Za szkody po nawałnicach kasa ma być szybko

Katarzyna PaczewskaZaktualizowano 
Firmy ubezpieczeniowe starają się ułatwić klientom zgłaszanie szkód. Zwiększono liczbę pracowników na infoliniach i w terenie. Na przykład PZU wysłało do poszkodowanych autobusy.
Firmy ubezpieczeniowe starają się ułatwić klientom zgłaszanie szkód. Zwiększono liczbę pracowników na infoliniach i w terenie. Na przykład PZU wysłało do poszkodowanych autobusy. materiały prasowe
- Szkodę można łatwo zgłosić przez internet albo telefon - mówi pani Dorota z Tucholi. - Ale słyszałam, że na rzeczoznawcę długo się teraz czeka.

- Majstrów mam od tygodnia, robią dach - dodaje pani Dorota. - Trochę nas zalało, ale dom cały, bo dachówki luźne były i jakby poszło, to... strach myśleć. Pierwszy raz zalało nas wcześniej. Sprawę zgłosiłam już do ubezpieczyciela miesiąc temu. Ta nawałnica doprawiła. Szkoda, drugi raz na tę samą plamę na suficie odszkodowania nie dostanę.

Ile wypłacą ubezpieczyciele poszkodowanym w ostatniej nawałnicy? - 400 mln zł - tak wyliczył dziennik „Rzeczpospolita”. - Jednak w sumie straty będą znacznie wyższe. Dlaczego? Większość domów - według różnych szacunków od 50 do 70 proc. - ma polisy na przypadek zdarzeń losowych, ale pozostałe nie.

>> Najświeższe informacje z regionu, zdjęcia, wideo tylko na www.pomorska.pl <<

Firmy wprowadziły procedury kryzysowe, m.in. upraszczają ścieżkę likwidacji szkód, uruchamiają dodatkowe siły. Przykładowo w PZU ok. 1000 osób w centrali jest zaangażowanych tylko do obsługi nawałnicowych spraw, 100 osób pracuje w terenie, jeżdżą tam też trzy autobusy, w których można zgłosić szkody (we wtorek będą one stacjonowały w woj. kujawsko-pomorskim w Kęsowie i Gostycynie, a w pomorskim w Brusach).

Ubezpieczyciele wypłacają też już pierwsze odszkodowania. - Obsługa szkód w ramach uproszczonych procedur pozwala na wypłatę odszkodowania w ciągu kilku dni od jej zgłoszenia - wyjaśnia Grzegorz Smolarczyk z firmy Uniqa. - W pierwszym tygodniu wypłaciliśmy 450 odszkodowań dotyczących szkód tylko z Kujawsko-Pomorskiego. W prostych szkodach wypłaty odszkodowań realizowane są w ciągu kilku dni od daty zgłoszenia. Przy większych rozmiarach szkód w ciągu ok. 14 dni.

- Do tej pory zgłoszonych zostało prawie 30 tys. szkód - podaje Agnieszka Rosa z działu PR PZU. - We wszystkich zgłoszonych szkodach wypłacimy zaliczki na poczet odszkodowania w terminie 7 dni.

Ile trzeba czekać na rzeczoznawcę z firmy? - Zależy to od regionu kraju - tłumaczy Smolarczyk. - Uproszczone procedury pozwalają na likwidację szkód na podstawie zdjęć wykonanych przez ubezpieczonego, bez potrzeby oczekiwania na oględziny rzeczoznawcy. Przesłane zdjęcia pozwalają na szybkie uruchomienie procesu ustalenia i wypłaty odszkodowania. Po wykonaniu zdjęć klient może zaś zabezpieczyć mienie przed dalszymi uszkodzeniami.

Uniqa zachęca też do korzystania ze swojej aplikacji Smart, która pozwala wykonać zdalnie oględziny mienia za pomocą smartfona ubezpieczonego.

Nie oni jedyni korzystają z nowinek technologicznych. - Obecnie mamy około 3-4 razy więcej zgłoszeń szkód niż w standardowym okresie. Stąd czas oczekiwania na rzeczoznawcę może się lekko wydłużyć - przyznaje Dawid Korszeń, rzecznik Warty. - Dlatego naszym klientom polecamy skorzystanie z aplikacji Warta Mobile, którą można ściągnąć po zgłoszeniu szkody. Dzięki niej poszkodowany wie, jakie działania podejmuje likwidator i jakich działań ewentualnie oczekuje od niego. Może też przesłać zdjęcia zniszczonego domu lub rzeczy bez potrzeby spotkania z rzeczoznawcą.

Jak dodaje pan Dawid, w większości przypadków zakres szkody likwidator może również ustalić podczas krótkiej rozmowy telefonicznej z klientem, dokonując jednocześnie kalkulacji w systemie. Tak ustalona kwota odszkodowania po akceptacji poszkodowanego może zostać natychmiast wypłacona. Cały proces trwa tylko kilka dni, więc pierwsi klienci, którzy zgłosili już szkody, otrzymają odszkodowania na konta jeszcze w tym tygodniu.

- Poszkodowani mogą przystępować do naprawy szkód, nie czekając na oględziny rzeczoznawcy PZU - potwierdza również Rosa. - Prosimy o dokumentowanie zakresu szkody zdjęciami. Stosujemy uproszczenia, więc rzeczoznawcy pojawiają się u klientów tylko z największymi roszczeniami. Wizyty na miejscu szkody w wyżej wskazanych przypadkach odbywają się tak szybko, jak to tylko możliwe. Zaangażowaliśmy prócz naszych pracowników także zewnętrzne firmy, z którymi mamy podpisane umowy. W sumie obecnie (sytuacja jest dynamiczna) jest to ok. 700 osób.

Info z Polski - 17 sierpnia 2017 roku.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3