Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Uwaga na oszustów podszywających się pod ZUS. Także w Kujawsko-Pomorskiem

Małgorzata Stempinska
Małgorzata Stempinska
Naciągacze są bardzo przekonujący, np. płaczą do słuchawki albo  krzyczą na rozmówcę, który nie chce przekazać im pieniędzy
Naciągacze są bardzo przekonujący, np. płaczą do słuchawki albo krzyczą na rozmówcę, który nie chce przekazać im pieniędzy Pixabay.com
Dzwoni „lekarz” i mówi, że Twój wnuk albo syn jest ciężko chory na COVID-19 i potrzebne są pieniądze na terapię ratującą życie. Nie wierz, gdy w słuchawce usłyszysz taką historię! To nowa metoda oszustów. Nie daj się też nabrać na telefony z ZUS.

Zobacz wideo: Dramatyczne dane dotyczące zgonów w Polsce

od 16 lat

Pandemia koronawirusa nieustannie dostarcza oszustom pomysłów na wyłudzanie pieniędzy. W ubiegłym tygodniu ostrzegaliśmy przed specjalną stroną internetową o adresie gov.pl-covid.pl, która jest łudząco podobna do witryn rządowych. Widnieje na niej informacja: „Odbierz 300 zł za szczepienie od Prezydenta Andrzeja Dudy”. Podanie danych, o które prosili oszuści, może skończyć się wyczyszczeniem przez nich naszego konta bankowego.

Oszustwo na COVID-19. Na czym polega?

Tym razem policjanci ostrzegają przed naciągaczami wyłudzającymi pieniądze metodą „na wnuczka” wykorzystując legendę „na koronawirusa”. Dzwonią głównie do starszych osób podając się za członka rodziny, który zachorował na COVID-19 i jest w bardzo złym stanie. Po chwili do rozmowy wkracza rzekomy lekarz, który potwierdza tę sytuację wskazując na pilną potrzebę wdrożenia terapii ratującej życie. Naciągacze są naprawdę bardzo przekonujący, np. płaczą do słuchawki albo krzyczą na rozmówcę, który nie chce przekazać im pieniędzy.

Policjanci uczulają:

- Pamiętajmy, że żaden pacjent chory na COVID-19 nie musi płacić za swoje leczenie. Zarówno diagnostyka, pobyt w szpitalu jak i podawane leki są darmowe. Jeśli dzwoni do nas osoba która próbuje wmówić nam, iż musimy zapłacić za leczenie najbliższych, powinniśmy jak najszybciej przerwać połączenie i zadzwonić pod numer 112, by poinformować o próbie oszustwa policję.

Oszustwo na konsultanta ZUS. Na czym polega?

Z kolei Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed nową metodą oszustów „na konsultanta ZUS”. Naciągacze podszywają się pod infolinię ZUS 22 560 16 00. Właśnie taki numer wyświetla się na telefonie klienta. Dzwonią w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych ZUS czy zmiany numerów telefonów używanych w komunikacji z bankami.

- Takie telefony to próba oszustwa. Dlatego prosimy o czujność i rozwagę, aby nikomu nie podawać swoich danych do logowania na PUE ZUS czy danych osobowych - apeluje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.

Kiedy jednak możemy się spodziewać telefonu z ZUS?

Mogą dotyczyć wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego lub są związane z prowadzoną w ZUS konkretną sprawą klienta. Konsultanci ZUS mogą również zadzwonić z propozycją wzięcia udziału w bezpłatnych szkoleniach dotyczących Polskiego Ładu i zmian w zasadach naliczania składki zdrowotnej oraz sporządzania dokumentów rozliczeniowych.

Nie przegap

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska