Najważniejsze z tych inwestycji to dwie, realizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad - droga ekspresowa S5 oraz S10 na odcinku pomiędzy Wyrzyskiem a Blinnem.
Przeczytaj również: Miarka się przebrała. W Bydgoszczy ruszyło polowanie na fuszerki drogowców
Droga ekspresowa S5:
W pierwszym przypadku gotowa jest koncepcja programowa trasy. Aktualnie trwa etap jej uzgadniania z lokalnymi samorządami. Np. Bydgoszcz wnioskowała m.in. o ujęcie łącznika drogi krajowej nr 80 pomiędzy węzłem "Pawłówek", a granicami miasta, czy szersze ujęcie obsługi komunikacyjnej terenów przyległych. Chodzi głównie o drogi serwisowe biegnące wzdłuż trasy.
Według aktualnego harmonogramu GDDKiA:
- 31 maja 2013 roku - koniec uzgodnień w bydgoskim oddziale GDDKiA,
- 31 sierpnia roku - koniec uzgodnień w centrali GDDKiA,
- 28 lutego 2014 roku - ogłoszenie przetargu na wykonawcę w trybie "projektuj i buduj",
- 15 sierpnia 2014 roku - podpisanie umowy z wykonawcą,
- 15 lipca 2015 roku - podpisanie umowy na nadzór inwestycji,
- 15 sierpnia 2015 roku - rozpoczęcie budowy,
- 15 sierpnia 2017 roku - oddanie inwestycji do użytkowania.
Droga ekspresowa S10:
Drugą inwestycja GDDKiA, która będzie miała znaczenie dla Bydgoszczy to S10. Aktualnie drogowcy analizują trzy warianty "dziesiątki" na odcinku: Węzeł Stryszek, Węzeł Makowiska, Węzeł Nieszawka. Wszystkie z tych wariantów zakładają w rejonie naszego miasta budowę dwóch węzłów: Emilianowo, który połączy drogę z Bydgoskim Parkiem Przemysłowo-Technologicznym oraz Węzeł Makowiska, gdzie S10 połączy się z Nowotoruńską.
Według aktualnego harmonogramu GDDKiA:
- 30 sierpnia 2015 roku - ogłoszenie przetargu na wykonawcę projektu i robót,
- 28 luty 2016 roku - podpisanie umowy z wykonawcą,
- luty 2017 roku - rozpoczęcie robót,
- luty 2019 roku - oddanie drogi do eksploatacji.
Ale to nie koniec, bo równie duże znaczenie - również dla regionu - będą miały bydgoskie inwestycje planowane na terenie samego miasta.
Grunwaldzka na DK80:
Do takich na pewno można zaliczyć rozbudowę ulicy Grunwaldzkiej na odcinku od Węzła Zachodniego do granic miasta. Jest to fragment drogi krajowej nr 80. Aktualnie gotowa jest już koncepcja programowa, uwzględniająca m.in. poszerzenie ulicy do układu dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu, budowę buspasa w kierunku z Osowej Góry do centrum oraz infrastruktury pieszej i rowerowej.
Według aktualnego harmonogramu Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej:
- 10 marzec 2014 roku - zakończenie prac projektowych,
- lata 2014-16 - realizacja inwestycji.
Węzeł Zachodni:
Z rozbudową Grunwaldzkiej łączy się kolejny projekt drogowy, czyli II etap budowy Węzła Zachodniego. Inwestycja zakłada rozbiórkę starego wiaduktu kolejowego nad Grunwaldzką, budowę nowego oraz modernizację istniejącego układu drogowego, a w dalszej kolejności - budowę nowej przeprawy nad Kanałem Bydgoskim.
Według aktualnego harmonogramu ZDMiKP:
- I połowa 2013 roku - rozpoczęcie prac związanych z rozbiórką starego i budowa nowego wiaduktu.
Rewitalizacja Szubińskiej:
Następną ciekawą inwestycją jest rewitalizacja Szubińskiej na odcinku od skrzyżowania z 16 Pułku Ułanów Wielkopolskich do granic miasta. Plan drogowców zakłada odnowienie nawierzchni, niewielkie zmiany w geometrii całego układu, ale za to: nowoczesną sygnalizację oraz ułatwienia dla komunikacji miejskiej, m.in.: śluzy autobusowe.
Według aktualnego harmonogramu ZDMiKP:
- wrzesień 2013 roku - koniec prac projektowych,
- lata 2014-15 - realizacja inwestycji.
Poszerzenie trasy W-Z:
Niezwykle istotna dla Bydgoszczy i okolic będzie także planowana rozbudowa trasy W-Z. W jej przypadku chodzi o poszerzenie do dwóch jezdni odcinka od Wyszyńskiego do Gdańskiej, przebudowę skrzyżowań z Sułkowskiego i Gdańską oraz przebudowę dwóch kolejnych ulic: Dwernickiego i Sułkowskiego na odcinku od Kamiennej do Dwernickiego.
Według aktualnego harmonogramu ZDMiKP:
- lata 2014-15 - realizacja inwestycji.
Zobacz też: Otwarcie ul. Gdańskiej już 3 czerwca. Tego samego dnia - kolejna rewolucja komunikacyjna [zdjęcia]
Wszystkie te cztery bydgoskie inwestycje - poszerzenie Grunwaldzkiej, rozbudowa Węzła Zachodniego, modernizacja Szubińskiej i poszerzenie trasy W-Z - są ujęte w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym miasta.
- Oznacza to, że w ich przypadku zapadła już ostateczna decyzja, co do realizacji i projekty mają zagwarantowane finansowanie - wyjaśnia Katarzyna Jańczak, dyrektor wydziału zarządzania budżetem miasta w bydgoskim magistracie.
W przygotowaniu są jednak jeszcze trzy inne inwestycje, które takich gwarancji jeszcze nie mają.
Tory na Kujawskiej:
Pierwsza z nich to budowa połączenia tramwajowego miedzy rondem Kujawskim i Bernardyńskim z rozbudową istniejącego układu drogowego, którego fragment leży na trasie drogi krajowej nr 25. W planach drogowców - oprócz budowy torowiska - jest jeszcze rozbudowa Kujawskiej do dwóch pasów ruchu z buspasem, przebudowa obu rond oraz krótkich fragmentów Solskiego i Wojska Polskiego.
Według aktualnego harmonogramu ZDMiKP:
- lata 2015-17 - realizacja inwestycji.
Szeroka "Wuzetka":
Drugim takim projektem bydgoskich drogowców jest dalsza rozbudowa "wuzetki" do kategorii drogi krajowej. Chodzi więc m.in. o:
- poszerzenie do dwóch pasów ruchu odcinka Kamiennej od Sygnałowej do Wyszyńskiego - szacunkowy koszt to 55 mln złotych,
- poszerzenie Artyleryjskiej i rotm. Pileckiego - szacunkowy koszt to 150 mln zł.
Obwodnica miasta:
Natomiast ostatnim drogowym projektem o znaczeniu regionalnym, który czeka jeszcze na akceptację, jest budowa południowo-wschodniej obwodnicy miasta.
Jak już wcześniej pisaliśmy, jej trasa - w układzie jednojezdniowym - połączy Węzeł Lotnisko na Jana Pawła II z ulicą Lewińskiego. Już wiadomo, że koszt budowy wstępnie oszacowano na 410 mln złotych, droga będzie powstawać w trzech etapach i najprawdopodobniej zyska kategorię drogi wojewódzkiej.
Według aktualnego harmonogramu ZDMiKP:
- 2013 - gotowa ma być koncepcja programowa trasy, decyzje środowiskowe i wybrany wariant.
Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje