Zatwierdzenie planu przez Komisję Europejską oznacza możliwość uruchomienia ponad 800 milionów złotych na inwestycje drogowe i kolejowe.
Najwięcej, bo 140 mln euro (ok. 590 mln zł) przeznaczonych zostanie na inwestycje drogowe. Z tej puli ponad 101 mln euro trafi na realizację czternastu inwestycji na drogach wojewódzkich, które obejmą odcinki o łącznej długości 351 km.
Zarząd województwa podjął już decyzję o ogłoszeniu przetargów na wybór wykonawców prac na pięciu trasach: ze Żnina do granicy województwa, z Lipna do granicy województwa, ze Stolna do Wąbrzeźna, z Brześcia do Kowala oraz na dwóch odcinkach drogi Tuchola-Świecie.
Pozostałe 39 mln euro otrzymają samorządy lokalne z przeznaczeniem na inwestycje na trasach gminnych i powiatowych oraz drogach wojewódzkich w miastach prezydenckich. Wsparcie rozdysponowane zostanie w ramach aktualnych konkursów.
- Drogi wojewódzkie, które nie znalazły się na liście dofinansowania ze środków unijnych, również będziemy realizować w trybie remontowym ze środków własnych budżetu województwa - zapewnia marszałek Piotr Całbecki. - Mamy plan, by do końca 2020 roku zakończyć inwestycje tak, aby sto procent dróg wojewódzkich było zrealizowanych w takich standardach, jakich wszyscy oczekują.
Ponad 50 mln euro (ok. 210 mln zł) z RPO zasili rozwój i modernizację infrastruktury kolejowej, w tym modernizację tras o łącznej długości ponad 160 km, inwestycje w obiekty obsługi pasażerskiej oraz inteligentne systemy transportowe.
Dokument uwzględnia rewitalizację kolejowych ciągów komunikacyjnych na odcinkach: Grudziądz-Brodnica, Grudziądz-Tuchola-granica województwa, Bydgoszcz-Kcynia-granica województwa (do wyboru dwa warianty) oraz dwóch odcinków ciągu kolejowego Toruń Wscho-dni-Malbork.
- Zmieni się czas przejazdu, gdyż zostaną zlikwidowane lokalne ograniczenia prędkości, podniesie się bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych oraz standard obsługi pasażerskiej - mówi Wiktor Plesiński z Biura Transportu Kolejowego Departamentu Nadzoru Właścicielskiego, Transportu i Cyfryzacji.
Przystanki zostaną wyposażane m.in. we wiaty, wyższe perony, które ułatwią osobom niepełnosprawnym dostanie się do pociągu. Na odcinkach, które nie są obsługiwane przez transport kolejowy, uruchomione zostaną specjalne linie autobusowe.
_______
***
Samobójcy, auta na torach i wykolejenia. Symulator kolejowy do dyspozycji łódzkich maszynistów
wideo: TVN24/x-news