Z Bydgoszczy do Koronowa i Tucholi dojedziemy pociągiem? Takie są plany...

Adam Lewandowski
Jeszcze w zeszłym roku z dworca PKP w Koronowie kursowały drezyny, chętnych do przejażdżki do mostu pod Buszkowem nie brakowało. Jak będzie latem tego roku?
Jeszcze w zeszłym roku z dworca PKP w Koronowie kursowały drezyny, chętnych do przejażdżki do mostu pod Buszkowem nie brakowało. Jak będzie latem tego roku? Adam Lewandowski
- W połowie marca PKP - PLK ogłosiły listę projektów na nową perspektywę unijną 2021 - 2027. W naszym województwie na tej liście znalazło się połączenie Koronowa z Bydgoszczą wraz z rewitalizacją odcinka Koronowo-Tuchola - mówi Rafał Wąsowicz.

Pan Rafał od lat jest piewcą kolei i wszystkiego, co z koleją związane. Był kolejarzem (konduktorem), dzierżawcą dworca PKP w Koronowie, współorganizatorem akcji na stacji, kiedy to z Tucholi przyjeżdżały do Koronowa pociągi pełne turystów. Tu też wyruszały na trasę drezyny. I jeszcze - sporadycznie - drezyny kursują. Bo widoki z mostów - w Koronowie nad Brdą i w Buszkowie - są takiej przejażdżki naprawdę warte.

Ostatni pociąg towarowy do Koronowa przyjechał w roku 1993. Wcześniej zniknęła też koronowska kolejka wąskotorowa do Bydgoszczy.

- Od roku 1990 ubyło 6000 km linii kolejowych - mówi Rafał Wąsowicz. - Jest szansa, że zacznie przybywać tras... Plan inwestycji PKP - PLK tego dowodem, z realizacją w latach 2021-2027. W tych planach, na pozycji 24, wpisano „stworzenie ciągu Bydgoszcz-Koronowo-Tuchola”.

Więcej wiadomości z Koronowa i okolic na www.pomorska.pl/koronowo

Do Koronowa - od strony Maksymilianowa - trzeba zbudować 10 kilometrów torów, a od Koronowa do Tucholi - zmodernizować. Także dworce kolejowe na tej trasie. U nas w Koronowie dach na dworcu został już naprawiony. Czas teraz na podłączenie do kanalizacji i remont elewacji zabytkowego dworca. Ale na trasie do Tucholi dworców więcej: Buszkowo, Wilcza Góra, Mąkowarsko, Pruszcz Bagienica, Gostycyn, Przyrowa, Brzuchowo. Większość z nich jest w fatalnym stanie. Ale nie wszystkie.

W Gostycynie dworzec przerobiony został na mieszkania, więc jest nieźle. W Przyrowie został sprzedany, więc właściciel dba. Trwa też modernizacja dworca w Tucholi. Koszt ogromny - 4 mln zł. Prace rozpoczęły się w zeszłym miesiącu. A to oznacza, że kolej - PKP Nieruchomości - robi swoje. Trzeba też przecież zmodernizować torowisko. Oby o trasie do Koronowa PKP nie zapomniały.

Rafał Wąsowicz jest pełen nadziei. Nie wszyscy. Plany inwestycyjne planami - wyrokują niektórzy samorządowcy - ale pandemia koronawirusa może tak wszystko pokrzyżować, że rozwój sieci lokalnych połączeń kolejowych pozostanie tylko na papierze...

Do tematu wrócimy. Będziemy jeszcze w tej sprawie rozmawiać z PKP-PLK.

Grudziądzki VACAT gra już czterdzieści lat

WhatsApp zmienia regulamin, użytkownicy zbulwersowani

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

N
Nie nie nie
27 marca, 12:40, Stratus:

Nareszcie PKP idzie we właściwym kierunku. Należy wykorzystać istniejącą infrastrukturę kolejową. Niemcy od lat idą w tym kierunku. Szkoda, że zniszczono bezpowrotnie koronowską wąskotorówkę, bo byłaby to największa atrakcją regionu. Wszystko zniszczono i rozkradziono - tabor i lokomotywownię. Została nazwa ulicy i cudem uratowany stalowy most najwyższy w Europie. P.R.

Na Niemiecką infrastrukturę uważano z dwóch stron od strony wschodu i zachodu . ZSSR kradło cały przemysł , który Amerykanie nie zdołali wywieść . Polska to tylko tranzyt . Gdzie kiedyś przewożono po drodze węgiel za Gierka stal głównie do ZSRR . Most piękny bo zbudowany przez Niemców w okresie ich największych sukcesów technologi . Polska kolej była utrzymywana sztucznie i wykorzystana na maxa podzielona na spółki i sprzedana na części . Nigdy nie ustanie na nogi . Powód Państwa przodujące w Europie nie pozwolą na taki sukces a właściciele spółek nie są zainteresowani takim nie rentownym interesom . Pomarzyć można w domu i wypić kawę mieloną z Młynka . Tego młodego człowieka RW jest mi żal czasami ale źle ulokował swoje uczucia a miłość jest często ślepa . Dziś to tylko terapeuta może temu Panu pomóc . On sam nie zrozumie że to nie ja jestem wrogiem a tacy co go nakręcają tylko po to aby mieć zysk lub spowodować ludzkie spojrzenia w innym kierunku celowo .

S
Stratus

Nareszcie PKP idzie we właściwym kierunku. Należy wykorzystać istniejącą infrastrukturę kolejową. Niemcy od lat idą w tym kierunku. Szkoda, że zniszczono bezpowrotnie koronowską wąskotorówkę, bo byłaby to największa atrakcją regionu. Wszystko zniszczono i rozkradziono - tabor i lokomotywownię. Została nazwa ulicy i cudem uratowany stalowy most najwyższy w Europie. P.R.

G
Gość

Co to za kalkulacja bo oficjalne źródła PKP podają koszta jednego 1 metra torów kolejowych w wysokości bardzo dobrego auta . Kto robił ten kosztorys ?. No i jak może być to rentowne ?.Już dziesięć lat temu czytałem o zbożach które miały wjeżdżać do elewatora w Koronowie torami kolejowymi . Jakieś rozmowy na poziomie przedszkolnym brak kosztorysów i nic?. Potem pomysłodawca uciekł do Niemiec za chlebem i też nic.

C
Ciotka

Koronowo Budzi Się także komunikacyjnie i transportowo. Tiry na tory! Tej kuli śnieżnej nic nie zatrzyma!

b
byd30

a na co komu teraz pociągi? lepiej pomyśleć o lepszych drogach, a tory zwinąć na szrot

Dodaj ogłoszenie