reklama

W eWUŚ emeryt bez prawa do wizyty u lekarza. Poradnia:- Ten system to nie nasza sprawa

Ewa Abramczyk-Boguszewska
Ewa Abramczyk-Boguszewska
W poniedziałek doszło do awarii ogólnopolskiego systemu EWUŚ
W poniedziałek doszło do awarii ogólnopolskiego systemu EWUŚ Andrzej Wiśniewski
- Nie jesteśmy administratorem tego systemu - odpowiada bydgoska poradnia w sprawie pomyłki w rejestrze eWUŚ. I odsyła pacjenta do NFZ w Bydgoszczy. A chodzi o prawo do leczenia.

O sprawie pisaliśmy w ubiegłym tygodniu. Problem zgłosił nam we wtorek emeryt, który leczy się od lat na cukrzycę. Kilka dni temu odebrał on telefon z Bydgoskiego Centrum Diabetologii i Endokrynologii.

- Zadzwoniła do mnie pani w sprawie wizyty i powiedziała, że jestem nieubezpieczony - opowiada Czytelnik. - Tłumaczyłem, że przecież jestem na emeryturze od 25 lat i to niemożliwe, żebym nie miał ubezpieczenia. Ale usłyszałem, że tak jest w systemie. Zdenerwowałem się, bo przecież muszę chodzić do lekarza.

Chodzi o system eWUŚ, w którym znajdują się informacje m.in. na temat ubezpieczenia pacjentów i tym samym prawa do korzystania ze świadczeń zdrowotnych. Jeśli ktoś nie ma prawa do korzystania ze świadczeń zdrowotnych, jego dane wyświetlają się w systemie na czerwono.

Bydgoskie Centrum Diabetologii i Endokrynologii twierdzi jednak, że wyjaśnienie problemu należy do NFZ. „Zarząd BCDiE (...) informuje, że nie jest administratorem tego systemu” - czytamy w mailu skierowanym do redakcji. - „Administratorem systemu eWUŚ jest NFZ i wyłącznie ten podmiot może wyjaśnić problem pacjenta (...). BCDiE w Bydgoszczy Sp. z o.o. (...), podobnie jak pozostałe podmioty lecznicze nie są w stanie wyjaśnić problemów związanych z funkcjonowaniem systemu eWUŚ”.

Kujawsko-Pomorski Oddział NFZ w Bydgoszczy poprosiliśmy o pomoc od razu, gdy usłyszeliśmy o problemie Czytelnika i zanim otrzymaliśmy odpowiedź z poradni.

Jak się dowiedzieliśmy w oddziale, w poniedziałek wskazania systemu eWUŚ w niektórych przypadkach z nieznanej przyczyny były wadliwe.

- To mogło spowodować, że tego dnia uprawnienia niektórych ubezpieczonych wyświetlały się nieprawidłowo: na czerwono zamiast na zielono – mówi Barbara Nawrocka, rzecznik oddziału. - We wtorek wskazania systemu eWUŚ we wskazanych nam przypadkach były już poprawne. Awarie systemu eWUŚ zdarzają się sporadycznie.

Ogólnopolski system eWUŚ w dwóch przypadkach wyświetla nazwiska pacjentów na czerwono: gdy nie mają oni prawa do świadczeń zdrowotnych lub też nie figurują w systemie. Jeśli zostanie wpisany błędny PESEL, eWUŚ poda taką informację.

System potwierdza natomiast prawo do skorzystania ze świadczeń zdrowotnych poprzez podświetlenie nazwiska, imienia i numeru PESEL pacjenta na zielono.

- Jeżeli pacjent przychodzi do przychodni i dowiaduje się, że eWUŚ nie potwierdza jego prawa do świadczeń lub akurat nie ma możliwości weryfikacji elektronicznej, wówczas ma on dwa rozwiązania – wyjaśnia Barbara Nawrocka, rzecznik Kujawsko-Pomorskiego Oddziału NFZ w Bydgoszczy. - Może wylegitymować się dokumentem poświadczającym ubezpieczenie, np. drukiem RMUA, ZUA, umową dobrowolnego ubezpieczenia, czy też legitymacją emeryta – rencisty. Jeśli nie ma przy sobie dokumentu, może podpisać stosowne oświadczenie, w którym informuje on, że jest uprawniony do korzystania ze świadczeń zdrowotnych.

W oświadczeniu, potwierdzającym prawo do skorzystania ze świadczeń zdrowotnych, należy wpisać imię, nazwisko adres, numer dowodu tożsamości i tryb posiadanego uprawnienia. Takie oświadczenie jest wystarczające, aby pacjent został przyjęty przez lekarza bądź skorzystał z innych świadczeń zdrowotnych finansowanych przez NFZ na prawach osoby ubez­pie­czo­nej. Dane o przyjętych oświadczeniach są prze­ka­zy­wane przez placówkę do NFZ.

Gdy okaże się, że pacjent zło­żył nie­prawdziwe oświad­czenie, NFZ rozpoczyna windykację długu. Gdy jest ona nieskuteczna, sprawa trafia do urzędu skarbowego. .Pacjent, który chce na własną rękę wyjaśnić nieporozumienie, może zgłosić się bez­poś­red­nio do Funduszu i dowiedzieć się, dlaczego wg systemu EWUŚ jest on nieubez­pie­czo­ny. Może też wejść na stronę Ministerstwa Zdrowia pacjent.gov.pl, gdzie an Internetowym Koncie Pacjenta znajdzie informacje o udzielonych mu świad­cze­niach i kosztach oraz statusie swojego ubezpieczenia.

Masz informacje? Redakcja Gazety Pomorskiej czeka na #SYGNAŁ

Żłobki tylko dla szczepionych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
3 grudnia, 16:05, ...:

jakieś brednie rejestrator nie zauważył że jest na odwrót jedyny pacjent był w ten dzień? grubymi nićmi szyty artykuł .....i jeszcze brednie z telefonem do pacjenta i ten pacjent poszedł do pomorskiej się poskarżyć

Poszedł? Gdzie napisano, ze poszedl? Skontaktował się. Są telefony, wiesz o tym? Dlaczego brednie z telefonem? Akurat ta poradnia telefonuje do pacjentów w sprawie terminow wizyt. Z jakiej głuszy pisaliscie, gospodarzu? No chyba ze z poradni ...

...

jakieś brednie rejestrator nie zauważył że jest na odwrót jedyny pacjent był w ten dzień? grubymi nićmi szyty artykuł .....i jeszcze brednie z telefonem do pacjenta i ten pacjent poszedł do pomorskiej się poskarżyć

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3