Chodzi o zeszłoroczne rozliczenia z ZUS-em. „Rzeczpospolita” donosi, że przedsiębiorcy dostają właśnie listy z ZUS dotyczące ubiegłorocznych wpłat.
ZUS ma obowiązek oddać nadpłatę! Płatnik musi jednak złożyć wniosek o ich zwrot
„Rzeczpospolita” zajęła się rozliczeniami z ZUS-em. Dziennik opisuje, że spora liczba firm ma do odzyskania pieniądze z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych:
Listy z informacją o nadpłatach trafiły do przeszło miliona firm, które mają do odzyskania z ZUS przeszło 2,5 mld zł. Do 520 tys. firm dotarło też powiadomienie, że mają przeszło 14 mld zł zaległości.
Lepiej otworzyć list z ZUS. W dokumencie znajdują się nie tylko rozliczenia, ale sposoby rozwiązania nadpłaty lub zadłużenia. To przedsiębiorca decyduje o tym, który sposób jest najlepszy.
Jak ZUS rozliczy nadpłatę? Sposoby rozwiązań
Jak zaznacza ZUS, nadpłaty można rozliczać w różny sposób:
- Jeśli przedsiębiorca ma zaległości – nadpłata może je pomniejszyć;
- Jeśli przedsiębiorca nie ma zaległości – nadpłata może zostać doliczona do bieżących lub przyszłych składek;
- Jeżeli przedsiębiorca chce wypłaty składek – może złożyć wniosek o zwrot w placówce ZUS, przez PUE lub za pośrednictwem poczty lub kuriera.
Anna Staszyńska, wicedyrektor departamentu realizacji dochodów w Centrali ZUS w Warszawie w wypowiedzi dla „Rz” doradziła złożenie odpowiedniego wniosku tym przedsiębiorcom, którzy mają wysokie nadpłaty:
W przypadku mniejszych kwot można po prostu odliczyć nadpłatę z najbliższego przelewu składkowego.
Co istotne, firmy muszą najpierw sprawdzić aktualny stan rozliczeń z ZUS, ponieważ informacja podana w piśmie zawiera dane z kont z końca grudnia 2018 r. Kwoty nadpłaty mogły więc ulec zmianie. Weryfikacji można dokonać poprzez Platformę Usług Elektronicznych.
Informacja o stanie rozliczeń nie może zostać udzielona ani przez telefon, ani osobie nieupoważnionej.
