https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zdałeś na prawo jazdy? Czekają Cię dodatkowe kursy

Marek Weckwerth
Młodzi kierowcy będą musieli, już po zdobyciu „prawka”, zaliczyć dwa dodatkowe kursy doszkalające: teoretyczny i praktyczny
Młodzi kierowcy będą musieli, już po zdobyciu „prawka”, zaliczyć dwa dodatkowe kursy doszkalające: teoretyczny i praktyczny archiwum GP
Dwa dodatkowe kursy dla świeżo upieczonych kierowców mogą wejść w życie jeszcze w pierwszej połowie przyszłego roku.

Tak się stanie, jeśli projekt zyska akceptację ministra infrastruktury i budownictwa, a potem Sejmu.

Zmianami przepisów prawa w zakresie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami zajmuje się już resortowy zespół doradczy.

- To dobra wiadomość, pod warunkiem, że nad projektem nie usiądą wyłącznie teoretycy, którzy zatrzymali się w rozwoju na etapie świetności poloneza. Trzeba tu rady praktyków - uważa Bogusław Bach, właściciel i instruktor istniejącej od 20 lat Toruńskiej Akademii Jazdy- ośrodka doskonalenia techniki jazdy (ODTJ).

To właśnie Bogusław Bach jest pomysłodawcą wprowadzenia dodatkowych obowiązkowych zajęć szkoleniowych w okresie próbnym dla młodych kierowców, jeszcze zanim wejdzie w życie nowa wersja Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK 2.0).

Zobacz także:Bydgoski Stary Rynek miejscem... nietypowych interwencji [zdjęcia]

Reformę szkolenia kierowców odkładano już kilkakrotnie.

Ostatni termin, wyznaczony na 1 stycznia 2017 r., znów przesunięto, prawdopodobnie na czerwiec. Przyczyna to wciąż niedziałający system CEPiK 2.0. Dodatkowe kursy dla młodych kierowców chciano wprowadzić wraz z CEPiK-iem, by organy państwa miały pełną i bieżącą wiedzę o kierowcach, ich przewinieniach, mandatach, liczbie punktów karnych.

W projekcie nowelizacji ustawy o szkoleniu i egzaminowaniu kierowców jest zapis wprowadzający już po zdobyciu prawa jazdy dwóch obligatoryjnych kursów doszkalających: kosztującego 100 zł teoretycznego (w wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego) i 200-złotowego praktycznego (w ośrodku doskonalenia techniki jazdy). Oba kursy kierowca będzie musiał odbyć między czwartym a ósmym miesiącem po zdobyciu uprawień.

Przez pierwsze osiem miesięcy kierowca będzie też zobowiązany do prowadzenia pojazdu oznakowanego z tyłu i przodu nalepką z zielonym listkiem.

- Aby tak się stało, nie jest potrzebny CEPiK 2.0 - przekonuje Bogusław Bach. - Wystarczy nowelizacja ustawy o szkoleniu i egzaminowaniu kierowców. To wzór skandynawski, bo tam z powodzeniem funkcjonuje.

Nasz rozmówca przedstawiał te propozycje Krajowej Radzie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, poruszał ten problem na wielu spotkaniach branżowych, na forach. Pomysł dotarł wreszcie do resortu infrastruktury, co potwierdza nam jego zespół prasowy.
- Naprawdę nie musimy czekać na wdrożenie CEPiK-a, bo wciąż nie wiadomo, kiedy wejdzie w życie, skoro przygotowywany jest od 5 czy 7 lat i końca nie widać - stwierdza pan Bogusław. I dodaje, że sprawa jest dziwna, zwłaszcza w świetle dynamicznie rozwijającej się techniki informatycznej.

W naszym regionie są tylko dwa ośrodki doskonalenia techniki jazdy: w Toruniu i Bydgoszczy. Trzeci najbliższy jest w #Gdańsku. W całym kraju jest ok. 20 ośrodków. Gdyby nowe zasady szkolenia stały się ciałem, nowe ośrodki powstawałyby jak grzyby po deszczu.

- Wdrożenie dodatkowych szkoleń zwiększy bezpieczeństwo na polskich drogach, a #przy okazji także liczbę ośrodków i zatrudnienie instruktorów - kończy szef Toruńskiej Akademii Jazdy.

Czytaj więcej:W regionie unieważniono 15 egzaminów na prawo jazdy

Ministerstwo Infrastruktury przypomina, że jeden z przepisów wprowadzających okres próbny dla młodych kierowców obowiązuje od 18 maja 2015 r.

Zgodnie z nim, starosta wydaje decyzję o cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdami w razie stwierdzenia (na podstawie prawomocnych rozstrzygnięć), że kierowca dwa lata od #dnia wydania mu po raz pierwszy prawa jazdy popełnił: przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, trzy wykroczenia, w tym polegające na przekroczeniu dopuszczalnej prędkości o ponad 30 km na godzinę.

- Dopóki nie wejdzie w życie nowa wersja CEPiK-a, pełny nadzór nad przewinieniami kierowcy nie jest możliwy. Chyba że wniosek o cofnięcie uprawnień złoży do nas policja. Tak już się zdarzało - konkluduje Waldemar Winter, dyrektor Wydziału Uprawnień Komunikacyjnych UM w Bydgoszczy.

Jak się zdaje egzamin praktyczny na prawo jazdy?

Komentarze 19

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Anitka
No nonsens z tymi dodatkowymi kursami,powinni się skupić nad kursami dla seniorów bo większość z nich zna p-r-lowskie zasady jazdy jak np.jazda pod prąd albo na trasie szybkiego ruchu 50 na h bo niedowidzą.pozdrawiam wszystkich
D
Dghb
Naciagacze ze szkół dbają o interes i prawnie chca sobie zaprwnic stale dochody
W
Waz
Tak. Widać jak szkoły dbają o swój interes pod przykrywką poprawy bezpieczeństwa To jest parodia kto na to pozwala czy Osoby które zdały egzamin są ograniczone umysłowo że trzeba ich jeszcze na kurs wysyłać.
f
femme fatale
Kolejny pomysł naciągaczy....I biznes się kręci. Jeśli ktoś jest rozsądny to będzie jeździł ostrożnie po zdaniu na prawo jazdy, a debilowi bez wyobraźni żaden dodatkowy obowiązkowy płatny kurs nie przeszkodzi w pruciu 150 km/h przez osiedlowe uliczki i driftowaniu po rondach.
k
kres
Dlaczego taka drobnica. Najlepiej wprowadzić obowiązkowy comiesięczny kurs dla każdego kierowcy po 200 zł i z głowy problem z brakiem klientów
i
i tragedia
Szkoła jazdy "Kursant" i upierdliwy pan instruktor, któremu najbardziej przeszkadza to, że "kursant" czuje się pewnie w samochodzie i nie trzyma dwóch rąk na kierownicy. Stąd spięci kursanci i świeżo upieczeni kierowcy, jeżdżacy po ulicach obsikani ze strachu. Są ważniejsze rzeczy, na które powinno się zwracać uwagę na kursie.
Chwytanie za kierownicę, wytykanie błędów zarozumiałym tonem. Gdybym miał takiego instruktora, pewnie do dziś nie odczuwałbym przyjemności z jazdy.
Swoją drogą, redaktorkowi za taką ilość błędów przydałby się ten dodatkowy kurs.
R
Romek
Niech najpierw wybuduje chociaż po jednym torze "poślizgowym" w każdym województwie. Teraz mieszkańcy woj. Zachodniopomorskiego mają do wyboru tor pod Poznaniem lub pod Gdańskiem. Rewelacja ?!
P
Plums
A to Polska właśnie. Albo zdobywasz uprawnienia albo nie.
g
gruby
Czy to przypadek że pomysłodawcą jest gość z Torunia
n
norte

Durne pomysly... Zda prawo jazdy ale ma je tylko w kawalku i nie moze z niego 100%korzystac bo "kursy" trzeba do tego robic. KASA KASA KASA KASA 500+ trzeba pieniadz na kims znalezc. Wspolczuje tym co beda jezdzic z "nowym prawem jazdy" <_<

 

Co ciekawe w mysl przepisow ten wymysl z dwuletnim demo prawo jazdy... Jak czlowiek zda, to miedzy 4 a 8 miesiacem posiadania demo musi przejsc gowniany nic nie wnoszacy kurs. A jak czlowiek po zdaniu wsiadzie w ciagu 2lat raz do auta na tym kursie to co? Wg. przepisu jest tak samo doswiadczonym kierowca jak ten ktory jezdzil 500km dziennie. :mellow:

J
Janek

A może zamiast doszkalać "świeżego"  kierowcę, doszkolić prowadzących pseudo naukę przepisów i pseudo naukę jazdy. Niech ci nauczyciele zapłacą z własnej kieszeni za naukę uczenia, a nie naukę zdawania egzaminu. W Polsce zawsze trzeba wyciągać kasę od kierowców. Jak można szkolić kogoś kto przecież zdał egzamin więc zna przepisy i umie jeździć. Argument że znajdą zatrudnienie egzaminatorzy i instruktorzy jest śmieszny , żeby nie powiedzieć bezczelny. 

B
Buba
Brakuje chętnych? Trzeba wydrzeć resztki kasy od szaraków. Po to się idzie na kurs żeby się tam nauczyć. A nie jakieś dodatkowe szkolenia.zmienić zasady nauki w szkołach. Dosyć złodziejstwa.
B
Buba
Brakuje chętnych? Trzeba wydrzeć resztki kasy od szaraków. Po to się idzie na kurs żeby się tam nauczyć. A nie jakieś dodatkowe szkolenia.zmienić zasady nauki w szkołach. Dosyć złodziejstwa.
J
Ja
W dniu 13.12.2016 o 10:16, unknown napisał:

Pomysłodawca jest praktykiem i wie że można na tych szkoleniach zarobić. Już wprowadzono szkolenia okresowe dla kierowców zawodowych. Żadnych informacji o zmianach w przepisach, niczego się nie dowiedziałem. Trzydzieści godzin klikania "dalej" za 500zł wiadomo kto na tym zyskuje na pewno nie kierowcy.

Zgadzam się W 100%
O
Olaf
Dawać hajsssss!!!!
Zaczyna sie marginalizacja nie masz hajsu nie masz prawka!!!! XD
I może frytki do tego Panie pomysłodawco?
Nie pozdrawiam
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska