Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zasady parkowania aut na chodnikach. Chodniki zmienią się w drogi dla pieszych i będą szersze

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
W uzasadnieniu do projektu ustawy szczegółowo objaśniono kwestie związane z podziałem drogi dla pieszych, obrazując je również graficznie.
W uzasadnieniu do projektu ustawy szczegółowo objaśniono kwestie związane z podziałem drogi dla pieszych, obrazując je również graficznie. Ministerstwo Infrastruktury
Na chodniku zawsze musi zostać co najmniej 1,5 metra na swobodne przejście pieszych. Od 21 września nie zmienią się zasady parkowania aut na chodnikach, ale uporządkowane mają być związane z tym definicje.

W pierwszych doniesieniach medialnych pojawiły się sugestie jakoby minimalna szerokość chodnika użytkowana przez pieszych miała wynosić co najmniej 180 cm, zamiast 150 cm – jak jest obecnie i tej przestrzeni kierowcy nie będą mogli po rygorem mandatu zajmować.

Ministerstwo Infrastruktury, które jest autorem projektu nowelizacji przepisów, nazwało doniesienia medialne wprowadzającymi w błąd i poinformowało, że od 21 września przepisy w tym zakresie „w żaden sposób nie zmieniają możliwości zatrzymania lub postoju pojazdu samochodowego na drodze dla pieszych”.

To też może Cię zainteresować

Tak jak teraz będzie możliwe zatrzymanie lub postój kołami jednego boku lub przedniej osi samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,5 t na drodze dla pieszych, pod warunkiem, że szerokość chodnika (a więc części składowej drogi dla pieszych, która pozostaje do dyspozycji pieszych) jest nie mniejsza niż 1,5 m. Wprowadzony tylko zostanie i doprecyzowany termin „droga dla pieszych".

- Naszym głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Z nowych przepisów wynika, że zarządy dróg powinni dążyć do takiego projektowania dróg i zatwierdzania projektów organizacji ruchu, które zwiększają bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Nowe przepisy nie wprowadzają żadnych ograniczeń ani niedogodności dla kierowców, pieszych czy rowerzystów – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Jak czytamy w uzasadnieniu projektu - zmiana wprowadzona nowelizacją ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw ma zlikwidować dualizm pojęciowy. Nowe przepisy techniczno-budowlane, które stosuje się do budowy lub przebudowy dróg publicznych, porządkują definicje ujęte w przepisach i wprowadzają podział drogi dla pieszych na trzy części:
• chodnik - przeznaczony wyłącznie do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzeń wspomagających ruch;
• pas buforowy, który przylega do chodnika od strony jezdni, torowiska tramwajowego lub drogi dla rowerów i może być przeznaczony np. do postoju lub zatrzymania pojazdów;
• pas obsługujący, przylegający do chodnika od strony granicy pasa drogowego (np. przy budynku), przeznaczony do pełnienia innych funkcji niż te dopuszczone na chodniku (np. do prowadzenia działalności społeczno-gospodarczej, sytuowania urządzeń drogi lub obiektów małej architektury, np. podjazdu dla osób niepełnosprawnych, schodów do budynku).

To co najmniej chodnik

Zgodnie z nowymi przepisami droga dla pieszych musi składać się co najmniej z chodnika, który zapewnia bezpieczne poruszanie się pieszych po przeznaczonej dla nich części drogi.

Zgodnie z nowymi przepisami techniczno-budowlanymi minimalna szerokość chodnika powinna wynosić 1,8 m. Tyle że, zasady parkowania na chodnikach nie zmienią się – nadal piesi będą musieli mieć zapewnioną 1,5-metrową (a nie aż 1,8-metrową) przestrzeń do swobodnego przejścia. Zgodnie z tymi zasadami samochody i inne pojazdy nadal będą mogły parkować na części chodnika, chyba że zakaże tego odpowiedni znak drogowy.

Przypomnijmy od siebie, że te uwagi dotyczą także użytkowników wypożyczanych w miastach na aplikację telefoniczną elektrycznych hulajnóg i rowerów, którzy nagminnie blokują przejścia pieszym i swobodę przejazdu na ścieżkach rowerowych.
Ci potrafią ustawić jednoślady w poprzek chodnika i ścieżki rowerowej, zamiast – jak od 21 maja 2021 roku nakazują przepisy - na chodniku jak najdalej od krawędzi jezdni i równolegle do niej. Walka z tym zjawiskiem przypomina przysłowiową walkę z wiatrakami.

Czasem może być bardziej wąsko

Zarówno w obecnych, jak i nowych przepisach dopuszczono możliwość odstępstwa od podanych wyżej szerokości, ale tylko w nadzwyczajnych okolicznościach. Możliwe będzie zatem zwężenie chodnika do nie mniej niż 1 m, ale pod warunkiem zaprojektowania miejsc do wymijania się osób ze szczególnymi potrzebami (np. niepełnosprawnych na wózkach lub z chodzikiem).

To też może Cię zainteresować

Z nowych przepisów wynika przede wszystkim to, iż zarządcy dróg powinni dążyć do takiego projektowania dróg i zatwierdzania projektów organizacji ruchu, które porządkują funkcje poszczególnych części drogi, zwiększają ich czytelność, a w konsekwencji zwiększają bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego – dodaje resort infrastruktury.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska