W Bydgoszczy "Zielona fala" faktycznie działa, choć jeszcze nie perfekcyjnie

Mateusz MazurZaktualizowano 
Odcinek od ulicy Pięknej do skrzyżowania Wojska Polskiego z Ujejskiego można już pokonać bez stania na czerwonym świetle.
Odcinek od ulicy Pięknej do skrzyżowania Wojska Polskiego z Ujejskiego można już pokonać bez stania na czerwonym świetle.
W ramach Inteligentnych Systemów Transportowych w Bydgoszczy ruszyła pierwsza tzw. "zielona fala". Funkcjonuje ona na odcinku od skrzyżowania ulic Szubińskiej i Pięknej do skrzyżowania Wojska Polskiego i Ujejskiego.

Dzięki niej kierowcy, którzy załapali się na zielone światło i korzystają z tego ciągu komunikacyjnego nie muszą na kolejnych skrzyżowaniach czekać i stać w korkach przez czerwone światło. Pod warunkiem, że prędkość pojazdu nie przekracza dozwolonej i wynosi od 40 do 50 kilometrów na godzinę. Czy faktycznie takie udogodnienia sprawdzą się na naszych drogach? Postanowiliśmy to sprawdzić.

Po godzinie 13 rozpoczęliśmy nasz test przy ulicy Pięknej. Na drogach o tej porze było dość sporo pojazdów. Dlatego parę razy musieliśmy nieco zwolnić przez tworzące się niewielkie korki. Gdy jednak dojeżdżaliśmy do skrzyżowania zapalało się zielone światło i mogliśmy płynnie pokonać każdy odcinek. Trasa od ulicy Pięknej do skrzyżowania Wojska Polskiego z Ujejskiego zajęła nam dokładnie 6 minut.

Więcej wiadomości z Bydgoszczy na www.pomorska.pl/bydgoszcz.

Nasz test postanowiliśmy powtórzyć w drugą stronę. Niestety, na samym początku spotkała nas przykra niespodzianka. Przy skrzyżowaniu z Trasą Uniwersytecką zatrzymał nas czerwony sygnalizator. Czekaliśmy dokładnie 58 sekund. Następnie ruszyliśmy dalej. W drugą stronę również tworzyły się niewielkie korki. Dlatego kilkakrotnie musieliśmy się zatrzymać na kilka sekund. Przez skrzyżowania przejechaliśmy płynnie. Pomimo sporego ruchu na rondzie Kujawskim udało się wjechać na zielonym świetle. Do końca nie spotkaliśmy się już z utrudnieniami. Tym razem trasa z Wyżyn na Błonie zajęła nam jednak 7 minut i 15 sekund.

Z naszego testu wynika zatem, że "zielona fala" może faktycznie usprawnić ruch na drogach naszego miasta. Wszystko nie jest jednak jeszcze dopracowane do perfekcji.
Z wynikami podzieliliśmy się z bydgoskimi drogowcami.- System polega na sztucznej inteligencji w 80 procentach. Reszta wynika z danych, jakie są zbierane z tego, co aktualnie dzieje się na drogach - wyjaśnia nam Krzysztof Kosiedowski, rzecznik prasowy bydgoskiego Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.

Zobacz także: Samochody z czasów PRL od pierwszego właściciela. Zobacz niezwykłe auta i ich kierowców.

- Oczywiście, te dane, które uzyskiwane są z terenu nie są stałe. System będzie dostosowywał sygnał do danej sytuacji. Ważne jest między innymi natężenie ruchu i prędkość, z jaką poruszają się w danym momencie pojazdy - dodaje Krzysztof Kosiedowski.
ITS zbiera informacje na przykład z zamontowanych kamer, dzięki czemu uzupełniane są informacje o aktualnej sytuacji na drogach.

- Ideą całego systemu jest przepuszczenie na światłach jak największej liczby samochodów, dodając do tego przeanalizowane informacje o sytuacji na drodze prostopadłej. Dlatego czasem na drogach głównych zapalają się czerwone światła, gdy na podporządkowanej tworzą się większe korki - wyjaśnia rzecznik drogowców.

"Zielona fala" zacznie funkcjonować również w innych rejonach Bydgoszczy. Drogowcy chcą wdrożyć ten pomysł między innymi na ulicach Fordońskiej, Jagiellońskiej, Wyszyńskiego, Gdańskiej, Ogińskiego i Dworcowej.

**Jakie macie doświadczenia z "zieloną falą"? Czekamy na Wasze opinie.

Czytaj e-wydanie »

Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje**

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 10

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

a
alsgls

To może jednak warto było wydać te pieniądze

A
Andrej

Zamiast ITS bezkolizyjny przejazd wokół centrum do głównych dróg krajowych , w centrum zdjąć sygnalizację zdjąć znaki oprócz zakazu zatrzymywania i wyznaczających parkingi, prędkość maks.40 km/h. Do tego na obrzeżach śródmieścia parkingi zachęcające np. ceną do korzystania z nich, może jakieś zachęty dla kierowców do korzystania z komunikacji publicznej i w mieście ruch się uspokoi przy stanowczo zwiększonej prędkości podróżowania. Można podobne rozwiązania spotkać na zachód od Odry i nie trzeba być oryginalny lepiej skuteczny . Wiem że to praca na długie lata,ale można ją wykonać etapami i ten kto odważy się to wprowadzić  ma u mnie głos na zawsze nieważne z jakiej jest partii. Myślę, że wielu kierowców wyraziłoby swoją wdzięczność za odkorkowanie miasta w wyborach osobie która podejmie ryzyko poprzez długofalowy program rozbudowy dróg miejskich odkorkowania miasta .

a
alien

To ze its to pomylka to jedna sprawa, zielona fala hmm raz na kilka przejazdow sie uda na nia teafic ale tak bylo tez wczesniej. Druga sprawa ze nacpali tych swiatel w calym miescie jak nie normalni. Niedlugo szybciej bedzie dotrzec do celu pieszo niz samochodem. tyle kasy w bloto.

G
Gość
W dniu 10.02.2015 o 12:39, Tower napisał:

Za to są w jnnych miejscach. A Ci co stoją w korkach, nie są zachwyceni tym rozwiązaniem. A przecierz są, systemy które, byłyby w stanie to wszystko ogarnąć! Tyle, że WŁODAŻE, nie są nimi zainteresowani! Górę biorą własne interesy! :wacko: :blink: :o


Weź sobie do łapy słownik ortograficzny i solidnie go postudiuj, żebyś nie musiał publicznie się kompromitować...
T
Tower
W dniu 10.02.2015 o 10:52, Dorota napisał:

A ja jestem zachwycona wjazdem do Bydgoszczy od strony Osielska. Jeżdżę tamtędy codziennie w okolicy godz. 8 i dotychczas korki na wysokości kościoła zatrzymywały mnie na kwadrans. Od czasu zmian nie ma tam korków w ogóle. Jak dla mnie - rewelacja. 

Za to są w jnnych miejscach. A Ci co stoją w korkach, nie są zachwyceni tym rozwiązaniem. A przecierz są, systemy które, byłyby w stanie to wszystko ogarnąć! Tyle, że WŁODAŻE, nie są nimi zainteresowani! Górę biorą własne interesy! :wacko: :blink: :o

G
Gość

Płynna jazda nie do końca bo zielone zapala się za późno. Ten kto ustawiał system nie przewidział, że na odcinku od 1 do 2 świateł ludzie wyjeżdżają np. spod Netto i tworzy się korek uniemożliwiający przejazd bez hamowania. Mały błąd ale zasadniczy. Poza tym wszystko działa do momentu uruchomienia wszystkich świateł. Przejście dla pieszych na solskiego z pewnością nie jest podpięte do ITS. A to kolejny błąd. Zielona fala kończy się na Magnuszewskiej gdzie na skrzyżowaniu, które barany myliły z rondem założono sygnalizację kompletnie nie połączoną z sygnalizacją na przejściu koło schell. Tym sposobem krótszy odcinek o parę kilometrów pokonuje się w tym samym czasie co wy...Tak wiem, tam nie ma ITSa...pytanie dlaczego? Nie chodziło o płynny przejazd W-Z i Pn-Pd?

D
Dorota

A ja jestem zachwycona wjazdem do Bydgoszczy od strony Osielska. Jeżdżę tamtędy codziennie w okolicy godz. 8 i dotychczas korki na wysokości kościoła zatrzymywały mnie na kwadrans. Od czasu zmian nie ma tam korków w ogóle. Jak dla mnie - rewelacja. 

x
xxx

Dlaczego tylko do Ujejskiego, a co z obiecaną synchronizacją świateł na przejsciu dla pieszych przy Shellu ze światłami na skrzyżowaniu z Magnuszewską.  Dlaczego skręt w prawo z Wojska Polskiego w Magnuszewską bądź Trasę Uniwersytecką zawsze jest dozwolony z zielonym dla peszych i rowerów,

k
kooloobollo

ITS nie obejmuje braku myślenia tzw. 'kierowców' - zanim ruszą spod świateł szukają wajchy od biegów albo gadają przez smartfona, a jak ruszą w końcu to pędzą do następnhc świateł (oczywiście przekraczająć dozwoloną prędkość), po czym hamują....zanim się rospędzą, dojeżdżają kolejni, którzy musza zwolnić itd.... tego nie uszą na kursie prawa jazdy - jsk sprawnie ruszyć oraz patrzeć nie 50m przed siebie ale też i 500... i PRZEWIDYWAĆ I MYŚLEĆ...

mam nadzieję, że ten system sprawni poruszanie się komunikacją miejską, która powinna mieć priorytet!

a jednoosobowe pojazdy spalinowe, niech sobie czekaja w korkach B)

C
Crycha

"Rewelacja", dziś odcinek Sułkowskiego od Dwernickiego do Kamiennej był przejezdny w 7 min. Jeśli tak ma działać ITS, to montaż tego systemu był pomyłką.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3