Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W wakacje opalaliśmy się i wydawaliśmy pieniądze w centrach handlowych

Informacja prasowa
Aż 85 proc. Polaków wzięło udział w tegorocznych letnich wyprzedażach. Średnio zostawiliśmy w kasach centrum handlowych 300–400 zł.
Aż 85 proc. Polaków wzięło udział w tegorocznych letnich wyprzedażach. Średnio zostawiliśmy w kasach centrum handlowych 300–400 zł.
Wakacje sprzyjają wydawaniu pieniędzy w centrach handlowych. Okazuje się, że przez dwa słoneczne miesiące potrafimy wydać tyle, ile przez resztę roku łącznie!

Centra handlowe nie śpią w wakacje, Polacy również nie próżnują. Przez dwa ostatnie miesiące, albo wydawaliśmy pieniądze na letnich wyprzedażach albo na przygotowania do wyjazdu. Aż 87 proc. Polaków przyznało, że w okresie wakacyjnym częściej odwiedza centra handlowe, a aż 27 proc. z nich podczas wakacji wydaje w nich najwięcej pieniędzy w odniesieniu do całego roku – takie wnioski płyną z sondy przeprowadzonej przez największe centrum handlowe na Śląsku – Silesia City Center.

Przeczytaj: Mieszkańcy Pomorza i Kujaw ruszyli na świąteczne zakupy. Nie kupujmy za dużo jedzenia, bo trafi do kosza!

– Wciąż jednak zdecydowana większość Polaków najwięcej pieniędzy wydaje w okresie świąteczno-noworocznym i to się zapewne nie zmieni, jednak z roku na rok widać, że w wakacje też lubimy sporo wydać – mówi Dominika Musialik, marketing manager Silesia City Center.

Boże Narodzenia, potem wakacje

To nie zaskoczenie: Polacy zapytani o to, kiedy najwięcej wydają w centrum handlowym, zgodnie wskazują okres świąteczno-noworoczny. Aż 64 proc. lubi w tym czasie zaszaleć na zakupach. Zaskoczeniem jest, że wbrew pozorom w okresie wakacji nie zaciskamy pasa. 27 proc. Polaków przyznaje, że w lipcu i sierpniu wydaje w centrum handlowym zdecydowanie więcej. Oszczędni za to stajemy się jesienią. W szał zakupów wpada wtedy tylko 6 proc. z nas i wiosną - 3 proc.

- To, że wydajemy najwięcej pieniędzy zimą nikogo specjalnie nie dziwi. Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok to taki okres, który wiążę się z wieloma wydatkami, m.in. prezentami dla naszych bliskich. To również okres zimowych wyprzedaży, które starują już 27 grudnia. Z kolei okres wakacyjny to po pierwsze letnie wyprzedaże, a po drugie wakacje, na których chcemy prezentować się jak najlepiej. To dwa główne czynniki, które decydują o tym, że w okresie lipiec-sierpień zostawiamy w kasach sklepowych sporo pieniędzy – tłumaczy Musialik.

Czynnik pierwszy: kuszące wyprzedaże

Najlepiej pokazują to statystyki. Aż 85 proc. Polaków wzięło udział w tegorocznych letnich wyprzedażach. Średnio zostawiliśmy w kasach centrum handlowych 300–400 zł. Rekordziści wydawali jednak znacznie więcej, często nawet na kredyt. Najwięcej zakupów robiliśmy w sklepach odzieżowych - 83 proc., jak wynika z sondy wyprzedażowej Silesia City Center. Ruch widać także w ilości odwiedzających. Tylko w lipcu Silesia City Center odwiedziło ponad 70 tys. klientów więcej niż w poprzednich miesiącach tego roku.

Przeczytaj: Ceny żywności 2011. Poszliśmy na takie same zakupy, jakie zrobił Jarosław Kaczyński [wideo]

- Taki wzrost odwiedzin to efekt m.in. letnich wyprzedaży. Mamy więcej czasu, wielu z nas zostaje w mieście, alternatywą staje się centrum handlowe i shopping. Dziś Polacy, podobnie jak Amerykanie czy Niemcy, przez kilka miesięcy potrafią przygotowywać się do letniego szału zakupów. Planujemy, ustalamy budżet, wielu z nas zadłuża się nawet na tę okazję, podobnie jak w przypadku wyjazdu na wakacje – wyjaśnia Musialik.

Czynnik drugi: zakupy na urlop

W te wakacje, jak wynika z sondy, Polacy najczęściej robili zakupy w sklepach odzieżowych. Co ciekawe, aż 79 proc. z nich robiło je z myślą o wyjeździe na upragnione wakacje czy urlop. Najczęściej motorem wakacyjnych zakupów były kobiety. Aż 92 proc. przepytanych pań stwierdziło, że robiło zakupy z myślą o wypoczynku w południowych rejonach Europy czy Afryce. Na co się decydowały? Koszule, t-shirty, topy – 37 proc., spodnie, spodenki, krótkie spódniczki– 22 proc., buty – 19 proc., stroje kąpielowe – 18 proc., torebki, walizki – 4 proc.

Przeczytaj: Zakupy. Opakowania są coraz większe, a towaru w nich coraz mniej, ceny bez zmian! (lista takich produktów)

Z kolei tylko 56 proc. panów stwierdziło, że letnie wyprzedaże potraktowali jako wypełnienie wakacyjnej torby na urlop. Znaczna większość z nich – 54 proc. – decydowała się na koszule, czy t-shirty, na spodenki zdecydowało się 30 proc. z nich. Tylko 9 proc. zakupiło buty, a bokserki na plażę 5 proc., na torby i inne akcesoria zdecydowało się zaledwie 2 proc.

- Dziś już niemal wszyscy korzystają z rabatów. Letnie wyprzedaże rozpoczynają się tuż przed okresem wakacyjnym, a świadomość, że możemy zaprezentować się na słonecznej plaży w nowych ubraniach i to zakupionych po promocyjnych cenach, zawsze do nas przemawia. Zwłaszcza kobiety chcą przed wakacjami odświeżyć swoją garderobę, by podczas urlopu czuć się atrakcyjnie i modnie.

*Sonda przeprowadzono na reprezentatywnej grupie 1000 osób.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska