W ubiegłym roku z terenu miasta wywieziono i zutylizowano 22,29 tony wyrobów azbestowych. Z dotacji, przyznawanych w ramach programu urzędu miasta skorzystało dziewięciu wnioskodawców, siedem wniosków dotyczyło demontażu i odbioru azbestu, dwa samego odbioru. Ogólny koszt realizacji tych zadań wyniósł 9.892,38 zł.
Koszty w 70 procentach zostały pokryte ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a pozostała kwota pochodziła z dotacji, którą udzielał urząd miejski. Według danych na koniec ubiegłego roku w Wąbrzeźnie znajduje się jeszcze 456,85 ton płyt azbestowo-cementowych na 165 obiektach budowlanych: dachach budynków mieszkalnych, gospodarczych, garaży i wiat, oraz 4580 m rur i złączy azbestowo-cementowych.
Od 2011 roku do grudnia 2017 roku zutylizowano ogółem 164,3 tony wyrobów na łączną kwotę 97.646,88 zł.
Na całkowite usunięcie wyrobów azbestowych i ich zutylizowanie właściciele nie-ruchomości mają czas do 2032 roku.
W tym roku wąbrzeski ratusz również chce ubiegać się o pieniądze na demontaż, transport i unieszkodliwianie oraz zabezpieczenie odpadów zawierających azbest.
Mieszkańcy, którzy planują taką inwestycję mogą się ubiegać o dotację.
Wnioski są przyjmowane do 20 marca w sekretariacie urzędu miasta.