Zakupy internetowe w Polsce. E-handel rośnie w siłę i zaciera granice państw

Katarzyna PaczewskaZaktualizowano 
Osoby robiące w rodzinach zakupy często odwiedzały w marcu serwisy m.in. z kategorii „styl życia” Fot. Marek Weckwerth
Nowych sklepów internetowych przybywa. Choćby trzy tygodnie temu otworzyła go sieć sklepów Lidl. Rośnie też liczba ich klientów.

- Sklep internetowy uruchomiliśmy 5 kwietnia. Od początku cieszy się on dużym zainteresowaniem klientów, które z dnia na dzień jest coraz większe. W tej chwili jest jednak zbyt wcześnie, by móc przedstawić konkretne dane liczbowe - podaje „Pomorskiej” biuro prasowe Lidla.

Sieć ma w e-sklepie ponad 700 produktów z ośmiu kategorii (moda, warsztat i auto, dziecko, dom, kuchnia, sport i wypoczynek, zdrowie i uroda oraz ogród). Liczba artykułów ma systematycznie wzrastać.

Czytaj: Sklep internetowy Lidla działa 3 tydzień. Czy Biedronka też planuje e-sklep?

Możliwość zrobienia zakupów bez wychodzenia z domu oferuje też między innymi Castorama, Jula, Obi. Kolejnych e-sklepów przybywa. Polacy także coraz częściej zaopatrują się przez internet za granicą.

Granice zacierają się
- Bo i ofert zagranicznych jest więcej - mówi pani Lucyna spod Koronowa. - Zdarza mi się coraz częściej zaopatrywać poza Polską. Ostatnio kupiłam basen dla psa w Niemczech. Był 15 proc. tańszy niż podobne w polskich sklepach internetowych. Przy czym za wysyłkę nic nie zapłaciłam. Przysłano go z Hamburga w dwa dni.

Przeczytaj: Zakupy internetowe. 23 proc. polskich internautów kupuje w zagranicznych e-sklepach

- W świecie handlu od dawna nie ma już granic. Wiele polskich e-sklepów ma jednak wciąż obawy przed otworzeniem się na sprzedaż zagraniczną. Polski nie znajdziemy w pierwszej 10-tce krajów najczęściej wybieranych przez kupujących, także tych z Europy - wynika z badania PayPal i Ipsos. Tylko w kilku badanych państwach polskie e-sklepy znalazły się wyżej w zestawieniu pod kątem popularności: Niemcy (miejsce 9), Czechy (miejsce 5), Irlandia ( miejsce 9) oraz Węgry (miejsce 9).

Prawie 55 proc. przebadanych e-konsumentów z 31 państw podało, że robi zakupy online w zagranicznych sklepach. Najczęściej szukają tam ubrań i butów (68 proc.), elektroniki (53 proc.), zabawek i akcesoriów hobbystycznych (53 proc.).

Jak wynika z najnowszego badania Gemius/PBI, robienie codziennych zakupów deklaruje 15 394 063 polskich internautów. Codzienne zakupy są domeną 8 mln internautek i 7 mln internautów.

Przeczytaj też: Zakupy internetowe. Co z żywności i gdzie kupujemy online?

Przeanalizowano także, czy osoby robiące zakupy i nierobiące ich różnią się między sobą pod kątem zainteresowań i tematyki stron, które odwiedzają. Badanie wykazało, że w marcu osoby robiące zakupy częściej odwiedzały serwisy z kategorii: „budownictwo i nieruchomości” (60 proc. vs 55 proc.), a także „styl życia” (88 proc. vs 86 proc.) oraz „biznes, finanse, prawo” (80 proc. vs 78 proc.). Z kolei osoby niepodejmujące zakupowych obowiązków są bardziej zainteresowane serwisami z kategorii „erotyka” (48 proc. vs 41 proc.), „motoryzacja” (65 proc. vs 60 proc.), „nowe technologie” (69 proc. vs 65 proc.) oraz „sport” (60 proc. vs 57 proc.).

- Stały rozwój eCommerce oddziałuje na branżę kurierską, a firmy zajmujące się dostarczaniem przesyłek notują rekordowe dynamiki obsługiwanych strumieni przesyłek. Średni roczny wzrost liczby doręczanych paczek szacowany jest na poziomie aż 12 proc. - zauważa Justyna Siwek, rzecznik prasowa Poczty Polskiej.

Czytaj również: Polacy pokochali zakupy przez internet. Firmy kurierskie walczą o klientów [wideo]

Przeczytaj, zanim kupisz w sieci
- Zapoznaj się z regulaminem zakupów i polityką prywatności (określa reguły przechowywania danych osobowych) - radzą eksperci Europejskiego Centrum Konsumenckiego Polska (ECC-Net). - Gdy do złożenia zamówienia trzeba podać podejrzanie zbyt wiele poufnych danych tj. PESEL czy numer dowodu osobistego, upewnij się, że nie zostaną one wykorzystane w innych celach. Zapoznaj się z opiniami w internecie.

Sprawdź również możliwość skorzystania z bezpiecznych form płatności. Przed adresem strony e-sklepu musi pojawić się zielony pasek i protokół https:// a także symbol zamkniętej kłódki. Porównaj dane przedsiębiorcy z nazwą prowadzonego rachunku bankowego. Unikaj przelewów ekspresowych i przelewania pieniędzy na prywatne konta sprzedającego. Porównaj konkurencyjne oferty i oceń rzeczywistą wartość towaru. Zbyt niska cena powinna wzbudzić wątpliwości np. co do autentyczności bądź stanu technicznego towaru. Uwaga: Adres strony ze skrótem „.pl” nie musi oznaczać, że jest to witryna sklepu zarejestrowanego w Polsce. Więcej porad na stronie ECC-Net.

polecane: 60 Sekund Biznesu: Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes ZBP. Wzrost cen metra kwadratowego mieszkania.

Wideo

Materiał oryginalny: Zakupy internetowe w Polsce. E-handel rośnie w siłę i zaciera granice państw - Gazeta Pomorska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3