https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W eWUŚ emeryt bez prawa do wizyty u lekarza. Poradnia:- Ten system to nie nasza sprawa

Ewa Abramczyk-Boguszewska
W poniedziałek doszło do awarii ogólnopolskiego systemu EWUŚ
W poniedziałek doszło do awarii ogólnopolskiego systemu EWUŚ Andrzej Wiśniewski
- Nie jesteśmy administratorem tego systemu - odpowiada bydgoska poradnia w sprawie pomyłki w rejestrze eWUŚ. I odsyła pacjenta do NFZ w Bydgoszczy. A chodzi o prawo do leczenia.

O sprawie pisaliśmy w ubiegłym tygodniu. Problem zgłosił nam we wtorek emeryt, który leczy się od lat na cukrzycę. Kilka dni temu odebrał on telefon z Bydgoskiego Centrum Diabetologii i Endokrynologii.

- Zadzwoniła do mnie pani w sprawie wizyty i powiedziała, że jestem nieubezpieczony - opowiada Czytelnik. - Tłumaczyłem, że przecież jestem na emeryturze od 25 lat i to niemożliwe, żebym nie miał ubezpieczenia. Ale usłyszałem, że tak jest w systemie. Zdenerwowałem się, bo przecież muszę chodzić do lekarza.

Chodzi o system eWUŚ, w którym znajdują się informacje m.in. na temat ubezpieczenia pacjentów i tym samym prawa do korzystania ze świadczeń zdrowotnych. Jeśli ktoś nie ma prawa do korzystania ze świadczeń zdrowotnych, jego dane wyświetlają się w systemie na czerwono.

Bydgoskie Centrum Diabetologii i Endokrynologii twierdzi jednak, że wyjaśnienie problemu należy do NFZ. „Zarząd BCDiE (...) informuje, że nie jest administratorem tego systemu” - czytamy w mailu skierowanym do redakcji. - „Administratorem systemu eWUŚ jest NFZ i wyłącznie ten podmiot może wyjaśnić problem pacjenta (...). BCDiE w Bydgoszczy Sp. z o.o. (...), podobnie jak pozostałe podmioty lecznicze nie są w stanie wyjaśnić problemów związanych z funkcjonowaniem systemu eWUŚ”.

Kujawsko-Pomorski Oddział NFZ w Bydgoszczy poprosiliśmy o pomoc od razu, gdy usłyszeliśmy o problemie Czytelnika i zanim otrzymaliśmy odpowiedź z poradni.

Jak się dowiedzieliśmy w oddziale, w poniedziałek wskazania systemu eWUŚ w niektórych przypadkach z nieznanej przyczyny były wadliwe.

- To mogło spowodować, że tego dnia uprawnienia niektórych ubezpieczonych wyświetlały się nieprawidłowo: na czerwono zamiast na zielono – mówi Barbara Nawrocka, rzecznik oddziału. - We wtorek wskazania systemu eWUŚ we wskazanych nam przypadkach były już poprawne. Awarie systemu eWUŚ zdarzają się sporadycznie.

Ogólnopolski system eWUŚ w dwóch przypadkach wyświetla nazwiska pacjentów na czerwono: gdy nie mają oni prawa do świadczeń zdrowotnych lub też nie figurują w systemie. Jeśli zostanie wpisany błędny PESEL, eWUŚ poda taką informację.

System potwierdza natomiast prawo do skorzystania ze świadczeń zdrowotnych poprzez podświetlenie nazwiska, imienia i numeru PESEL pacjenta na zielono.

- Jeżeli pacjent przychodzi do przychodni i dowiaduje się, że eWUŚ nie potwierdza jego prawa do świadczeń lub akurat nie ma możliwości weryfikacji elektronicznej, wówczas ma on dwa rozwiązania – wyjaśnia Barbara Nawrocka, rzecznik Kujawsko-Pomorskiego Oddziału NFZ w Bydgoszczy. - Może wylegitymować się dokumentem poświadczającym ubezpieczenie, np. drukiem RMUA, ZUA, umową dobrowolnego ubezpieczenia, czy też legitymacją emeryta – rencisty. Jeśli nie ma przy sobie dokumentu, może podpisać stosowne oświadczenie, w którym informuje on, że jest uprawniony do korzystania ze świadczeń zdrowotnych.

W oświadczeniu, potwierdzającym prawo do skorzystania ze świadczeń zdrowotnych, należy wpisać imię, nazwisko adres, numer dowodu tożsamości i tryb posiadanego uprawnienia. Takie oświadczenie jest wystarczające, aby pacjent został przyjęty przez lekarza bądź skorzystał z innych świadczeń zdrowotnych finansowanych przez NFZ na prawach osoby ubez­pie­czo­nej. Dane o przyjętych oświadczeniach są prze­ka­zy­wane przez placówkę do NFZ.

Gdy okaże się, że pacjent zło­żył nie­prawdziwe oświad­czenie, NFZ rozpoczyna windykację długu. Gdy jest ona nieskuteczna, sprawa trafia do urzędu skarbowego. .Pacjent, który chce na własną rękę wyjaśnić nieporozumienie, może zgłosić się bez­poś­red­nio do Funduszu i dowiedzieć się, dlaczego wg systemu EWUŚ jest on nieubez­pie­czo­ny. Może też wejść na stronę Ministerstwa Zdrowia pacjent.gov.pl, gdzie an Internetowym Koncie Pacjenta znajdzie informacje o udzielonych mu świad­cze­niach i kosztach oraz statusie swojego ubezpieczenia.

Masz informacje? Redakcja Gazety Pomorskiej czeka na #SYGNAŁ

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
3 grudnia, 16:05, ...:

jakieś brednie rejestrator nie zauważył że jest na odwrót jedyny pacjent był w ten dzień? grubymi nićmi szyty artykuł .....i jeszcze brednie z telefonem do pacjenta i ten pacjent poszedł do pomorskiej się poskarżyć

Poszedł? Gdzie napisano, ze poszedl? Skontaktował się. Są telefony, wiesz o tym? Dlaczego brednie z telefonem? Akurat ta poradnia telefonuje do pacjentów w sprawie terminow wizyt. Z jakiej głuszy pisaliscie, gospodarzu? No chyba ze z poradni ...

...

jakieś brednie rejestrator nie zauważył że jest na odwrót jedyny pacjent był w ten dzień? grubymi nićmi szyty artykuł .....i jeszcze brednie z telefonem do pacjenta i ten pacjent poszedł do pomorskiej się poskarżyć

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska