wjazdem do Lubrańca od strony Brześcia Kujawskiego. Nad rzeką Zgłowiączka powstał nowy 140-metrowy most. W miejscowości Borek obwodnica łączy się z istniejącą trasą nr 270 poprzez nowe pięciowlotowe rondo. W ten sposób droga wojewódzka bezpiecznie łączy się z trasami gminnymi w kierunku miejscowości Zgłowiączka i Marysin.
Trasa posiada nośność 11,5 ton na oś. Jezdnia ma szerokość 8 metrów (wraz z opaskami). Powstały także pobocza o szerokości 1,5 metra. W ramach zadania zbudowano ścieżkę pieszo-rowerową w miejscowości Piaski.
Inwestycję o wartości ponad 66 mln zł zrealizowano wykorzystując m.in. środki unijne z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 i Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-27. Za kontrakt odpowiadała toruńska firma Onde.
Droga Brześć Kujawski-Lubraniec też po przebudowie
Zakończono także modernizację 7-kilometrowego odcinka drogi łączącej Brześć Kujawski z Lubrańcem. Trasa częściowo zyskała nową konstrukcję jezdni. Pozwoliło to podnieść nośność drogi do przenoszenia obciążeń rzędu 11,5 tony na oś. Oznacza to, że będzie zdecydowanie bardziej odporna na powstawanie uszkodzeń i kolein. Trasa zyskała też utwardzone pobocza, perony i zatoki autobusowe, nowe oznakowanie i bariery.
Inwestycja była współfinansowana ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 i Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-27. Łączny koszt przedsięwzięcia to 28,6 mln zł.
Budowa obwodnicy Lubrańca i przebudowa drogi wojewódzkiej nr 270 to nie jest jedyne inwestycje w powiecie włocławskim. Wiosną zakończono przebudowę drogi wojewódzkiej 269 pomiędzy Choceniem i Chodczem.
W trakcie przebudowy jest też cała 11-kilometrowa droga wojewódzka nr 268 łącząca Brześć Kujawski z Brzeziem.
Obwodnica Lubrańca w liczbach
Długość – 5,3 km
Szerokość jezdni – 8 m z opaskami bitumicznymi
Szerokość poboczy gruntowych – 1,5 m
Wartość inwestycji – 66,2 mln zł.
Kujawsko-pomorski program budowy obwodnic
Samorząd województwa sukcesywnie powiększa pulę środków na prace projektowe i budowlane w ramach regionalnego programu budowy obwodnic. Obejmuje on obejścia o łącznej długości 70 km. Jego realizacja w najbliższych latach pochłonie miliard złotych. Na rozbudowę i modernizację infrastruktury drogowej w ramach naszego programu regionalnego perspektywy 2021-2027 Urząd Marszałkowski przeznacza rekordową pulę 136 mln euro. Z krajowych środków na trzy obwodnice – Brodnicy, Rypina i Tucholi – uzyskano 170 mln zł.
Stan prac nad obwodnicami w województwie kujawsko-pomorskim:
Brodnica – oczekiwanie na Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID)
Mogilno – zaawansowane prace budowlane
Więcbork – prace nad projektem
Rypin – odbyły się konsultacje społeczne, uzyskanie decyzji środowiskowej w trakcie postępowania
Brodnica – złożony wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej
Tuchola – trwa projektowanie,
Lisewo – aktualizacja dokumentacji projektowej
Chełmża – odbyły się konsultacje, prace nad koncepcją, w trakcie postępowania uzyskanie decyzji środowiskowej
Sępólno Krajeńskie – trwają prace nad projektem, zakończyły się konsultacje, w trakcie postępowania uzyskanie decyzji środowiskowej
Golub-Dobrzyń – zakończyły się konsultacje, prace nad koncepcją w toku, w trakcie postępowania uzyskanie decyzji środowiskowej
Radzyń Chełmiński – zakończyły się konsultacje społeczne, prace nad koncepcją, przygotowania do uzyskania decyzji środowiskowej
Trląg – planowana wraz z przebudową DW nr 255, trwa aktualizacja dokumentacji.
Uroczyste otwarcie obwodnicy Lubrańca. Droga Brześć Kujawski...