Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zakupy internetowe. Co z żywności i gdzie kupujemy online?

oprac. (tik)
Jako najczęściej wybierany obecnie typ sklepów spożywczych online, Polacy wskazują sklep internetowy prowadzony przez sieć sklepów stacjonarnych - 42 proc.
Jako najczęściej wybierany obecnie typ sklepów spożywczych online, Polacy wskazują sklep internetowy prowadzony przez sieć sklepów stacjonarnych - 42 proc. 123RF
16 proc. konsumentów deklaruje kupowanie produktów spożywczych przez internet. Przeczytajcie - co z żywności, kto i gdzie kupuje w sieci.

16 procent Polaków kupuje produkty spożywcze przez internet - wynika z ostatniego badania zrealizowanego przez Mobile Institute. Są to częściej kobiety (1/5), niż mężczyźni (1/10) oraz osoby w wieku 19-24 lata (27 proc.), choć także wśród pozostałych konsumentów poniżej 45 roku życia odsetek e-kupujących żywność osiąga 16 proc. i więcej. Produkty spożywcze w internecie kupują także mieszkańcy dużych miastach (powyżej 100 tys. mieszkańców) - co deklaruje 14 proc. badanych.

Przeczytaj też: Zakupy w internecie. Oto, co polscy e-konsumenci kupują

Sympatia do mniej popularnych kuchni jak hiszpańska, czy francuska, wpływa na to, że znacznie częściej kupujemy żywność w sieci - być może ze względu na tak doceniany w tej kategorii zakupowej, duży wybór produktów w e-sklepach. Skłonność do e-kupowania żywności idzie też w parze z wykorzystywaniem blogów i wideoblogów, jako źródła inspiracji do tworzenia potraw.

2/3 osób kupujących żywność online to kobiety, które podobnie, jak w przypadku zakupów w sklepach stacjonarnych, najczęściej dbają o ten aspekt obowiązków domowych. Znaczną część stanowią osoby w wieku 25-34 lata, czyli pokolenie młodych, nowoczesnych osób. 40 proc. z nich mieszka w dużych miastach (powyżej 100 tys. mieszkańców), bo to właśnie oni najczęściej borykają się z problemem braku czasu i wiecznego pędu.

Zakupy internetowe. Co z żywności i gdzie kupujemy online?

Czytaj również: Zakupy przez internet w Biedronce i Lidlu? W tych miastach jest już to możliwe

- Branża internetowych zakupów spożywczych jest jeszcze trudna do zdefiniowania, bo funkcjonuje w niej wiele zróżnicowanych podmiotów o odmiennym sposobie działania - zwraca uwagę Katarzyna Kazior, prezes Frisco.pl. - Jednak jak wynika z badania już niemal ¼ kupujących online wybiera tzw. „pure-playerów”, czyli sklepy internetowe skupiające się wyłącznie na sprzedaży online - bez sklepów stacjonarnych i oferujące dostawę do domu własną flotą aut dostawczych. W Polsce w takim modelu działa wyłącznie Frisco.pl, zapewniając szeroką ofertę artykułów – zarówno suchych, ciężkich czy chemicznych, ale także produktów świeżych, bio czy lokalnych, dzięki czemu nasi klienci otrzymują kompleksową obsługę związaną z zakupami spożywczymi w jednym miejscu. Na rynku istnieją również sklepy internetowe prowadzone przez sieci stacjonarne, które wybiera około 40% Polaków kupujących produkty spożywcze online – i wynik ten nie dziwi ze względu na to, że dla klientów naturalną drogą przejścia z kanału offline do online będzie zmiana w obrębie marki, którą znają z tradycyjnych zakupów.

Przeczytaj: Czy handel internetowy będzie bez granic? Unia Europejska zdecyduje

Jednak, jak dodaje ekspertka, w tym przypadku oferta e-commerce nie stanowi głównej osi biznesu, dlatego te sklepy nie zawsze są w stanie zapewnić perfekcyjną obsługę klienta i jego zamówienia. Na rynku istnieją również sklepy online, które posiadają limitowaną liczbę kategorii produktów - głównie chemię czy suche przetwory lub wyłącznie specjalistyczne artykuły, np. bio, eko. W takim modelu działania zakupy wysyłane są do klienta kurierem, co jest znacznie mniej komfortowe – kupujący nie mogą zamówić produktów świeżych i muszą dostosować się do firmy kurierskiej. W przypadku tak wrażliwego segmentu, jakim są zakupy spożywcze, zarówno oferta asortymentowa, jak i usługa elastycznej dostawy są kluczowe do budowania zadowolenia klientów i zaufania do tej formy kupowania.

Rodzaje sklepów spożywczych online [schemat]
Jako najczęściej wybierany obecnie typ sklepów spożywczych online, Polacy wskazują sklep internetowy prowadzony przez sieć sklepów stacjonarnych (42 proc.), a następnie sklep oferujący wysyłkę produktów kurierem (35 proc.) i sklep skupiający się wyłącznie na sprzedaży internetowej i oferujący dostawę do domu, np. Frisco.pl (23 proc.) - wynika z badania. Tę ostatnią grupę, czyli tzw. „pure playerów”, wskazują zdecydowanie częściej kobiety (28 proc.), osoby w wieku 25-34 lata (35 proc.), a także mieszkańcy miast największych, powyżej 500 tys. mieszkańców.

Jeśli chodzi o konkretne marki internetowych sklepów spożywczych, Polacy wybierają najczęściej te, które mają swoje odpowiedniki w postaci sieci stacjonarnej, w tym ecarrefour.pl i e-piotripawel.pl - czytamy w wynikach badania Mobile Institute. Natomiast najpopularniejszym sklepem, który nie ma sieci naziemnej, a jest dostępny tylko online, okazał się Frisco.pl, zdobywając 1/3 głosów, zdecydowanie popularniejszy wśród konsumentów w wieku 25-34 lata, a także wśród mieszkańców dużych i największych miast (40 proc.), którzy preferują duże i zaplanowane zakupy spożywcze.

Czytaj: Tylko sklep w internecie pomieści 13 mln artykułów

W jakich sklepach w sieci robimy zakupy [schemat]

Zakupy internetowe. Co z żywności i gdzie kupujemy online?

W e-sklepach spożywczych, średnio wskazujemy na 3 kupowane kategorie produktów. Najczęściej wybieramy napoje (34 proc.), alkohol (26 proc.) oraz ex aequo pieczywo oraz warzywa i owoce (25 proc.). Co ciekawe, następną w kolejności kategorię stanowią produkty ekologiczne, na które wskazało 23 proc. badanych. Kobiety w e-sklepach spożywczych częściej kupują owoce i warzywa (+16 p.p.), a mężczyźni alkohol (+16 p.p.), a także artykuły przemysłowe i makarony. W koszyku osób w wieku 25-34 lata najczęściej znajdują się napoje, produkty eko, owoce i warzywa oraz pieczywo.

Osoby preferujące zamawianie posiłków częściej zakupią w e-sklepach spożywczych napoje i alkohol, natomiast gotujący - pieczywo, owoce i warzywa oraz produkty ekologiczne. Kategorie, które kupujemy najczęściej i te, na które wydajemy najwięcej są dość podobne, aczkolwiek widać, że pieczywo, kasze, makarony, artykuły higieniczne, czy chemia wydają się dość mało „ważyć w koszyku”, zapewne ze względu na niższe jednostkowe ceny lub mniejszą liczbę kupowanych produktów tego typu.

Co kupujemy w internecie [schemat]

Zakupy internetowe. Co z żywności i gdzie kupujemy online?

Jak robimy zakupy w sieci [wideo]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska