Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W koronawirusie wyraźnie zaczynamy oszczędzać. Wrócą do łask listy zakupowe?

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Tomasz Czachorowski
Większość z nas deklaruje, że w najbliższym czasie będzie oszczędzać na zakupach, a połowa jest skora do tworzenia przed wyjściem do sklepu listy najbardziej potrzebujących produktów.

Ogólnopolskie badanie, wykonane przez UCE Research na programu branżowego "Blix Awards - Wybór Konsumentów", wykazało, że w ostatnich miesiącach roku częściej niż w poprzednich kwartałach Polacy będą poszukiwać produktów w promocjach.

Pandemia - tak tłumaczymy rozsądne kupowanie

Łącznie 57 proc. konsumentów tak deklaruje. 19 proc. jest odmiennego zdania, 9 proc. nie ma opinii na ten temat, a dla 15 proc. to bez znaczenia.

- Jak co roku czwarty kwartał będzie charakteryzować się większymi wydatkami konsumentów. Tę prawidłowość należy połączyć z ekonomiczną niepewnością, związaną z sytuacją epidemiologiczną w kraju. Deklaracje prawie 60 proc. Polaków nie powinny więc nikogo zaskakiwać - komentuje cytowana przez MondayNews Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland (aktualne informacje i artykuły związane z przemysłem spożywczym w Polsce i na świecie).

Z kolei dr Krzysztof Łuczak z programu "Blix Awards - Wybór Konsumentów" zauważa, że Polacy, wbrew występującym niepokojom, będą chcieli utrzymać konsumpcję na poziomie sprzed pandemii.

Zamierzają ostrożnie planować swoje zakupy, aby tegoroczne święta i inne nadchodzące okazje upłynęły w podobnej atmosferze jak w minionych latach.

- Wyraźny niepokój konsumentów definiuje polityki sprzedażowe operatorów detalu, skierowane ku promowaniu i konkurowaniu promocjami. Nie jest to dobry znak dla słabszych uczestników rynku, których nie będzie stać na duże, oczekiwane rabaty - ostrzega dr Maria Andrzej Faliński, wieloletni obserwator rynku handlu detalicznego w Polsce.

Polecamy także: Jak mija pierwszy dzień z godzinami dla seniorów od 10.00 do 12.00? Przyszli do sklepów... po 8.00 [opinie seniorów]

Wyniki badania pokazują też, że konsumenci częściej niż w poprzednich miesiącach chcą przygotowywać sobie listy zakupowe. Łącznie 48 proc. ankietowanych tak deklaruje. Natomiast 25 proc. osób nie zakłada takiej opcji. Z kolei 23 proc. nie musi niczego zmieniać, bo zawsze planuje w ten sposób wydatki bez względu na okoliczności i porę roku.

- Większa aktywność ostatniego kwartału skłania konsumentów do podejmowania mniej spontanicznych decyzji zakupowych oraz tworzenia list z konkretnymi rzeczami. Polacy mają już określone na ten czas cele, jak chociażby świąteczne prezenty. Dodatkowo ludzie tłumaczą pandemią chęć bardziej racjonalnego i usystematyzowanego podejścia do zakupów - dodaje Julita Pryzmont.

Polecamy także: Godziny dla seniorów 60 plus. "Spojrzą na mnie jak hieny, gdy przyjdę inaczej" [opinie osób starszych i nie tylko]

Natomiast dr Faliński uważa, że listy zakupowe w pewien sposób zabezpieczają część ludzi przed nieplanowanymi wydatkami. Niektórzy nie mają nawyku ich tworzenia. Jedna czwarta Polaków może sobie pozwolić na niefrasobliwe zakupy. Ale niemal podobny odsetek stanowią ci, którzy zawsze poszukują najtańszych produktów.

Klienci jadą do galerii z konkretnymi celami

- Wcześniej tego rodzaju zachowania były charakterystyczne głównie dla klientów centrów outlet - mówi Bożena Gierszewska-Mroziewicz z Grupy Neinver (operator centrów outlet w Europie). - Dzisiaj obserwujemy je również w tradycyjnych galeriach. Konsumenci przyjeżdżają do nich z precyzyjnie określonymi celami, by zaopatrywać się kompleksowo. Starają się unikać konfrontacji z innymi osobami w związku z zagrożeniem epidemicznym, więc pojawiają się rzadziej. Poza tym niepewność wskaźników gospodarczych, zatrudnienia i zarobków skłania wielu Polaków do planowania wydatków. Myślę, że ta tendencja będzie się nasilać.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska