Carrefour testował rozwiązanie pozwalające klientom przynoszenie własnych opakowań, gdy chcą kupować produkty na wagę w sklepach tej sieci w Bydgoszczy i Toruniu. Taką możliwość wprowadzono tam na początku marca 2019 roku.
Teraz sieć umożliwia kupowanie do własnych opakowań produktów na wagę we wszystkich swoich hiper- i supermarketach w Polsce. Klienci mogą zabrać do sklepu swoje pudełka, woreczki lub słoiki. W sklepie wystarczy przekazać opakowanie pracownikowi obsługującemu wybrane stoisko z produktami na wagę, takimi jak wędliny czy sery. Sprzedawca wytaruje pudełko, nałoży do niego produkt i przyklei na spód opakowania etykietę wagi do zeskanowania przy kasie.
CZYTAJ TEŻ | Koniec plastikowych zabawek dodawanych do zestawów w McDonald's i Burger King? Dzieci tego chcą!
Carrefour zachęca też do zakupu owoców i warzyw do swoich woreczków. Ponadto, w ramach zakupów do swoich opakowań, we wszystkich bistro działających przy swoich hipermarketach. Można także napić się kawy nalanej do własnego kubka wielokrotnego użytku.
Może zainteresuje Cię też to...
- Redukcja korzystania z torebek jednorazowego użytku i odpowiednie gospodarowanie odpadami z tworzyw sztucznych to priorytet w działaniach proekologicznych Carrefour. To cel, który chcemy zrealizować wspólnie z klientami dla dobra naszej planety – wyjaśnia Barbara Kowalska, dyrektor ds. jakości i zrównoważonego rozwoju Carrefour Polska. - Aby go skutecznie realizować, działamy dwutorowo: wdrażając nasze własne praktyki w ramach strategii opakowaniowej Carrefour oraz oferując naszym klientom możliwości przyłączenia się do akcji „z własnym opakowaniem”. Obie te inicjatywy stały się również konkretnymi działaniami Carrefour Polska w ramach globalnego programu Act for Food. Towarzyszy im ogólnopolska kampania informacyjna.
- Liczymy, że dzięki temu, wielu naszych klientów zmieni na stałe swoje nawyki zakupowe – dodaje Barbara Kowalska.
CZYTAJ TEŻ | "Godziny ciszy" w Auchan. Sklepy wprowadzają "Godziny ciszy" w całej Polsce! O co chodzi w akcji?
Obok zakupów do własnych opakowań wielorazowych, Carrefour realizuje też inne inicjatywy w ramach strategii opakowaniowej firmy. Planują wprowadzić 100 proc. opakowań marki własnej nadających się do recyklingu lub kompostowania do 2025 r., wprowadzić do sprzedaży torby kasowe pochodzące w 100 proc. z recyklingu odpadów do 2022 r., a także zredukować masę opakowań marki własnej do 2022 r. o 5 proc. w stosunku do roku 2017. W sklepach tej sieci w Polsce są już dostępne pierwsze produkty ze zmniejszoną masą opakowań. W 2018 r. udało się w nich wykorzystać 1,8 tony mniej plastiku. Z kolei w ramach redukcji wykorzystania tworzyw sztucznych do magazynowania i transportu – sieć zmniejszyła ich zużycie o 35 ton w 2018 r.
Zapytaliśmy inne przykładowe sieci sklepów o ich stosunek do opakowań własnych klientów - o tym w piątek w wydaniu papierowym i "Plus" Gazety Pomorskiej.
O stylu życia "Zero waste" mówi się coraz więcej. Rośnie liczba plastikowych opakowań, ale także wzrasta liczba osób, które próbują żyć zgodnie z tymi zasadami. "Zero waste" to przede wszystkim szukanie produktów, które nie potrzebują opakowań, bądź opakowania są wielorazowego użytku lub da się je łatwo przetworzyć.
Chcecie spróbować? Poniżej kilka sposobów na życie bez plastiku.

Warto też zobaczyć
Jak żyć ekologicznie i zdrowo - radzą eksperci WWF Polska [galeria]
