Wybrano wykonawcę prac przygotowawczych dla trasy S5 między Ostródą a Grudziądzem

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Na razie Grudziądz z Iławą łączy ta droga krajowa nr 16. Na tym odcinku wytyczonym w dolinie Osy jest wąska i kręta.
Na razie Grudziądz z Iławą łączy ta droga krajowa nr 16. Na tym odcinku wytyczonym w dolinie Osy jest wąska i kręta. Marek Weckwerth
Udostępnij:
Komisja przetargowa zakończyła prace nad oceną ofert złożonych w przetargu na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) z materiałami do decyzji środowiskowej dla około 90 km drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem. Najkorzystniejszą ofertę, z ceną 17 512 125,00 zł, zaproponowało konsorcjum TRAKT i najprawdopodobniej z tym podmiotem podpisana zostanie umowa.

Zobacz wideo: Nowe mandaty od straży miejskiej - mają większe uprawnienia.

Pozostali wykonawcy startujący w przetargu mają czas do 14 października na wniesienie ewentualnych odwołań. Jeśli w tym czasie nie wpłyną odwołania, będziemy mogli przystąpić do podpisania umowy z wybranym wykonawcą. W postępowaniu przyjęliśmy następujące kryteria oceny ofert: cena (60 proc.), zespół projektowy (40 proc.) - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Wybrany wykonawca otrzymał maksymalną liczbę punktów. Na realizację zamówienia ma 30 miesięcy, liczone od dnia zawarcia umowy do dnia przekazania wszystkich opracowań do odbioru.

Powstaną warianty przebiegu przyszłej S5

W ubiegłym roku zakończono prace nad Studium korytarzowym dla tej drogi, które jest materiałem wyjściowym do wykonania kolejnego, bardziej szczegółowego opracowania, czyli STEŚ.

Z czterech proponowanych korytarzy, po przedstawieniu ich m.in. przedstawicielom samorządu terytorialnego, do dalszych prac wskazano dwa o szerokości kilku kilometrów każdy.

To też może Cię zainteresować

Na terenie woj. warmińsko-mazurskiego początkiem przyszłej trasy będzie budowany obecnie odcinek S5 Ornowo - Wirwajdy. Jeden z korytarzy biegnie w pobliżu Iławy, drugi w okolicy Lubawy. W woj. kujawsko-pomorskim na większości przebiegu korytarze pokrywają się, a planowana S5 może połączyć się z autostradą A1 na istniejącym węźle Grudziądz lub na południe od tego miasta. Projektanci pracując nad dokumentacją STEŚ, zaproponują kilka możliwych wariantów przebiegu przyszłej S5.

Wybór docelowego rozwiązania potwierdzony zostanie poprzez wydanie decyzji środowiskowych. Poprzedzi je szereg spotkań informacyjnych, podczas których pozyskamy informacje od obywateli i przedstawicieli samorządów.

Tak w zarysie wygląda korytarz przebiegu drogi S5 miedzy Grudziądzem a Ostródą
Tak w zarysie wygląda korytarz przebiegu drogi S5 miedzy Grudziądzem a Ostródą Inofrafika GDDKiA

Ponadto regionalni dyrektorzy ochrony środowiska (RDOŚ w Olsztynie dla przebiegu drogi w województwie warmińsko-mazurskim i RDOŚ w Bydgoszczy dla przebiegu drogi w województwie kujawsko-pomorskim) przeprowadzą wymagane przepisami konsultacje społeczne.

Planowane koszty, terminy i zakres inwestycji

Prace przygotowawcze, wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych, zakończą się w 2028 r. Orientacyjny koszt tych prac wyniesie około 33 mln zł. Koszt projektu i budowy drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą i Grudziądzem szacowany jest na ponad 5 mld zł. Zakończenie budowy planowane jest w roku 2032.

To też może Cię zainteresować

W ramach inwestycji planowana jest budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej, dróg serwisowych, węzłów drogowych oraz obiektów inżynierskich. Powstaną także urządzenia ochrony środowiska, odwodnienie i oświetlenie drogi, elementy obsługi ruchu pieszego i rowerowego oraz urządzenia BRD i zarządzania ruchem. Prace przewidują również zagospodarowanie zieleni, przebudowę dróg innych kategorii i przebudowę infrastruktury kolidującej z inwestycją. W ramach zadania zbudowane zostaną także Obwody Utrzymania Drogi i Miejsca Obsługi Podróżnych, których liczba i lokalizacja zostanie ustalona po opracowaniu STEŚ.

Cel inwestycji

Nowy odcinek S5 połączy drogę ekspresową S7 (Ostróda) z autostradą A1 (Grudziądz). Dzięki temu powstanie korytarz transportowy wschód-zachód i tym samym strategiczne połączenie głównych ośrodków gospodarczych regionu. Ważnym elementem jest także możliwość przeniesienia ruchu tranzytowego poza obszary zurbanizowane, co usprawni przewozy towarowe, odciąży sieć drogową przechodzącą przez centra miast i poprawi warunki życia mieszkańców.

Dzięki planowanej inwestycji poprawią się również warunki jazdy i bezpieczeństwo użytkowników dróg. Nastąpi podwyższenie średnich prędkości przejazdu, co wpłynie na skrócenie czasu podróży. Prognozowane średniodobowe natężenie ruchu na planowanej drodze ekspresowej S5 w roku 2048 wyniesie blisko 23 tys.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie