Przejazd priorytetowy - jak to działa?
Jak czytamy na stronie internetowej Zarządu Dróg Miejskich (ZDM) w Gliwicach, bo to on wprowadził nowatorskie w Polsce rozwiązanie, dzięki urządzeniom zainstalowanym w autobusach, system określa pozycję GPS oraz decyduje o przyznaniu odpowiedniego priorytetu przejazdu przez sterowane sygnalizacją skrzyżowanie.
System, w zależności od opóźnienia danego autobusu, przydziela dodatkowe sekundy zielonego światła potrzebne do opuszczenia skrzyżowania. Rozwiązanie wprowadzono na stałe po 3 latach testów na linii A4.
W przypadku służb ratunkowych - w miarę zbliżania się do skrzyżowania sygnalizacja przełącza się w tryb, w którym wszyscy użytkownicy drogi otrzymują sygnał czerwony. Dzięki temu kierowca pojazdu uprzywilejowanego może przejechać przez skrzyżowanie sprawniej i bezpieczniej, nie wchodząc w kolizję z innymi pojazdami lub pieszymi.
System pokieruje ruchem w Toruniu i wskaże drogę karetkom
To pierwsze takie rozwiązanie w Polsce.
ZDM w Gliwicach testuje też nowatorski system sterowania światłami na jednym przejazdów rowerowych przez ulicę. Kamery wyposażone są w przetworniki, których detekcja oparta jest na analizie promieniowania podczerwieni. Po wykryciu rowerzysty, obraz automatycznie wysyłany jest do sterownika z żądaniem zielonego światła dla tej grupy uczestników ruchu.
Flesz - wypadki drogowe. Jak udzielić pierwszej pomocy?
