Z Warszawy do Szczecina drożej niż do Londynu. Dlaczego bilety lotnicze na trasach krajowych są takie drogie? LOT wyłożył kawę na ławę

Emil Hoff
Emil Hoff
Polskie Linie Lotnicze LOT stały się monopolistą na wielu trasach i dyktują ceny biletów lotniczych.Adrian Pingstone, wikipedia.org,, CC0
Polskie Linie Lotnicze LOT stały się monopolistą na wielu trasach i dyktują ceny biletów lotniczych.Adrian Pingstone, wikipedia.org,, CC0 Adrian Pingstone, wikipedia.org, CC0
Udostępnij:
W ostatnich czasach rzadziej zdarza nam się wsiadać do samolotu. Przez to jednak lepiej dostrzegamy zmiany, jakie zachodzą w ruchu lotniczym i cenach biletów samolotowych. Polacy coraz częściej zwracają uwagę na niepokojące tendencje w opłatach za przeloty krajowe. Ceny biletów lotniczych na trasie Warszawa-Szczecin są w tej chwili wyższe niż za lot np. do Londynu i tylko trochę niższe niż za podróż do Moskwy. Polskie linie lotnicze wyjaśniły, skąd bierze się ta różnica w cenach.

Dlaczego bilety lotnicze są drogie? Radni Sejmiku na tropie zagadki

Kwestia cen biletów lotniczych stała się ostatnio tak paląca, że zainteresowali się nią nawet radni Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego. Członkowie Komisji Rozwoju, Promocji i Współpracy Zagranicznej. Z zestawień omawianych na posiedzeniu Komisji wynikło m.in. to, że cena biletu na lot w obie strony ze Szczecina do Warszawy bardzo często przekracza 500 zł. To mniej więcej tyle, ile kosztuje lot z Warszawy do Londynu.

Wojciech Dorżynkiewicz, przewodniczący Komisji, powiedział w rozmowie z dziennikarzami szczecińskiej Gazety Wyborczej, że za tak wysokie ceny biletów lotniczych najprawdopodobniej odpowiada przewodnik-monopolista. W tej chwili są nim Polskie Linie Lotnicze LOT.

Bilety lotnicze są drogie, bo taka jest „sytuacja konkurencyjna”

Jeszcze do niedawna z Warszawy do Szczecina można było polecieć np. tanią linią lotniczą Ryanair. Niestety, przewodnik zawiesił to połączenie w 2019 r., a kryzys wywołany pandemią koronawirusa nie spowodował wzrostu liczby połączeń międzymiastowych.

Na placu boju ostał się w wielu przypadkach tylko LOT. Jako monopolista, dyktuje ceny biletów.

Za cenę biletu lotniczego nie odpowiada tak naprawdę długość trasy – tłumaczy w rozmowie z Wyborczą Anna Szostakowska z biura siatki połączeń LOT. – Zwracamy uwagę przede wszystkim na sytuację konkurencyjną. Tanie linie lotnicze pozamykały swoje połączenia, więc nie konkurują z nami. Połączenie kolejowe z Warszawy do Szczecina jest bardzo długie, a więc też nie konkuruje z nami. Dlatego firma kształtuje ceny biletów tak, a nie inaczej.

Bilety lotnicze po cenach „rynkowych”

Jak dodaje dyrektor biura, Robert Ludera, LOT kształtuje ceny w oparciu o analizę rynku. Czasem, by zwiększyć ruch na jakiejś trasie, obniż ceny biletów lotniczych. W innych miejscach jednak, gdzie ruch, a więc popyt jest duży, a konkurencja mała, firma podnosi ceny biletów lotniczych, które stają się „rynkowe”.

Warto dodać, że na cenę biletu lotniczego składa się wiele elementów, w tym m.in. cena ropy oraz liczne marże. Przewoźnicy krajowi i zagraniczni zdradzają od czasu do czasu, ile zarabiają na biletach lotniczych. Z ich zestawień wynika, że zarobek linii takich jak LOT to często raptem ok. 10% ceny biletu. Linie lotnicze zarabiają głównie na długich, międzykontynentalnych lotach, i to przede wszystkim na pasażerach pierwszej klasy.

Jak długo bilety lotnicze pozostaną drogie?

W tej sytuacji trudno się dziwić, że tam, gdzie ceny biletów lotniczych na niedługie przeloty krajowe mogą być „rynkowe”, zawsze są. Przedstawiciele LOT-u nie owijają w bawełnę i twierdzą wprost, że ceny biletów lotniczych nie spadną, dopóki nie zmieni się sytuacja na rynku. Im więcej chętnych na przelot, a mniej konkurencyjnych linii, tym więcej trzeba będzie zapłacić za bilet lotniczy.

Samorządy i sejmiki mają jednak pewne możliwości regulowania cen biletów na samolot. Niektóre samorządy np. wprowadziły dotacje na bilety na niektóre połączenia krajowe, by ułatwić mieszkańcom komunikację z dużymi miastami, najczęściej Warszawą.

Źródło: Wyborcza Szczecin, za: fly4free.pl

Recykling: drugie życie roweru

Wideo

Materiał oryginalny: Z Warszawy do Szczecina drożej niż do Londynu. Dlaczego bilety lotnicze na trasach krajowych są takie drogie? LOT wyłożył kawę na ławę - Polska Times

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie