Czy modernizacja stadionu w Golubiu-Dobrzyniu jest zagrożona?
Podczas kilku wizyt w OSiR nie zastaliśmy na placu budowy żadnych ekip, a postęp prac w ciągu kilku miesięcy nie jest znaczący. Zapytaliśmy Urząd czy trwa modernizacja stadionu.
„Modernizacja stadionu Ośrodka Sportu i Rekreacji jest w trakcie. Zgodnie z zawartą w grudniu 2022 r przez Gminę Miasto Golub-Dobrzyń umową z Wykonawcą termin realizacji inwestycji wynosi 18 m-cy. Roboty budowlane są prowadzone zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym opracowanym na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej w marcu 2022 roku z Ministrem Sportu i Turystyki” – czytamy w odpowiedzi Urzędu Miasta.
Magistrat nie dysponuje informacją dotyczącą obecności na terenie budowy pracowników przedsiębiorstwa wykonującego roboty budowlane.
Dotarły do nas sygnały, że wykonawca nie realizuje prac ze względu na brak płatności ze strony urzędu. Czy jest to prawdą? Czy realizacja inwestycji jest zagrożona?
- Wszystkie płatności wobec Wykonawcy, Gmina Miasto Golub-Dobrzyń realizuje na bieżąco i bez opóźnień (odbiory częściowe odbywają się raz na kwartał). Realizacja inwestycji nie jest zagrożona – zapewnia inwestor.
Kredyt (nie) dla Urzędu Miasta w Golubiu-Dobrzyniu
W ostatnich tygodniach Urząd Miasta dwukrotnie ogłaszał zamówienie w sprawie zaciągnięcia niemal 25 mln zł kredytu na częściowe sfinansowanie deficytu budżetu oraz częściową spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań w 2023r. i 2024r. Według planu urzędu, spłata zobowiązań miała następować dopiero za pięć lat (od 2028 do 2040). Żaden bank nie przystąpił do dwóch postępowań i nie zaproponował miastu takiego kredytowania. Zapytaliśmy Urząd czy wpłynie to na realizację miejskich inwestycji oraz jaki jest plan na pozyskanie 25 mln zł, które miały zasilić budżet z kredytu.
Odpowiedź może zaskakiwać, ponieważ Urzędowi wystarczy 10 mln zł mniej kredytu...:
„Po przeanalizowaniu potrzeb finansowych Gminy Miasto Golub-Dobrzyń zaciągnięcie kredytu w wysokości 25 mln. zł nie jest konieczne. Obecnie prowadzone są starania w celu zaciągnięcia kredytu w wysokości 14 673 100,00 zł”.
Warto wiedzieć, że Urząd Miasta zaciągał w ciągu ostatnich 5 lat dwa spore kredyty. 4,1 mln zł miasto pożyczyło w 2018 roku. Trzy lata później zaciągnięto ponad 4 mln zł kredytu, choć w tym samym roku ustalano podwyżki wynagrodzeń burmistrza i diet radnych. Wówczas burmistrz Mariusz Piątkowski zaznaczył, że już od dłuższego czasu nie mówi o trudnej sytuacji miasta, długi zostały zmniejszone, jest zdolność inwestycyjna i kredytowa.
