Spis treści
Zarząd województwa kujawsko-pomorskiego przyznał dotacje na rozwój i modernizację dróg lokalnych z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW). Mowa o 62 mln zł, które trafią do 52 samorządów.
Powstało 300 km dróg lokalnych
- To dodatkowe środki na rozwój i modernizację sieci drogowej w naszym regionie i jedne z ostatnich, które przydzielamy na tego rodzaju projekty – mówi marszałek Piotr Całbecki. - Jeśli wziąć pod uwagę także inwestycje drogowe finansowane z naszego Regionalnego Programu Operacyjnego oraz środków rządowych i środków własnych samorządów, to możemy stwierdzić, że ostatnie lata to naprawdę boom jeśli chodzi o inwestycje drogowe.
Z PROW w Kujawsko-Pomorskiem zbudowano lub zmodernizowano blisko 300 kilometrów dróg lokalnych. - W przypadku inwestycji drogowych dofinansowanie wynosi 63 proc., więc jest bardzo korzystne dla samorządów, które z racji inwestowania na dużą skalę, borykają się z problemem pozyskania środków – zaznacza wicemarszałek Zbigniew Sosnowski, który w zarządzie województwa odpowiada m.in. za drogi.
Z ostatniego rozdania w ramach PROW w Kujawsko-Pomorskiem odnowione zostaną drogi m. in. w Kłuśnie, Czarżu, Kozielcu, Sokołowie, Wielgiem, Czarnym Błocie, Osieczu Wielkim, Pasiece, Gąsawie, Czystochlebiu, Mstowie.
- Chylę czoło przed samorządami wszystkich gmin i powiatów, które, przy nie najlepszej przecież dzisiaj kondycji budżetów, wygospodarowują środki i inwestują w drogi – mówi marszałek Całbecki.
Ponad 100 mln więcej niż w ubiegłym roku
Kujawsko-pomorskie samorządy mogły jeszcze sięgnąć pod dotacje z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Nabór wniosków w tym roku wojewoda Mikołaj Bogdanowicz ogłosił 19 czerwca, termin minął 19 lipca.
Na przebudowę i remont dróg powiatowych i gminnych w województwie kujawsko-pomorskim zarezerwowano ponad 252 mln zł, o ponad 100 mln zł więcej niż w 2022 r., kiedy pula wynosiła 145 328 217,99 zł.
- Nabór był ogłoszony w trybie przyspieszonym, wynikającym ze zmian w ustawie o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg – wyjaśnia Kujawsko-Pomorski Urząd Wojewódzki w Bydgoszczy. - Istotną zmianą jest dofinansowanie w wysokości 80 procent wszystkich zadań w ramach naboru dotyczącego budowy dróg dla pieszych, dla pieszych i rowerów, tylko dla rowerzystów, przejść dla pieszych, przejazdów dla rowerów, a także peronów przystankowych wraz z dojściami do tych peronów.
Korekta na liście rezerwowej
Listę zadań rekomendowanych do dofinansowania wojewoda musi przedstawić ministrowi transportu w ciągu trzech miesięcy od ogłoszenia naboru. Ostatecznie zatwierdzi ją premier. Mowa o liście podstawowej oraz rezerwowej, z której można się załapać na dofinansowanie, np. na liście z 2022 r. planowana jest korekta. - Która pozwoli na wykorzystanie oszczędności przetargowych dla części zadań ujętych na listach rezerwowych – zapowiada urząd wojewody.
