Zobacz wideo: 500 plus. Od lutego 2022 nowy nabór - wnioski tylko online

Zadzwonił do nas Czytelnik ze Żnina:
- Mam 68 lat, jestem chory na nowotwór. Musiałem do ZUS złożyć dokument niezbędny do renty. Byłem akurat po chemii i wybrałem się do Inspektoratu ZUS w Żninie we wtorek, ok. godz. 13. Dostałem numerek 29. To mała placówka, w środku było z 30 upoconych Ukrainek czekających na załatwienie sprawy. Parking też był cały zastawiony busami, które przywoziły i odwoziły Ukrainki. Nie sposób było znaleźć wolne miejsce. Mój numerek wskazywał, że będę obsłużony przy stanowisku „Polskie emerytury i renty”. Jakież było moje zdziwienie, gdy się okazało, że wszystkie stanowiska obsługują wyłącznie Ukrainki! Nie tylko ja byłem oburzony tym faktem. Inni też protestowali. Poprosiłem o rozmowę z kierownikiem, ale nie było go na miejscu. Od pani z okienka usłyszałem, że najpierw zostaną obsłużone Ukrainki, a my mamy czekać cierpliwie. Pan ochroniarz doradził mi, że jak coś mi się nie podoba, to mam wezwać policję. Powiem szczerze, że się popłakałem z bezsilności i wróciłem do domu. Jak można tak traktować klientów? Jak się dowiedziałem, mam przyjść za 3 dni - opowiada nasz Czytelnik.
Jak wygląda obsługa klientów w ZUS?
Krystyna Michałek, regionalny rzecznik ZUS województwa kujawsko-pomorskiego, odpiera zarzuty Czytelnika.
Wyjaśnia, że obecnie pracownicy Zakładu realizują dodatkowo zadania związane z obsługą wniosków o świadczenia rodzinne 500 plus dla obywateli Ukrainy, którzy przybyli legalnie z Ukrainy do Polski po 23 lutego 2022 roku w związku z działaniami wojennymi. Wiąże się to z wyjątkowo dużą liczbą obsługiwanych klientów. Dlatego też organizacja obsługi klientów odbywa się aktualnie w sposób dostosowany do obecnej sytuacji.
Klienci (obywatele Polski) są rejestrowani tak jak dotychczas w Systemie Kierowania Ruchem w normalnym trybie - według kolejności. Natomiast osoby z Ukrainy są obsługiwane na oddzielnych stanowiskach bez konieczności rejestracji i pobierania biletów. Ruchem klientów kieruje pracownik jednostki lub pracownik ochrony.
- Pracownicy Sali Obsługi Klientów dokładają wszelkich starań, aby obsługa klientów odbywała się w obecnych warunkach jak najsprawniej. Staramy się robić wszystko, aby nie dopuszczać do sytuacji, w której jakikolwiek nasz klient poczułby się pominięty czy niewłaściwie obsłużony - zapewnia Krystyna Michałek.
500 plus dla Ukraińców. Jak złożyć wniosek?
Przypomnijmy, że od 26 marca br. wniosek o 500 plus w języku ukraińskim można składać elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Uchodźcy, którzy potrzebują pomocy, mogą liczyć na wsparcie pracowników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w placówkach Zakładu czy podczas dyżurów np. w urzędach gminy czy GOPS.
Aby złożyć wniosek o 500 plus, uchodźca i dziecko musi posiadać specjalny PESEL. Potrzebne jest też konto w banku i polski numer telefonu.