Dzięki korespondencji każdy przedsiębiorca będzie mógł się dowiedzieć, w jakiej wysokości wpłacił w ubiegłym roku składki na swój indywidualny rachunek, a także, jakie należności zostały z nich pokryte. Dowie się także, czy jego konto jest rozliczone na "zero", czy też występuje nadpłata lub niedopłata. W województwie kujawsko-pomorskim taki list trafi do 147,5tys. płatników, z terenu działalności bydgoskiego ZUS – do 74,8 tys. firm, z terenu działalności toruńskiego ZUS- do 72,7 tys. firm.
To nie są wezwania do zapłaty
List z ZUS-u nie jest żadnym wezwaniem do zapłaty, a jedynie informacją o saldzie na koncie – uspokaja Krystyna Michałek, regionalny rzecznik ZUS województwa kujawsko-pomorskiego. Każdy przedsiębiorca powinien wiedzieć, czy nie pojawiła się na nim jakoś nadwyżka czy też zaległość.
Polecamy także: Mikrorachunek podatkowy od 2020 r. Do kiedy, kto musi i jak go wygenerować?
To ostatni raz, kiedy ZUS przekazuje te wiadomości w formie papierowej. Od przyszłego roku taka informacja będzie dostępna tylko w wersji elektronicznej na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Dlatego zachęcamy do założenia profilu na PUE ZUS. Jest to bezpłatna usługa, która daje wiele możliwości – mówi Krystyna Michałek.
Należy przeczytać dokładnie
Przesłanie przedsiębiorcom informacji o stanie bieżących rozliczeń składkowych jest możliwe dzięki wprowadzeniu e-składki. Od 1 stycznia 2018 r. wszystkie składki wpłacane są na indywidualny numer rachunku składkowego (NRS) jednym zwykłym przelewem. ZUS rozdziela wpłaty na pokrycie składek na ubezpieczenia i fundusze, a następnie rozlicza je począwszy od najstarszej należności. Zmiana ta spowodowała, że zamiast trzech lub czterech wpłat do ZUS wpływa tylko jedna łączna wpłata.
Każdy płatnik składek, który otrzyma korespondencję, powinien dokładnie ją przeczytać. W liście może się pojawić np. informacja o nawet groszowej czy kilkugroszowej niedopłacie lub nadpłacie. Przedsiębiorcy powinni zestawienie wpłat przesłane przez ZUS sprawdzić ze swoimi księgami finansowymi i zweryfikować, czy sytuacja przedstawiona przez Zakład zgadza się z tą, którą oni mają po swojej stronie. Przy niewielkich kwotach niedopłaty lub nadpłaty można je skorygować pomniejszeniem lub powiększeniem najbliższej płatności.
