- Takich przejazdów specjalnych będzie z pewnością więcej - sądzi Andrzej Poturalski, prezes ŻKP. - Oficjalne otwarcie sezonu nastąpi natomiast 1 maja. Od 2 maja rozpoczniemy zaś normalne przewozy, według ustalonego rozkładu jazdy.
Zanim jednak wąskotorówka pojawi się na turystycznym szlaku - konieczne jest odpowiednie przygotowanie taboru. Od początku marca w warsztatach przy ulicy Dworcowej trwają prace remontowo-konserwatorskie. Sprawdzane są wszystkie urządzenia niezbędne do prowadzenia bezpiecznych przewozów.
- Wcześniej przygotowaliśmy torowisko. Między innymi wymienione zostały najbardziej wyeksploatowane przejazdy w Wenecji. Całość szlaku jest dziś w dobrym stanie - bez problemu można tam posłać lokomotywę z wagonikami. Wykazały to zresztą specjalistyczne badania. Niemniej jesienią rozpoczniemy kolejne prace remontowe i znów wymienionych będzie kilka rozjazdów.
**_Będzie drożej
_Niestety, nie obyło się również podwyżek cen biletów. Koszt przejazdu jednorazowego to 5 zł dla dzieci i młodzieży oraz 6 zł dla pozostałych. Również złotówkę więcej kosztować będzie bilet powrotny - odpowiednio 9 i 11 zł.
- Pod koniec roku czeka nas wiele prac remontowych - tym razem zabierzemy się za lokomotywy. To bardzo kosztowne przedsięwzięcie. Liczymy, że w tym roku uda nam się przewieźć podobną liczbę pasażerów, jak w latach ubiegłych - czyli około 93 tysięcy złotych. Podwyżka przyniesie nam wówczas dodatkowe wpływy w wysokości około 50 tysięcy złotych.
Stacja Żnin - Muzeum?
W sferze marzeń pozostaje natomiast uruchomienie nieczynnego od 10 lat odcinka torowiska nad Małym Jeziorem Żnińskim. Jeszcze niedawno mówiło się, że stworzenie przystanku Żnin - Muzeum Ziemi Pałuckiej pozwoliłoby jeszcze bardziej - pod względem turystycznym - ożywić żnińską starówkę. Znów jednak na przeszkodzie stanęły finanse.
_- Dziś torowisko jest w takim stanie, że praktycznie należałoby je rozebrać i położyć od początku. Tymczasem koszty takich działań są bardzo wysokie. By położyć kilometr nowego torowiska trzeba dysponować kwotą 750 tysięcy złotych. Dystans pomiędzy stacją Żnin Wąskotorowa a Muzeum Ziemi Pałuckiej to około 3 kilometrów. Doprowadzenie tego odcinka do stanu używalności to koszt co najmniej 1,5 miliona złotych. Nasza spółka takimi pieniędzmi obecnie nie dysponuje.
**_Rok jubileuszu
Ten rok będzie dla pałuckiej ciuchci wyjątkowy. Fetowany będzie bowiem jubileusz 110-lecia istnienia. Z tej okazji w ostatnią sobotę czerwca odbędzie się festyn. Jedną z największych atrakcji będzie przyjazd do Żnina najszybszego w latach 30. parowozu Europy - Pięknej Heleny. Wizytę lokomotywy sfinansują... Anglicy, którzy są współwłaścicielami największej czynnej parowozowni w Europie, która działa w wielkopolskim Wolsztynie.
Jak się dowiedzieliśmy, już wkrótce z budynku ŻKP zniknie informacja o jubileuszu 100-lecia kolei wąskotorowej na Pałukach i zastąpi ją nowa, informująca o tegorocznym święcie.
Szczegółowy rozkład jazdy wraz z pozostałymi informacjami o ŻKP podamy w drugiej połowie kwietnia.
