Wyszukiwarka wyborcza

Wybory Parlamentarne

Sprawdź wyniki wyborów w Twoim okręgu

Zakupy internetowe. Co z żywności i gdzie kupujemy online?

oprac. (tik)
Jako najczęściej wybierany obecnie typ sklepów spożywczych online, Polacy wskazują sklep internetowy prowadzony przez sieć sklepów stacjonarnych - 42 proc. 123RF
16 proc. konsumentów deklaruje kupowanie produktów spożywczych przez internet. Przeczytajcie - co z żywności, kto i gdzie kupuje w sieci.

16 procent Polaków kupuje produkty spożywcze przez internet - wynika z ostatniego badania zrealizowanego przez Mobile Institute. Są to częściej kobiety (1/5), niż mężczyźni (1/10) oraz osoby w wieku 19-24 lata (27 proc.), choć także wśród pozostałych konsumentów poniżej 45 roku życia odsetek e-kupujących żywność osiąga 16 proc. i więcej. Produkty spożywcze w internecie kupują także mieszkańcy dużych miastach (powyżej 100 tys. mieszkańców) - co deklaruje 14 proc. badanych.

Przeczytaj też: Zakupy w internecie. Oto, co polscy e-konsumenci kupują

Sympatia do mniej popularnych kuchni jak hiszpańska, czy francuska, wpływa na to, że znacznie częściej kupujemy żywność w sieci - być może ze względu na tak doceniany w tej kategorii zakupowej, duży wybór produktów w e-sklepach. Skłonność do e-kupowania żywności idzie też w parze z wykorzystywaniem blogów i wideoblogów, jako źródła inspiracji do tworzenia potraw.

2/3 osób kupujących żywność online to kobiety, które podobnie, jak w przypadku zakupów w sklepach stacjonarnych, najczęściej dbają o ten aspekt obowiązków domowych. Znaczną część stanowią osoby w wieku 25-34 lata, czyli pokolenie młodych, nowoczesnych osób. 40 proc. z nich mieszka w dużych miastach (powyżej 100 tys. mieszkańców), bo to właśnie oni najczęściej borykają się z problemem braku czasu i wiecznego pędu.

Zakupy internetowe. Co z żywności i gdzie kupujemy online?

Czytaj również: Zakupy przez internet w Biedronce i Lidlu? W tych miastach jest już to możliwe

- Branża internetowych zakupów spożywczych jest jeszcze trudna do zdefiniowania, bo funkcjonuje w niej wiele zróżnicowanych podmiotów o odmiennym sposobie działania - zwraca uwagę Katarzyna Kazior, prezes Frisco.pl. - Jednak jak wynika z badania już niemal ¼ kupujących online wybiera tzw. „pure-playerów”, czyli sklepy internetowe skupiające się wyłącznie na sprzedaży online - bez sklepów stacjonarnych i oferujące dostawę do domu własną flotą aut dostawczych. W Polsce w takim modelu działa wyłącznie Frisco.pl, zapewniając szeroką ofertę artykułów – zarówno suchych, ciężkich czy chemicznych, ale także produktów świeżych, bio czy lokalnych, dzięki czemu nasi klienci otrzymują kompleksową obsługę związaną z zakupami spożywczymi w jednym miejscu. Na rynku istnieją również sklepy internetowe prowadzone przez sieci stacjonarne, które wybiera około 40% Polaków kupujących produkty spożywcze online – i wynik ten nie dziwi ze względu na to, że dla klientów naturalną drogą przejścia z kanału offline do online będzie zmiana w obrębie marki, którą znają z tradycyjnych zakupów.

Przeczytaj: Czy handel internetowy będzie bez granic? Unia Europejska zdecyduje

Jednak, jak dodaje ekspertka, w tym przypadku oferta e-commerce nie stanowi głównej osi biznesu, dlatego te sklepy nie zawsze są w stanie zapewnić perfekcyjną obsługę klienta i jego zamówienia. Na rynku istnieją również sklepy online, które posiadają limitowaną liczbę kategorii produktów - głównie chemię czy suche przetwory lub wyłącznie specjalistyczne artykuły, np. bio, eko. W takim modelu działania zakupy wysyłane są do klienta kurierem, co jest znacznie mniej komfortowe – kupujący nie mogą zamówić produktów świeżych i muszą dostosować się do firmy kurierskiej. W przypadku tak wrażliwego segmentu, jakim są zakupy spożywcze, zarówno oferta asortymentowa, jak i usługa elastycznej dostawy są kluczowe do budowania zadowolenia klientów i zaufania do tej formy kupowania.

Rodzaje sklepów spożywczych online [schemat]
Jako najczęściej wybierany obecnie typ sklepów spożywczych online, Polacy wskazują sklep internetowy prowadzony przez sieć sklepów stacjonarnych (42 proc.), a następnie sklep oferujący wysyłkę produktów kurierem (35 proc.) i sklep skupiający się wyłącznie na sprzedaży internetowej i oferujący dostawę do domu, np. Frisco.pl (23 proc.) - wynika z badania. Tę ostatnią grupę, czyli tzw. „pure playerów”, wskazują zdecydowanie częściej kobiety (28 proc.), osoby w wieku 25-34 lata (35 proc.), a także mieszkańcy miast największych, powyżej 500 tys. mieszkańców.

Jeśli chodzi o konkretne marki internetowych sklepów spożywczych, Polacy wybierają najczęściej te, które mają swoje odpowiedniki w postaci sieci stacjonarnej, w tym ecarrefour.pl i e-piotripawel.pl - czytamy w wynikach badania Mobile Institute. Natomiast najpopularniejszym sklepem, który nie ma sieci naziemnej, a jest dostępny tylko online, okazał się Frisco.pl, zdobywając 1/3 głosów, zdecydowanie popularniejszy wśród konsumentów w wieku 25-34 lata, a także wśród mieszkańców dużych i największych miast (40 proc.), którzy preferują duże i zaplanowane zakupy spożywcze.

Czytaj: Tylko sklep w internecie pomieści 13 mln artykułów

W jakich sklepach w sieci robimy zakupy [schemat]

Zakupy internetowe. Co z żywności i gdzie kupujemy online?

W e-sklepach spożywczych, średnio wskazujemy na 3 kupowane kategorie produktów. Najczęściej wybieramy napoje (34 proc.), alkohol (26 proc.) oraz ex aequo pieczywo oraz warzywa i owoce (25 proc.). Co ciekawe, następną w kolejności kategorię stanowią produkty ekologiczne, na które wskazało 23 proc. badanych. Kobiety w e-sklepach spożywczych częściej kupują owoce i warzywa (+16 p.p.), a mężczyźni alkohol (+16 p.p.), a także artykuły przemysłowe i makarony. W koszyku osób w wieku 25-34 lata najczęściej znajdują się napoje, produkty eko, owoce i warzywa oraz pieczywo.

Osoby preferujące zamawianie posiłków częściej zakupią w e-sklepach spożywczych napoje i alkohol, natomiast gotujący - pieczywo, owoce i warzywa oraz produkty ekologiczne. Kategorie, które kupujemy najczęściej i te, na które wydajemy najwięcej są dość podobne, aczkolwiek widać, że pieczywo, kasze, makarony, artykuły higieniczne, czy chemia wydają się dość mało „ważyć w koszyku”, zapewne ze względu na niższe jednostkowe ceny lub mniejszą liczbę kupowanych produktów tego typu.

Co kupujemy w internecie [schemat]

Zakupy internetowe. Co z żywności i gdzie kupujemy online?

Jak robimy zakupy w sieci [wideo]

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3