https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W Rypinie się spieszą, Brześć i Radzyń rezygnują

Paweł Marwitz
Miasto przeznaczy na budowę obwodnicy około 12 mln zł, a gmina 3 mln zł.
Miasto przeznaczy na budowę obwodnicy około 12 mln zł, a gmina 3 mln zł. fot. sxc
Zamiast trzynastu obwodnic wokół miast naszego regionu, powstanie jedenaście.

Wśród tych, którzy szybko podjęli się przedsięwzięcia są samorządowcy z Rypina.

Wczoraj na spotkaniu z marszałkiem Całbeckim przedstawiciele gminy i miasta Rypin zapoznali władze województwa z postępami prac. Tamtejsza obwodnica planowana była od blisko 20 lat. Wreszcie nadeszła chwila, w której można zrealizować marzenia lokalnej społeczności. Prace nabrały rozmachu w listopadzie ubiegłego roku, gdy okazało się, że trasa będzie dofinansowana z unijnych pieniędzy.

Luksus za 30 milionów
- Obwodnica oznacza ściągnięcie ruchu tranzytowego z centrum miasta, udrożnienie miejskiej komunikacji i uwolnienie blisko 40-hektarowych terenów, które mają być zagospodarowane w ramach rypińskiego parku przemysłowego - wymienia korzyści Marek Błaszkiewicz, burmistrz Rypina.

- Mamy już opracowaną koncepcję i wstępne studium wykonalności inwestycji. Droga będzie wiodła przez tereny planowane od lat pod tę inwestycję. Szacujemy, że budowa pochłonie 30 milionów złotych.

Gmina też dorzuci

Miasto przeznaczy na budowę obwodnicy około 12 mln zł, a gmina 3 mln zł. Reszta, czyli 15 mln zł pochodzić będzie po połowie z budżetu województwa i Regionalnego Programu Operacyjnego. Trasa będzie liczyła blisko 4 km.

Miasto, w celu sfinansowania inwestycji, planuje sprzedaż gruntów oraz prywatyzację miejskich spółek. Teraz pozostaje wykonanie projektu budowlanego, uzyskanie decyzji lokalizacyjnej i sporządzenie studium wykonalności. Rozpoczęcie prac ma nastąpić jesienią 2009 roku i potrwać rok.

Inni też będą mieli

Oprócz Rypina obwodnice pojawią się w Chełmnie, Lipnie, Mogilnie, Więcborku, Tucholi, Brodnicy, Pakości, Janikowie, Nakle i Mroczy. Wszystkie te przedsięwzięcia poza Brodnicą, w której inwestycja będzie droższa, będą finansowane w 25 procentach z Regionalnego Programu Operacyjnego (w wysokości 1,5 mln euro). Kolejne 25 procent dołoży samorząd województwa, resztę muszą pokryć miasta i gminy.

Ze znalezieniem pieniędzy na wkład własny nie poradzili sobie samorządowcy z Brześcia Kujawskiego i Radzynia Chełmińskiego. Z tego powodu do zagospodarowania pozostało 6 milionów euro. Obwodnica Brześcia okazała się zbyt droga. Znajduje się bowiem w ciągu drogi krajowej, a jej koszt oszacowano na blisko 100 mln zł.

Region się rozwija

- Jedenaście obwodnic miejskich to milowy krok w rozwoju naszego regionu. Myślę, że jeszcze przyjdzie czas, by zbudować te dwie obwodnice - mówi Piotr Całbecki, marszałek województwa. - Pozostałe pieniądze wrócą do puli konkursowej. Zostaną zabezpieczone na dofinansowanie budowy innych obwodnic. Inne miasta już się szykują, by wystartować w konkursie o te pieniądze.

W przyszłą środę zarząd województwa, po konsultacjach społecznych, ma zatwierdzić ostateczną listę indykatywną projektów kluczowych, na której zapisane są m.in. pieniądze na obwodnice.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska