Rzecznicy Praw Konsumenckich pracują w Starostwach Powiatowych. W minionym roku rzecznik z Golubia-Dobrzynia udzielił 323 porad konsumenckich.
- Ponad połowa dotyczyła umów sprzedaży towarów. Najwięcej odnosiło się do reklamacji obuwia i odzieży oraz sprzętu RTV i AGD. Około 30% udzielanych porad dotyczyło usług. Spośród nich dominującą grupą były umowy telekomunikacyjne, kolejny problem stanowiły umowy na dostawy energii elektrycznej i umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość – wyjaśnia rzecznik praw konsumenta w Golubiu-Dobrzyniu Iwona Ożóg.
W ubiegłym roku rzeczniczka otrzymała 192 pisemne wnioski o interwencję. Aż 108 spraw dotyczyło usług telekomunikacyjnych. Było też sporo spraw związanych z dostawami energii.
- W grupie wystąpień dotyczących umów sprzedaży większość stanowiły sprawy związane z reklamacjami obuwia i odzieży. Na 61 wystąpień połowa została zakończona pozytywnie – dodaje Iwona Ożóg.
Spraw dotyczących umów na odległość było pięć i wszystkie skończyły się korzystnie dla klientów.
- Swoje zadania realizuję w ¼ etatu, co przy wielkości i różnorodności spraw wydaje się być niewystarczające – wyjaśnia Iwona Ożóg. - Ponadto coraz częściej zauważalny jest brak ustawowego określenia minimalnej kwoty, od której rzecznik powinien podejmować postępowanie.
