- Sklep internetowy uruchomiliśmy 5 kwietnia. Od początku cieszy się on dużym zainteresowaniem klientów, które z dnia na dzień jest coraz większe. W tej chwili jest jednak zbyt wcześnie, by móc przedstawić konkretne dane liczbowe - podaje „Pomorskiej” biuro prasowe Lidla.
Sieć ma w e-sklepie ponad 700 produktów z ośmiu kategorii (moda, warsztat i auto, dziecko, dom, kuchnia, sport i wypoczynek, zdrowie i uroda oraz ogród). Liczba artykułów ma systematycznie wzrastać.
Czytaj: Sklep internetowy Lidla działa 3 tydzień. Czy Biedronka też planuje e-sklep?
Możliwość zrobienia zakupów bez wychodzenia z domu oferuje też między innymi Castorama, Jula, Obi. Kolejnych e-sklepów przybywa. Polacy także coraz częściej zaopatrują się przez internet za granicą.
Granice zacierają się
- Bo i ofert zagranicznych jest więcej - mówi pani Lucyna spod Koronowa. - Zdarza mi się coraz częściej zaopatrywać poza Polską. Ostatnio kupiłam basen dla psa w Niemczech. Był 15 proc. tańszy niż podobne w polskich sklepach internetowych. Przy czym za wysyłkę nic nie zapłaciłam. Przysłano go z Hamburga w dwa dni.
Przeczytaj: Zakupy internetowe. 23 proc. polskich internautów kupuje w zagranicznych e-sklepach
- W świecie handlu od dawna nie ma już granic. Wiele polskich e-sklepów ma jednak wciąż obawy przed otworzeniem się na sprzedaż zagraniczną. Polski nie znajdziemy w pierwszej 10-tce krajów najczęściej wybieranych przez kupujących, także tych z Europy - wynika z badania PayPal i Ipsos. Tylko w kilku badanych państwach polskie e-sklepy znalazły się wyżej w zestawieniu pod kątem popularności: Niemcy (miejsce 9), Czechy (miejsce 5), Irlandia ( miejsce 9) oraz Węgry (miejsce 9).

Prawie 55 proc. przebadanych e-konsumentów z 31 państw podało, że robi zakupy online w zagranicznych sklepach. Najczęściej szukają tam ubrań i butów (68 proc.), elektroniki (53 proc.), zabawek i akcesoriów hobbystycznych (53 proc.).
Jak wynika z najnowszego badania Gemius/PBI, robienie codziennych zakupów deklaruje 15 394 063 polskich internautów. Codzienne zakupy są domeną 8 mln internautek i 7 mln internautów.
Przeczytaj też: Zakupy internetowe. Co z żywności i gdzie kupujemy online?
Przeanalizowano także, czy osoby robiące zakupy i nierobiące ich różnią się między sobą pod kątem zainteresowań i tematyki stron, które odwiedzają. Badanie wykazało, że w marcu osoby robiące zakupy częściej odwiedzały serwisy z kategorii: „budownictwo i nieruchomości” (60 proc. vs 55 proc.), a także „styl życia” (88 proc. vs 86 proc.) oraz „biznes, finanse, prawo” (80 proc. vs 78 proc.). Z kolei osoby niepodejmujące zakupowych obowiązków są bardziej zainteresowane serwisami z kategorii „erotyka” (48 proc. vs 41 proc.), „motoryzacja” (65 proc. vs 60 proc.), „nowe technologie” (69 proc. vs 65 proc.) oraz „sport” (60 proc. vs 57 proc.).
- Stały rozwój eCommerce oddziałuje na branżę kurierską, a firmy zajmujące się dostarczaniem przesyłek notują rekordowe dynamiki obsługiwanych strumieni przesyłek. Średni roczny wzrost liczby doręczanych paczek szacowany jest na poziomie aż 12 proc. - zauważa Justyna Siwek, rzecznik prasowa Poczty Polskiej.
Czytaj również: Polacy pokochali zakupy przez internet. Firmy kurierskie walczą o klientów [wideo]
Przeczytaj, zanim kupisz w sieci
- Zapoznaj się z regulaminem zakupów i polityką prywatności (określa reguły przechowywania danych osobowych) - radzą eksperci Europejskiego Centrum Konsumenckiego Polska (ECC-Net). - Gdy do złożenia zamówienia trzeba podać podejrzanie zbyt wiele poufnych danych tj. PESEL czy numer dowodu osobistego, upewnij się, że nie zostaną one wykorzystane w innych celach. Zapoznaj się z opiniami w internecie.
Sprawdź również możliwość skorzystania z bezpiecznych form płatności. Przed adresem strony e-sklepu musi pojawić się zielony pasek i protokół https:// a także symbol zamkniętej kłódki. Porównaj dane przedsiębiorcy z nazwą prowadzonego rachunku bankowego. Unikaj przelewów ekspresowych i przelewania pieniędzy na prywatne konta sprzedającego. Porównaj konkurencyjne oferty i oceń rzeczywistą wartość towaru. Zbyt niska cena powinna wzbudzić wątpliwości np. co do autentyczności bądź stanu technicznego towaru. Uwaga: Adres strony ze skrótem „.pl” nie musi oznaczać, że jest to witryna sklepu zarejestrowanego w Polsce. Więcej porad na stronie ECC-Net.
