Najpopularniejszym pomysłem na walentynkowy prezent pozostaje kolacja w restauracji – tam dokonuje się najwięcej, bo aż 65 proc. wszystkich transakcji. Ich łączna wartość stanowi 29 proc. walentynkowych wydatków.
Z kolei najwięcej pieniędzy zostawiamy w hotelach – niemal jedna trzecia (32 proc.) wartości wszystkich płatności na Dzień Zakochanych jest związana z zakwaterowaniem. Jeśli weźmiemy pod uwagę liczbę walentynkowych transakcji na nocleg w hotelu, to obejmują one 11 proc. wszystkich transakcji dokonywanych w tym okresie.
Podróż z ukochaną osobą (samolotem bądź pociągiem) także cieszy się popularnością, na co wskazuje liczba dokonywanych w tym celu transakcji, która wzrosła o 38 proc.Wartość wydatków związanych z podróżami stanowiła z kolei 31 proc. wszystkich wydatków z okazji Dnia Zakochanych.
W związku ze zbliżającym się Dniem Zakochanych Mastercard już po raz trzeci opublikował wskaźnik „Mastercard Love Index” – zestawienie obrazujące trendy zakupowe i zwyczaje konsumentów związane z wydatkami na Walentynki. Według najnowszych danych, od 2019 r. wartość wydatków Europejczyków na wspólnie spędzone chwile z okazji Walentynek zwiększyła się o 19 proc.
Transakcje zbliżeniowe – idealne, gdy chcemy uniknąć kłopotliwego momentu uiszczania rachunku podczas walentynkowej kolacji z ukochaną osobą – zyskują ogromną liczbę zwolenników. Od 2019 r. wartość wszystkich transakcji zbliżeniowych z okazji Walentynek wzrosła w Europie aż o 766 proc.
Popularność zakupów przez internet nadal znacząco wzrasta — liczba transakcji w handlu elektronicznym wzrosła aż o 211 proc.. Jednak chociaż wolumen prezentów kupowanych w e-commerce wzrósł do poziomu 10 proc., to jednak wciąż zdecydowaną większość upominków (86 proc.) wybieramy osobiście, podczas wizyty w sklepie.
Na ostatnią chwilę
Europejczycy nadal lubią kupować na Walentynki tradycyjne kwiaty. Liczba transakcji za bukiety wzrosła niemal o połowę (48 proc.), a ich wartość o 29 proc.. Więcej kupujemy również biżuterii (wzrost o 15 proc.), chociaż wydajemy na nią mniej (o 5 proc.) niż w 2015 r., co pokazuje, że chcemy obdarować ukochaną osobę odrobiną luksusu, jednocześnie nie uszczuplając zbytnio swojego budżetu.

Biznes
Dane Mastercard pokazują też, że europejscy konsumenci kupują prezenty walentynkowe na ostatnią chwilę – największą część (30 proc.) zakupów robimy 14 lutego (13,3 mln transakcji w Europie na przestrzeni ostatnich 3 lat). Z drugiej strony, nieco ponad jedna czwarta (27 proc.) wszystkich zakupów (pomiędzy 11 a 14 lutego) jest jednak dokonywana 11 lutego, a więc z kilkudniowym wyprzedzeniem.
Irlandczycy chętnie podróżują: W ciągu ostatnich 3 lat największy wzrost wartości zakupów walentynkowych zanotowano w Irlandii (o 83 proc.). Pieniądze te Irlandczycy chętnie przeznaczają na wyjazdy. 80 proc. wartości ich walentynkowych zakupów stanowią wydatki na bilety samolotowe i pociągowe (najwięcej w Europie).
Belgowie spędzają Walentynki w restauracjach, Hiszpanie – w hotelach: Najwięcej pieniędzy
w restauracjach zostawiają Belgowie (62 proc. wartości ich wszystkich walentynkowych wydatków). Na nocleg w hotelu najwięcej wydają Hiszpanie (47 proc. wartości ich wszystkich wydatków).
Szwajcarzy kupują online: Najwyższy wzrost transakcji w e-commerce, aż o 754 proc., zanotowano w Szwajcarii.
Słowacy najbardziej spontaniczni: Najwięcej transakcji na ostatnią chwilę, w dniu Walentynek, dokonują Słowacy (38 proc. wszystkich transakcji), zaś z wyprzedzeniem (11 lutego), najwięcej transakcji realizują Belgowie (30 proc.).
„Mastercard Love Index” jest obliczany na podstawie transakcji realizowanych za pomocą kart kredytowych, debetowych i prepaid w dniach od 11 do 14 lutego w okresie ostatnich trzech lat. Wskaźnik ten potwierdza, że Europejczycy coraz chętniej wydają pieniądze na wspólne spędzanie czasu z ukochaną osobą, zamiast na dobra materialne. Kupowanie i otrzymywanie przedmiotów jako dowodów miłości już nam nie wystarcza – czujemy się szczęśliwsi, kolekcjonując bezcenne wspomnienia i dzieląc się nimi w mediach społecznościowych.