https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ze strachu przed wirusem nie chcą jechać na narty do Włoch. Biuro podróży odmawia zwrotu pieniędzy

Andrzej Zwoliński
val di fiemme, Alpy, narty, zima.
val di fiemme, Alpy, narty, zima. pixabay
Zarezerwowałeś już wyjazd na narty lub na wakacje, a teraz w obawie przed wirusem zastanawiasz się nad jego odwołaniem? Zobacz, co może cię spotkać.

- To istny paragraf 22. W biurze podróży przyznają, że wyjeżdżając do Włoch możemy się zarazić koronawirusem, ale argumentując, że rejon do którego jedziemy nie jest wymieniony na stronie MSZ, jako zagrożony zakażeniem, odmawia nam zwrotu pieniędzy za odwołany wyjazd - skarżą się wrocławianie. Sprawa najprawdopodobniej znajdzie swój finał przed sądem, a my sprawdziliśmy, czego mogą domagać się klienci biur podróży w obliczu epidemii.

Wrocławianka Monika Rozwarzewska i jej partner Jacek Gorliński jeszcze przed tym jak koronawirus dotarł do Europy i Włoch, wykupili w biurze turystycznym Nev-Dama dla siebie i córki, tygodniowy pobyt na turnusie narciarskim w Val di Fiemme leżącym na terenie Trydentu. Tygodniowe szusowanie i miejsce w hotelu kosztowały ich blisko 5 tys. zł.

- Po tym, gdy pojawiły się doniesienia o zagrożeniu zakażenia koronowirusem i tworzeniu czerwonych, zamkniętych stref na północy Włoch, postanowiliśmy odwołać nasz wyjazd. Biuro odmówiło - poskarżyła się nam Monika Rozwarzewska.

Biuro zasłania się brakiem formalnego ostrzeżenia na stronie MSZ przed wyjazdem, dokładnie w ten rejon Włoch.

- Nie tyle boimy się samego koronawirusa, ale przede wszystkim tego, że możemy być poddani kwarantannie na miejscu lub już po powrocie do kraju - wyjaśnia tymczasem Jacek Gorliński.

Gdy dzwoniliśmy do Nev-Dama z prośbą o wyjaśnienia w tej sprawie, pracownicy rozłączali się z nami, nie udzielając żadnych wyjaśnień. Ich klienci przekazali nam jednak wcześniejszą, mailową korespondencję z przedstawicielką biura.

Po tym, jak zwrócili się z prośbą o anulowanie wyjazdu i zwrot pieniędzy, odpisano im, że jeśli MSZ zakaże wyjazdu do Włoch to wtedy stanowisko biura się zmieni, a takiej informacji – jak podkreślono - nie ma. „Na tą chwilę Nasze biuro podtrzymuje stanowisko i nie mamy podstaw, aby anulować Pastwa wyjazd. Ośrodki narciarskie są czynne i nie ma problemów z dojazdem do nich. Nie jest możliwa zmiana kierunku wyjazdu oraz zwrot kosztów. Jeśli klient naprawdę chce anulować podróż, to zgodnie z ogólnymi warunkami. Oferujemy również możliwość anulacji karnetów narciarskich i zwrot 100 proc. kosztów, wartości skipaassu (jest to wariant, który nie występuje w ogólnych warunkach)” - czytamy w mailu od biura Nev-Dama.

Można dochodzić zwrotu pieniędzy, ale są haczyki

Zgodnie z przepisami, umowy na usługi turystyczne, w tym te zawierane z biurami podróży, pozwalają w szczególnych sytuacjach, w tym w sytuacjach zagrożenia epidemicznego, na odstąpienie od nich. Zgodnie z ustawą o imprezach turystycznych: podróżny może bezpłatnie odstąpić od umowy o udział w wycieczce lub wczasach w przypadku wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności, które mają znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego. Konsument rezygnując z wycieczki może żądać wyłącznie zwrotu dokonanych wpłat i nie może ubiegać się o dodatkowe zadośćuczynienie czy odszkodowanie.

- W przypadku każdego wniosku o odstąpienie od umowy, biuro podróży musi sprawdzić czy zaszły przesłanki do takiego odstąpienia. Innymi słowy czy w miejscu, do którego konsument planował lecieć, istnieje realne zagrożenie jego zdrowia. Jeżeli tak, biuro ma obowiązek uznać roszczenie podróżnego - wyjaśnia w przesłanym do nas komunikacie prezes Urzędu Ochrony Konsumentów i Konkurencji - Tomasz Chróstny.

Jak przekonuje prezes UOKiK - w przypadku szacowania ryzyka kraju destynacji, pomocne są informacje dostarczane przez Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministerstwo Spraw Zagranicznych czy Światową Organizację Zdrowia (WHO) – komunikaty te mogą dla konsumenta stanowić uzasadnienie wystąpienia owych nagłych i nieprzewidzianych okoliczności, w tym związanych z zagrożeniem zdrowotnym w kraju podróży.

Państwo Monika Rozwarzewska i Jacek Gorliński, dochodząc swoich praw, muszą teraz udowodnić, że rejon we Włoszech w którym wykupili pobyt, należał do zagrożonych wirusem.

MSZ nie wymienia co prawda regionu Włoch - Trydentu - w którym położony jest kurort Val di Fiemme, na liście miejsc dotkniętych wirusem (jest tylko Lombardia, Wenecja Euganejska i Emilia Romania), ale jednocześnie odsyła na strony Głównego Inspektoratu Sanitarnego, na której w ogóle ostrzega się przed wyjazdem do Włoch. Wrocławianie w sporze z biurem Nev-Dama, nie stoją więc wcale na przegranej pozycji. Zapowiedzieli już, że rozważają rozstrzygnięcie na drodze sądowej.

W przypadku wątpliwości dotyczących indywidualnych umów z biurami podróży, po pomoc można się zwrócić do miejskich i powiatowych rzeczników konsumenta.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 61

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Karolia

Zanim odwołamy wszystkie nasze wycieczki długoterminowe, lepiej zapoznać się z wytycznymi bezpieczeństwa podróży i dalej podróżować, tylko bardziej świadomie. Np. Itaka przygotowuje taki kompleksowy, fachowy poradnik, z tego co czytałam, ma wyjść 25 marca: https://turystyka.rp.pl/biura-podrozy/23815-itaka-poradnikiem-w-koronawirusa. Uważajmy na siebie, ale nie dajmy się ponieść za bardzo medialnej epidemii. A wycieczkę zawsze można przełożyć!!!

G
Gość
5 marca, 14:20, Marek:

Miałem jechać z Nev-Dama od 14.03.2020r. grupą 6 osób w region Lombardia (!) - miejscowość Aprica. Odpowiedzi mailowe od przedstawicielki we Wrocławiu tak jak poniżej: można jechać , ta gmina nie jest zagrożona i jest CAŁKOWICIE odizolowana od reszty Włoch. Napisałem odstąpienie od umowy do biura w Pradze. Czekam na reakcję. Jeżeli nie oddadzą całości wpłaconej kwoty sprawę skieruję do sądu.

5 marca, 19:03, Gość:

Popieram

6 marca, 11:22, Gość:

zapraszam

https://www.facebook.com/groups/908534029585265/about/

To tak jak i my, mielismy wyjechać 21 marca

G
Gość
7 marca, 00:31, Kriss:

Przykra sprawa, rozumie doskonale osoby które chcą zrezygnować ale również firmę która w dobrej wierze organizuje wyjazd. Pomyślmy zakładamy firmę robimy reklamę jest 10 klientów wpłacają pieniądze my je wysyłamy do hoteli, pensjonatów wszystko prawidłowo. Nagle klient chce odwołać wyjazd bo we Włoszech wykryli wirus. Są informacje ze jest zagrożenie lecz nie w tym rejonie. Jeżeli operator zwróci wpłatę to nie tylko straci zysk lecz również poniesie stratę z powodu wysłania płatności za usługę dla wykonawców we Włoszech. Nie dziwie się organizatorowi, działa w dobrej wierze nie ma ostrzeżeń by jechać w ten rejon tak wiec klient nie może domagać sie zwrotu.

Ja rozumiem, on rozumie, na litość nauczcie się pisać po polsku.

G
Gość
6 marca, 23:31, Kriss:

Przykra sprawa, rozumie doskonale osoby które chcą zrezygnować ale również firmę która w dobrej wierze organizuje wyjazd. Pomyślmy zakładamy firmę robimy reklamę jest 10 klientów wpłacają pieniądze my je wysyłamy do hoteli, pensjonatów wszystko prawidłowo. Nagle klient chce odwołać wyjazd bo we Włoszech wykryli wirus. Są informacje ze jest zagrożenie lecz nie w tym rejonie. Jeżeli operator zwróci wpłatę to nie tylko straci zysk lecz również poniesie stratę z powodu wysłania płatności za usługę dla wykonawców we Włoszech. Nie dziwie się organizatorowi, działa w dobrej wierze nie ma ostrzeżeń by jechać w ten rejon tak wiec klient nie może domagać sie zwrotu.

Proste pytanie: czy pojedziesz z nami?

K
Kriss

Przykra sprawa, rozumie doskonale osoby które chcą zrezygnować ale również firmę która w dobrej wierze organizuje wyjazd. Pomyślmy zakładamy firmę robimy reklamę jest 10 klientów wpłacają pieniądze my je wysyłamy do hoteli, pensjonatów wszystko prawidłowo. Nagle klient chce odwołać wyjazd bo we Włoszech wykryli wirus. Są informacje ze jest zagrożenie lecz nie w tym rejonie. Jeżeli operator zwróci wpłatę to nie tylko straci zysk lecz również poniesie stratę z powodu wysłania płatności za usługę dla wykonawców we Włoszech. Nie dziwie się organizatorowi, działa w dobrej wierze nie ma ostrzeżeń by jechać w ten rejon tak wiec klient nie może domagać sie zwrotu.

J
Jacek i Monika

Wszystkich poszkodowanych przez biuro Nev-Dama zapraszamy na FB

https://www.facebook.com/groups/908534029585265/

G
Gość
5 marca, 14:20, Marek:

Miałem jechać z Nev-Dama od 14.03.2020r. grupą 6 osób w region Lombardia (!) - miejscowość Aprica. Odpowiedzi mailowe od przedstawicielki we Wrocławiu tak jak poniżej: można jechać , ta gmina nie jest zagrożona i jest CAŁKOWICIE odizolowana od reszty Włoch. Napisałem odstąpienie od umowy do biura w Pradze. Czekam na reakcję. Jeżeli nie oddadzą całości wpłaconej kwoty sprawę skieruję do sądu.

5 marca, 19:03, Gość:

Popieram

zapraszam

https://www.facebook.com/groups/908534029585265/about/

G
Gość
5 marca, 14:20, Marek:

Miałem jechać z Nev-Dama od 14.03.2020r. grupą 6 osób w region Lombardia (!) - miejscowość Aprica. Odpowiedzi mailowe od przedstawicielki we Wrocławiu tak jak poniżej: można jechać , ta gmina nie jest zagrożona i jest CAŁKOWICIE odizolowana od reszty Włoch. Napisałem odstąpienie od umowy do biura w Pradze. Czekam na reakcję. Jeżeli nie oddadzą całości wpłaconej kwoty sprawę skieruję do sądu.

5 marca, 19:03, Gość:

Popieram

Zapraszam!

https://www.facebook.com/groups/908534029585265/

G
Gość
6 marca, 05:38, Waldemar.:

Mam ten sam problem z owym biurem,

https://www.facebook.com/groups/908534029585265/

zapraszam

M
Monika Rozwarzewska
5 marca, 19:58, Gość:

Witam jestem mieszkańcem BB i mamy również dyskusję z biurem NewDama. Jest nas grupa ponad 20 osób którzy planowali spokojny wypoczynek od 14 marca. Aktualna stytuacja we Włoszech i sytuacja wokół wirusa związana z koniecznością kwarantanny po powrocie zmusza nas do rezygnacji z wyjazdu. Wyszliśmy z wieloma propozycjami do biura NewDama aby zminić termin, miejsce itp... uwzględniając ewentualne koszty manipulacyjne i .....oczywiscie... odpowiedź... nie da się, nie ma zagrożenia....biuro tragedia.... Przygotowujemy z rzecznikiem praw konsumenckich pozew przeciwko NewDama... zachęcamy aby dołączyć. W grupie siła...

6 marca, 09:53, Jacek i Monika:

Chetnie się skontaktujemy z Panstwem w sprawie pozwu zbiorowego przeciwko tej firmie. Proszę o kontakt na email: jackg35(at)gmail.com

proponujemy też spotkać się tutaj:

https://www.facebook.com/groups/908534029585265/

J
Jacek i Monika
5 marca, 19:58, Gość:

Witam jestem mieszkańcem BB i mamy również dyskusję z biurem NewDama. Jest nas grupa ponad 20 osób którzy planowali spokojny wypoczynek od 14 marca. Aktualna stytuacja we Włoszech i sytuacja wokół wirusa związana z koniecznością kwarantanny po powrocie zmusza nas do rezygnacji z wyjazdu. Wyszliśmy z wieloma propozycjami do biura NewDama aby zminić termin, miejsce itp... uwzględniając ewentualne koszty manipulacyjne i .....oczywiscie... odpowiedź... nie da się, nie ma zagrożenia....biuro tragedia.... Przygotowujemy z rzecznikiem praw konsumenckich pozew przeciwko NewDama... zachęcamy aby dołączyć. W grupie siła...

Chetnie się skontaktujemy z Panstwem w sprawie pozwu zbiorowego przeciwko tej firmie. Proszę o kontakt na email: jackg35(at)gmail.com

W
Waldemar.

Mam ten sam problem z owym biurem,

N
Nieuczciwy
4 marca, 9:12, Janusz:

jak kogos stac na takie luksusy to niech placi i traci mnie na to nie stac bo jestem uczciwy i wcale mi ich nie zal a nawet sie ciesze

4 marca, 12:08, Gość:

Uczciwi nie mogą wyjeżdżać na wakacje?!

5 marca, 15:18, Gość:

Jakie to polskie....

Skoro Cię nie stać na takie luksusu to Ty jesteś chyba uczciwy leń. Może żyjesz uczciwie z 500 ?

G
Gość
5 marca, 19:58, Gość:

Witam jestem mieszkańcem BB i mamy również dyskusję z biurem NewDama. Jest nas grupa ponad 20 osób którzy planowali spokojny wypoczynek od 14 marca. Aktualna stytuacja we Włoszech i sytuacja wokół wirusa związana z koniecznością kwarantanny po powrocie zmusza nas do rezygnacji z wyjazdu. Wyszliśmy z wieloma propozycjami do biura NewDama aby zminić termin, miejsce itp... uwzględniając ewentualne koszty manipulacyjne i .....oczywiscie... odpowiedź... nie da się, nie ma zagrożenia....biuro tragedia.... Przygotowujemy z rzecznikiem praw konsumenckich pozew przeciwko NewDama... zachęcamy aby dołączyć. W grupie siła...

5 marca, 21:53, Kasia:

Witam. Napisaliście odstąpienie od umowy do biura w Pradze? To podstawa. Mamy podobny problem.

Nie. Zawarliśmy umowę przez polskie biuro. Z tego co czytam w artykule to mamy te same informacje zwrotne. Jest nas spora grupa więc będziemy walczyć. Co nam da biuro w Czechach?

K
Kasia
5 marca, 19:58, Gość:

Witam jestem mieszkańcem BB i mamy również dyskusję z biurem NewDama. Jest nas grupa ponad 20 osób którzy planowali spokojny wypoczynek od 14 marca. Aktualna stytuacja we Włoszech i sytuacja wokół wirusa związana z koniecznością kwarantanny po powrocie zmusza nas do rezygnacji z wyjazdu. Wyszliśmy z wieloma propozycjami do biura NewDama aby zminić termin, miejsce itp... uwzględniając ewentualne koszty manipulacyjne i .....oczywiscie... odpowiedź... nie da się, nie ma zagrożenia....biuro tragedia.... Przygotowujemy z rzecznikiem praw konsumenckich pozew przeciwko NewDama... zachęcamy aby dołączyć. W grupie siła...

Witam. Napisaliście odstąpienie od umowy do biura w Pradze? To podstawa. Mamy podobny problem.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska