Zmiany w prawie drogowym 2021. Sejm nadał pieszym więcej praw podczas przechodzenia przez jezdnię!

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
Sejm przyjął nowelizację Prawa o ruchu drogowym, w którym nadano większe prawa pieszym. Nowe zasady mają wejść w życie dopiero 1 czerwca tego roku.

Najważniejszą przegłosowaną przez posłów zmianą jest nadanie pieszym pierwszeństwa zanim jeszcze wejdą na oznakowane przejście. Innymi słowy - kierowcy będą musieli ustąpić im pierwszeństwa już w momencie zbliżania się do krawędzi jezdni, a nie tak jak jest teraz - dopiero gdy już weszli na jezdnię.

Telefon nie może rozpraszać pieszego

Przy czym w nowym prawie znalazł się zapis zasadniczo zakazujący używania przez pieszych przy przechodzeniu przez jezdnię i torowisko (także w miejscach nieoznakowanych) telefonów komórkowych, które rozpraszają uwagę i wielokrotnie przyczyniały się do wypadków. Zaznaczono jednak, iż urządzeń tych nie można używać w sposób uniemożliwiający pieszemu właściwą obserwację sytuacji na drodze.

Będzie pierwszeństwo dla pieszych, ale nie bezwzględne. Dla ich dobra

Kierowcy zbliżający się do przejścia, jak również piesi, zostali zobowiązani do zwrócenia szczególnej ostrożności, a dodatkowo ci pierwsi do zmniejszenia prędkości.

Jednak - co warto sobie uzmysłowić - obowiązek zmniejszenia prędkości przez kierującego tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych znajdujących się na przejściu lub na nie wchodzących obowiązywał od lat, a wynikał z rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych.

To dobry kierunek - uważają posłowie

Te zmiany w prawie to dobry kierunek, który - mam nadzieję - wpłynie na poprawę bezpieczeństwa pieszych. Potrzebna jest jednak kampania informacyjna, przygotowanie wszystkich uczestników ruchu do tych zmian. Właśnie dlatego nowelizacja Prawa o ruchu drogowym ma wejść w życie dopiero 1 czerwca, aby rząd zdążył przygotować dobrą kampanię Ale już teraz, gdy społeczeństwo dowiaduje się o zmianach, powinniśmy się do nich przyzwyczajać, zwracać większą uwagę przed przejściami, zmniejszać prędkość, przepuszczać pieszych zanim wejdą na jezdnię

- wyjaśnia bydgoski poseł PiS Piotr Król, wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury.

Poseł Król zwraca też uwagę na uchwaloną poprawkę, która zakazuje pieszym podczas przechodzenia przez jezdnię używania urządzeń elektronicznych. - Każdy z nas powinien mieć świadomość jak niebezpieczna jest rozmowa przez telefon czy wysyłanie sms-ów w chwili przechodzenia przez drogę. Schowajmy te urządzenia na chwilę do kieszeni - radzi parlamentarzysta.

- Cieszę się, że wreszcie udało się przegłosować tak potrzebne zmiany w naszym prawie. Przecież te przepisy, które jeszcze obowiązują, są rodem z Rosji. Teraz wreszcie dołączamy do państw zachodnich - komentuje bydgoski poseł PO Paweł Olszewski, przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury.

Poseł Olszewski ubolewa jednak, że proces legislacyjny trwał tak długo. Całkiem podobny projekt wyszedł spod jego ręki w roku 2015, gdy sprawował funkcję wiceministra infrastruktury w rządzie Ewy Kopacz, ale wtedy nie zyskał akceptacji posłów PiS, w tym Andrzeja Adamczyka (obecnego ministra infrastruktury) i przepadł.

A w ogóle pierwszy pomysł, aby nadać więcej praw pieszym narodził się jeszcze wcześniej i był autorstwa poseł PO Beaty Bublewicz. Zajmowała się nim w roku 2013 sejmowa Komisja Infrastruktury. Projekt budził jednak wśród posłów wiele kontrowersji.

Przejście to azyl, a piesi na nim giną

- Oznakowane przejście to azyl dla pieszych, na którym powinni być najbardziej bezpieczni. A jednak tak nie jest. Najwięcej pieszych ginie lub doznaje obrażeń właśnie w tych miejscach. Dlatego zmiana przepisów może wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa – uważa kom. Robert Jakubas z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy.

W 2020 r. na drogach regionu doszło do 826 wypadków (o 121 mniej niż w 2019 r.), w których zginęły 133 osoby (o 79 mniej), zaś rany odniosło 859 osób (o 122 mniej).

Piesi uczestniczyli w 203 wypadkach (o 67 mniej niż w 2019 r.), 34 pieszych zginęło (o 10 mniej), pod opiekę lekarzy trafiło 179 (o 58 mniej). Główną przyczyną wypadków z winy pieszych (aż 53,5 proc.) było wtargnięcie przed nadjeżdżający pojazd, co kończyło się zgonem 47,1 proc. pieszych. Drugą przyczyną było wejście przy czerwonym świetle.

Stała prędkość w terenie zabudowanym - "pięćdziesiątka"

Posłowie zdecydowali także o ujednoliceniu dopuszczalnej prędkości w terenie zabudowanym w dzień i nocą do 50 km na godzinę, co będzie oznaczało zniesienie nocnego (23.00-5.00) limitu prędkości do "sześćdziesiątki", co dostosowuje polskie ustawodawstwo do obowiązującego od lat w krajach zachodnich.

Zmiany w prawie drogowym 2021 - Trzeba będzie trzymać odległość

Kolejną zmianą jest obowiązek zachowania bezpiecznej odległości między pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych.
Ten dystans za poprzedzającym samochodem ma wynosić połowę aktualnej prędkości, czyli przy 100 km na godz. będzie to 50 m, przy 120 km na godz. - 60 m, przy 140 km na godz. – 70 m.

Podobne rozwiązania zostały zastosowane w wielu europejskich państwach, w tym w Niemczech i tamtejsza policja kontroluje respektowanie tych zasad za pomocą wyposażonych w odpowiednie oprogramowanie komputerów sprzężonych z kamerami.

Odstępstwem od tych zasad będzie tylko manewr wyprzedzania.

Kodeks Drogowy 2021 - Proces legislacyjny trwa

Teraz procedowaniem ustawy zajmie się Sejm i jeśli na tym etapie nie pojawią się poprawki, to akt prawny trafi do podpisania na biurko prezydenta RP.

Ważna informacja dla pieszych. Zgodnie z prawem jesteście do tego zobligowani!

Zasadniczo posłowie chcą, aby znowelizowane prawo zaczęło obowiązywać 1 czerwca. Jak nam wyjaśnił poseł Piotr Król, tak długi okres będzie potrzebny na przygotowanie przez instytucje rządowe kampanii informacyjnej na temat czekających nas na drogach zmian.

To też może Cię zainteresować

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

I
Izy

Pisiorstwo zabrać wszystkie prawa, te konstytucyjne też, stłoczyć ich w jednym mieść i otoczyć murem, żeby ich paskudnych mord nikt nie musiał oglądać.

a
abc
23 stycznia, 20:18, Gość:

a co z rowerzystami na przejściach i chodnikach - tylko dla pieszych?

Jak zauważyłeś, same nazwy wskazują, że są dla pieszych (przejście i chodnik). Tak samo jak piesi nie mogą chodzić po ścieżkach rowerowych, tak rowerzyści nie mogą jeździć po chodnikach.

Moim zdaniem tam gdzie jest sygnalizacja świetlna powinny być również przejazdy dla rowerów, bo często prowadzenie ścieżek rowerowych pozostawia do życzenia.

G
Gość

a co z rowerzystami na przejściach i chodnikach - tylko dla pieszych?

T
Tygon

Niech poprawią te dziwaczne przepisy.Powinny same przejścia być mocno odbijające się np.jak lampy i sygnalizować tym z daleka trzeba zwolnić,bo ktoś już za chwilę może wejdzie.Wczoraj przechodziłem zebrą na ul.Kopernika 5 od parku w kierunku bloku,by dostać się na stronę drugą to jakiś imbecyl jechał w kierunku na Ustkę z 70 km/h od ul.Kilińskiego.Ja miałem tylko 2 pasy do zakończenia przejścia a wieśniakowi spieszyło się,może na chlanie?Jechały 2/3 osoby z nim rejestracja Gsl samochód osobowy Kombii srebrny o mało co nie walnął mnie.Spojrzałem frajerowi w pysk i zacząłem pokazywać mu palcem iż ma łeb walnięty to on do mnie ciapała ryjem z samochodu coś lecz nie słyszałem.Rejestracja Gsl66649.Tak zapamiętałem.Zawiafomiłem policję.Czy ukarali go nie wiem.Bo zwinął się w kierunku Ustki że Słupska.Ta ulica Kopernika jest ciemna.Zero oświetlenia!!!Pasy koło stomatologa mają mieć światła zwolnią giry.

m
mixer2001@go2.pl

Czeka nas fala pozwów od potrąconych pieszych . Wtargnięcie na jezdnię przestaje istnieć.....

a
abc

Wiem, że to niemożliwe z uwagi na braki etatowe, ale gdyby każde, powiedzmy większe przejście dla pieszych było pod okiem funkcjonariuszy Policji przez powiedzmy miesiąc, dwa od wprowadzenia tych obowiązków dla uczestników ruchu i gdyby osoby te były karane za naruszanie przepisów, to może tym osobom, które uważają, że kim to one nie są wbiło by się do głowy, że nie są same na drogach, chodnikach.

G
Gnido

Jeszcze nic nie weszło w życie jakby co , tytuł clickbajtowy...

J
Jusper Wielki

Ciekawe czy zakłady pogrzebowe są już przygotowane na przyjęcie zwiększonej ilości pieszych którzy mieli pierwszeństwo ?

G
Gość
22 stycznia, 13:44, Jeremi:

Czyli rozporządzenie o sygnałach i znakach drogowych nie obowiązuje.Tylko kodeks drogowy uchwalony przez Sejm.Idiotyzm!

Właśnie a dla czego nie ustawa tylko rozporządzenie ?

J
Jeremi

Czyli rozporządzenie o sygnałach i znakach drogowych nie obowiązuje.Tylko kodeks drogowy uchwalony przez Sejm.Idiotyzm!

Dodaj ogłoszenie