Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Usłyszeć osoby głuche

Aleksander Knitter
Ewa Kurs tłumaczy rozmowę z Tomaszem Kubiszewskim prezesem Polskiego Związku Głuchych w Chojnicach
Ewa Kurs tłumaczy rozmowę z Tomaszem Kubiszewskim prezesem Polskiego Związku Głuchych w Chojnicach Aleksander Knitter
Tomasz Kubiszewski, który jest prezesem Polskiego Związku Głuchych w Chojnicach potwierdza - ustami jedynej przysięgłej tłumaczki języka migowego w Chojnicach Ewy Kurs - że osoby głuche mają w mieście mnóstwo problemów z codziennym funkcjonowaniem. A chodzi o bardzo ważne sprawy, jak komunikacja i to nie tylko w urzędach czy instytucjach, ale również ze służbami ratunkowymi.

- Głusi mają problemy w szpitalu, bo lekarze nie potrafią się z nimi komunikować. Mają wielkie problemy w starostwie i w jego poszczególnych wydziałach, w przychodniach lekarskich czy w urzędzie pracy - wymienia Ewa Kurs, która towarzyszyła wczoraj prezesowi PZG Tomaszowi Kubiszewskiemu podczas spotkania z komisją społeczną rady miejskiej w Chojnicach.

Jednak jeszcze większy problem mają w nagłych sytuacjach. - Sami nie wezwą pogotowia, policji czy straży pożarnej - mówi Kurs. - Tak samo jest podczas zdarzeń np. drogowych. To są bardzo niekomfortowe sytuacje dla osób głuchych.

Tego kłopotu nie ma w urzędzie miejskim w Chojnicach, gdyż ma on podpisaną umowę z właśnie z Ewą Kurs, która wówczas towarzyszy osobie głuchej podczas wizyt w ratuszu. W starostwie również jest osoba przeszkolona do tłumaczenia z języka migowego, jednak, delikatnie ujmując, zdaniem osób głuchych nie radzi sobie z tym zadaniem i przestali oni korzystać z jej pomocy. A pomoc tej osoby jest ważna, gdyż pod starostwo podlega wiele instytucji, chociażby urząd pracy, w którym m.in. pan Tomasz miał kłopoty wynikające z komunikacyjnymi problemami. - Co innego kurs i egzamin, a co innego późniejsza praktyka. Jeśli osoba po kursie nie będzie miała kontaktu z osobami głuchymi i nie wtopi się w to środowisko, to sobie później nie poradzi - uważa Kurs.
Radni z komisji społecznej przegłosowali więc kilka wniosków. Chcą, by na stronie chojnickiego ratusza jeszcze lepiej zaakcentować możliwość kontaktu dla osób głuchych. Zgłosili też wniosek i zapotrzebowanie na stworzenie specjalnej bramki SMS-owej, dzięki której osoba głucha mogłaby poinformować służby o tym, że pilnie potrzebuje pomocy. Padł również pomysł, by zatrudnić na stałe tłumacza języka migowego, który ułatwiłby kontakt osób głuchych w wielu instytucjach publicznych na terenie miasta. Do tego potrzebna byłaby umowa i chęć współpracy między urzędami i instytucjami.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska