Pod względem poziomu satysfakcji z zatrudnienia nasi rodacy zajmują 10. miejsce w Europie. Jesteśmy społeczeństwem na dorobku. Często zamiast pracy interesującej wybieramy tę, która jest lepiej płatna albo w ogóle jest.
- Właściwy wybór rodzaju wykonywanej pracy jest bardzo ważny. „Właściwy” tzn. możliwie zgodny z naszymi możliwościami kompetencyjnymi, potencjałem, zainteresowaniami i poczuciem sensu tego, co warto robić, a czego nie warto - wyjaśnia Sebastian Popiel, członek zarządu firmy doradztwa personalnego People, w rozmowie z infoWire.pl. - To wszystko zdecydowanie będzie sprzyjać temu, że praca będzie dla nas satysfakcjonująca. W innym przypadku możemy czuć się nią zmęczeni i wypaleni.
Przeczytaj też: Pracujemy długo, efektów brak. Co mamy w zamian? Stres!
To po prostu się opłaca
Zadowolenie z wykonywanej pracy ma oczywiście bardzo duży wpływ na efektywność zawodową. Pracownikom, którzy lubią to, co robią, pracuje się lepiej – wykonują oni swoje zadania sprawniej. Dlatego tak ważne jest, aby pracodawcy sprawdzali poziom satysfakcji oraz zaangażowania swojej kadry (najpopularniejszą metodą jest przeprowadzanie ankiet wśród pracowników i odbywanie z nimi indywidualnych rozmów), a następnie skutecznie go zwiększali.
Czytaj również: "Zasnąć nie mogę, nienawidzę mojej **** pracy!!!". Gdzie i w jaki sposób Polacy narzekają na robotę i szefa?
Są sposoby. Przeciwdziałaj
Stres, niepokój i wypalenie zawodowe mogą zniszczyć nawet najlepszy zespół. Co mogą robić firmy, aby zatrudnieni byli z pracy bardziej zadowoleni?
- Na pewno należy starać się poprawiać warunki, w których pracuje kadra - radzi Popiel. - Po drugie ważne jest jak najlepsze dopasowanie zakresu zadań na danym stanowisku do kompetencji oraz oczekiwań pracownika. Będzie on wtedy pracował z większą przyjemnością i zmniejszy się ryzyko, że nastąpi u niego wypalenie zawodowe.
- Bądź przykładem i zachęcaj do działań zwiększających dobre samopoczucie. Znajdź czas, aby oderwać się od pracy poza nią. Naucz swój mózg, jak radzić sobie z chaosem. Promuj koncentrację dzięki jednozadaniowości. Organizuj przerwy w pracy w ciągu dnia lub okresy mniejszej aktywności w ciągu roku. Okazuj empatię i współczucie - wymieniają w jednym ze swoich poradników eksperci Harvard Business Review.