Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej UMK otwiera fundusz stypendialny dla wybitnych młodych ludzi

(km)
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu zbiera pieniądze dla najlepszych studentów fot. sxc.hu
- Chcemy, aby u nas studiowali, a potem pracowali dla regionu - mówi Stanisław Chwirot, dziekan wydziału.

www.pomorska.pl/student

Czytaj też Serwis Student www.pomorska.pl/student

WFAiIS UMK jest najlepszym tego typu wydziałem uniwersyteckim. Tak uznał Komitet Badań na Rzecz Nauki, oceniając m.in. jego pracowników, ich dorobek, patenty oraz wyposażenie. To rzeczywiście jedna z najprężniejszych instytucji toruńskiego uniwersytetu.

Przeczytaj: Studiuj chemię na UMK - "zarobisz" tysiąc złotych miesięcznie

www.pomorska.pl/torun

Więcej informacji z Torunia znajdziesz na stronie www.pomorska.pl/torun

Kandydaci na studia nie doceniają jednak jej potencjału. W tym roku rektor prof. Andrzej Radzimiński zastanawiał się nad zawieszeniem studiów na fizyce na I roku II stopnia (uzupełniających magisterskich). Ostatecznie ruszyły z pięcioma studentami.

- Młodzież boi się fizyki, a z drugiej strony gospodarka ich potrzebuje - mówi prof. Stanisław Chwirot. - Nie bez powodu jest to kierunek zamawiany przez ministerstwo. Reagując jednak na potrzeby regionu rozszerzyliśmy ofertę i teraz mamy także automatykę i robotykę, informatykę stosowaną i fizykę techniczną. Dlatego część osób nie wybiera fizyki, ale pokrewne kierunki. W efekcie podczas ostatniego naboru przyjęliśmy aż 300 osób.

Przeczytaj: Rafał Blechacz zagra nam Chopina w auli UMK
Dziekan przekonuje, że w części programy kierunków są podobne, więc prowadzenie mało licznej fizyki na I roku studiów uzupełniających nie generuje kosztów. Rektor uznał ten argument, doceniając starania wydziału.

WFAiIS ma też najwięcej tzw. kierunków zamawianych. Oznacza to, że najlepsi studenci m.in. fizyki czy automatyki i robotyki dostają po 1000 zł stypendium.

8 października natomiast inauguruje działalność Fundacja Aleksandra Jabłońskiego, z hasłem "Zbieramy milion na fundusz stypendialny". Fundacja chce stworzyć system wsparcia, dzięki któremu młodzi naukowcy będą mogli w pełni angażować się w prace badawcze. Na wydziale nakłady na samą aparaturę naukową w latach 2009-2011 sięgają bowiem 30 mln zł.

- Chcemy fundować także stypendia dla zdolnych licealistów, których nie stać na studia daleko od domu. Obiecaliśmy to już finalistom regionalnej olimpiady z fizyki. Wystarczy, że do nas przyjdą. Nie będą żałować. Jesteśmy wydziałem przyjaznym studentom - deklaruje dziekan.