- Panie wójcie, kilka dni temu został Pan mianowany koordynatorem Komisji EDUC Komitetu Regionów. Myślę, że warto przypomnieć co to jest Komitet Regionów.
- To ciało doradcze dla Parlamentu Europejskiego i Komisji Europejskiej. Konsultują z nim dokumenty i programy europejskie, które dotyczą rozwoju regionalnego samorządów lokalnych w krajach Unii.
- Czy te opinie rzeczywiście są uwzględniane?
- Tak, ich los jest zresztą monitorowany. Sam tego doświadczyłem, bo byłem autorem opinii "Edukacja - rozwój zrównoważony" i po roku od jej zaprezentowania otrzymałem informację kto i w jakich okolicznościach powoływał się na nią.
- Czym będzie się Pan zajmował jako koordynator?
- Każda grupa polityczna w Komitecie Regionów, podobnie jak w Parlamencie Europejskim, desygnuje koordynatora do poszczególnych komisji. Ja akurat zostałem koordynatorem Komisji Edukacji, Kultury i Badań Naukowych z ramienia Grupy UEN-EA, zresztą członkiem tej komisji jestem od pięciu lat. Koordynatorzy m.in. ustalają czym zajmuje się komisja w danym roku i wyznaczają sprawozdawców do prezentacji opinii, które przygotowuje Komitet Regionów.
- Jakie są zadania komisji, w której Pan zasiada?
- Opiniujemy programy realizowane w krajach UE związane z wymianą młodzieży, kształceniem przez całe życie, kształceniem na odległość, wyrównywaniem szans edukacyjnych w poszczególnych krajach oraz na wsi i w miastach. Pracuje się tak długo, aż dochodzi się do konsensusu. Na przykład do wspomnianej już mojej opinii zgłoszono 21 uwag, ale w trakcie dyskusji zostały one wyeliminowane i sumie przyjęto ją jednogłośnie. Do tego się właśnie dąży.
- W jaki sposób region może skorzystać na tym, że jest Pan koordynatorem komisji EDUC?
- Wszystko dzieje się na pewnym poziomie ogólności, w komisji są przedstawiciele 27 krajów Unii. Na pewno dzięki naszej wspólnej pracy, mojej i innych kolegów z polskiej delegacji, istotne kwestie z naszego krajowego punktu widzenia możemy przenosić na tę dyskusję. Nie raz w komisji podawałem przykłady ze swojej codziennej praktyki, dotyczące m.in. konieczności zrównoważenia szans edukacyjnych młodzieży czy rozwoju szerokopasmowych łączy internetowych, które pozwalają na myślenie o tym, żeby kształcenie na odległość w ogóle mogło funkcjonować. Sam czerpię inspirację z doświadczeń innych państw, np. jestem pod wrażeniem tego, co robią w krajach skandynawskich, jeśli chodzi o kształcenie przez całe życie. W swojej gminie chciałbym uruchomić podobny program, który polega na tym, że wnuki uczą dziadków obsługi komputerów.
EDUC w tym roku
W 2009 r. centralnym elementem działań komisji EDUC jest strategia Unii Europejskiej na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. EDUC wspiera Komisję Europejską w dążeniach do realizacji kluczowych celów Strategii Lizbońskiej (planu rozwoju dla UE). Komisja rozważy inicjatywy w zakresie poprawy współpracy pomiędzy uniwersytetami a światem biznesu.