Z Bydgoszczy do Koronowa i Tucholi dojedziemy pociągiem? Takie są plany...

Adam Lewandowski
Jeszcze w zeszłym roku z dworca PKP w Koronowie kursowały drezyny, chętnych do przejażdżki do mostu pod Buszkowem nie brakowało. Jak będzie latem tego roku?
Jeszcze w zeszłym roku z dworca PKP w Koronowie kursowały drezyny, chętnych do przejażdżki do mostu pod Buszkowem nie brakowało. Jak będzie latem tego roku? Adam Lewandowski
- W połowie marca PKP - PLK ogłosiły listę projektów na nową perspektywę unijną 2021 - 2027. W naszym województwie na tej liście znalazło się połączenie Koronowa z Bydgoszczą wraz z rewitalizacją odcinka Koronowo-Tuchola - mówi Rafał Wąsowicz.

Pan Rafał od lat jest piewcą kolei i wszystkiego, co z koleją związane. Był kolejarzem (konduktorem), dzierżawcą dworca PKP w Koronowie, współorganizatorem akcji na stacji, kiedy to z Tucholi przyjeżdżały do Koronowa pociągi pełne turystów. Tu też wyruszały na trasę drezyny. I jeszcze - sporadycznie - drezyny kursują. Bo widoki z mostów - w Koronowie nad Brdą i w Buszkowie - są takiej przejażdżki naprawdę warte.

Ostatni pociąg towarowy do Koronowa przyjechał w roku 1993. Wcześniej zniknęła też koronowska kolejka wąskotorowa do Bydgoszczy.

- Od roku 1990 ubyło 6000 km linii kolejowych - mówi Rafał Wąsowicz. - Jest szansa, że zacznie przybywać tras... Plan inwestycji PKP - PLK tego dowodem, z realizacją w latach 2021-2027. W tych planach, na pozycji 24, wpisano „stworzenie ciągu Bydgoszcz-Koronowo-Tuchola”.

Więcej wiadomości z Koronowa i okolic na www.pomorska.pl/koronowo

Do Koronowa - od strony Maksymilianowa - trzeba zbudować 10 kilometrów torów, a od Koronowa do Tucholi - zmodernizować. Także dworce kolejowe na tej trasie. U nas w Koronowie dach na dworcu został już naprawiony. Czas teraz na podłączenie do kanalizacji i remont elewacji zabytkowego dworca. Ale na trasie do Tucholi dworców więcej: Buszkowo, Wilcza Góra, Mąkowarsko, Pruszcz Bagienica, Gostycyn, Przyrowa, Brzuchowo. Większość z nich jest w fatalnym stanie. Ale nie wszystkie.

W Gostycynie dworzec przerobiony został na mieszkania, więc jest nieźle. W Przyrowie został sprzedany, więc właściciel dba. Trwa też modernizacja dworca w Tucholi. Koszt ogromny - 4 mln zł. Prace rozpoczęły się w zeszłym miesiącu. A to oznacza, że kolej - PKP Nieruchomości - robi swoje. Trzeba też przecież zmodernizować torowisko. Oby o trasie do Koronowa PKP nie zapomniały.

Rafał Wąsowicz jest pełen nadziei. Nie wszyscy. Plany inwestycyjne planami - wyrokują niektórzy samorządowcy - ale pandemia koronawirusa może tak wszystko pokrzyżować, że rozwój sieci lokalnych połączeń kolejowych pozostanie tylko na papierze...

Do tematu wrócimy. Będziemy jeszcze w tej sprawie rozmawiać z PKP-PLK.

Grudziądzki VACAT gra już czterdzieści lat

Wielkanoc A.D. 2020, puste kościoły i brak święconki.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

N
Nie nie nie
27 marca, 12:40, Stratus:

Nareszcie PKP idzie we właściwym kierunku. Należy wykorzystać istniejącą infrastrukturę kolejową. Niemcy od lat idą w tym kierunku. Szkoda, że zniszczono bezpowrotnie koronowską wąskotorówkę, bo byłaby to największa atrakcją regionu. Wszystko zniszczono i rozkradziono - tabor i lokomotywownię. Została nazwa ulicy i cudem uratowany stalowy most najwyższy w Europie. P.R.

Na Niemiecką infrastrukturę uważano z dwóch stron od strony wschodu i zachodu . ZSSR kradło cały przemysł , który Amerykanie nie zdołali wywieść . Polska to tylko tranzyt . Gdzie kiedyś przewożono po drodze węgiel za Gierka stal głównie do ZSRR . Most piękny bo zbudowany przez Niemców w okresie ich największych sukcesów technologi . Polska kolej była utrzymywana sztucznie i wykorzystana na maxa podzielona na spółki i sprzedana na części . Nigdy nie ustanie na nogi . Powód Państwa przodujące w Europie nie pozwolą na taki sukces a właściciele spółek nie są zainteresowani takim nie rentownym interesom . Pomarzyć można w domu i wypić kawę mieloną z Młynka . Tego młodego człowieka RW jest mi żal czasami ale źle ulokował swoje uczucia a miłość jest często ślepa . Dziś to tylko terapeuta może temu Panu pomóc . On sam nie zrozumie że to nie ja jestem wrogiem a tacy co go nakręcają tylko po to aby mieć zysk lub spowodować ludzkie spojrzenia w innym kierunku celowo .

S
Stratus

Nareszcie PKP idzie we właściwym kierunku. Należy wykorzystać istniejącą infrastrukturę kolejową. Niemcy od lat idą w tym kierunku. Szkoda, że zniszczono bezpowrotnie koronowską wąskotorówkę, bo byłaby to największa atrakcją regionu. Wszystko zniszczono i rozkradziono - tabor i lokomotywownię. Została nazwa ulicy i cudem uratowany stalowy most najwyższy w Europie. P.R.

G
Gość

Przestań z tymi pociągami to jest normalnie bez sensu kto będzie pociągiem jechał jedna osoba weekendową strata pieniędzy i bezsensowne inwestycje no to to jakby to jakbym pod Koronowem zapasowe lotnisko zmodernizować i niech samoloty londuja 😁😁😁😁

G
Gość
26 marca, 21:46, Gość:

Przestańcie promować tego idiotę że stacji.

Pan redaktor doskonale sobie zdaje sprawę co robi . Nawet domyśla się jakie komentarze będą i to właśnie o to chodzi . Dziwne pandemia temat może , szkoły , służba zdrowia , dofinansowania , straty ?. A ten celowo wystawia na odstrzał gościa który raczej psychiatrę powinien odwiedzić . To prowokacja ze strony Pana redaktora taka jest moja opinia .

G
Gość

Przestańcie promować tego idiotę że stacji.

G
Gość

Co to za kalkulacja bo oficjalne źródła PKP podają koszta jednego 1 metra torów kolejowych w wysokości bardzo dobrego auta . Kto robił ten kosztorys ?. No i jak może być to rentowne ?.Już dziesięć lat temu czytałem o zbożach które miały wjeżdżać do elewatora w Koronowie torami kolejowymi . Jakieś rozmowy na poziomie przedszkolnym brak kosztorysów i nic?. Potem pomysłodawca uciekł do Niemiec za chlebem i też nic.

B
Berlin

Te doniesienia prasowe przypominają grę w "palanta ".

Dawny Konduktor kolejowy z gołębiem na czapce ( PRL), który ma wizję rozwoju dla Polskiego kolejnictwa w RP. To tak jakby Pan redaktor szukał przy pomocy patyka w gównie od Krowy wanilii ?, choć to prawda tylko nie patykiem Pan to uzyska .

C
Ciotka

Koronowo Budzi Się także komunikacyjnie i transportowo. Tiry na tory! Tej kuli śnieżnej nic nie zatrzyma!

b
byd30

a na co komu teraz pociągi? lepiej pomyśleć o lepszych drogach, a tory zwinąć na szrot

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3