Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

A jednak dofinansowują

Anna Dyguła
Dworzec PKS, krótko po godz. 14. Tłumy pasażerów szturmują autobusy.
Dworzec PKS, krótko po godz. 14. Tłumy pasażerów szturmują autobusy.
Mogłoby się wydawać, że wiodący przewoźnik, wspierany finansowo przez marszałka i burmistrza, powinien działać bez zarzutu. Niestety, jest inaczej.

Czytelnik z Czerska Świeckiego skarży się na PKS. - W ferie i wakacje dzieci nie mogą jeździć autobusem, bo połączenia szkolne są zawieszone. Ale bilet miesięczny muszą kupić za cały miesiąc - wytyka. Jest też oburzony, że popołudniowy kurs z Czerska do Świe-cia- mimo że jest w rozkładzie jazdy - notorycznie wypada.
Podobne zdanie o poziomie usług świadczonych przez PKS ma Czytelnik z Pięćmorgów. - Czekałem na autobus, ale nie podjechał. Zadzwoniłem w tej sprawie do PKS, gdzie usłyszałem, że kartka informacyjna o wycofaniu kursu została wywieszona na dworcu w Świeciu. Skąd miałem o tym wiedzieć? Dlaczego nikt nie pofatygował się, żeby uprzedzić pasażerów w Pięćmorgach? - pyta rozgoryczony.
Kursy stają się nieopłacalne
Zmniejszająca się liczba kursów to rzeczywistość świeckiego przewoźnika. - Każdy PKS to samodzielna spółka, która musi utrzymać się z tego, co zarobi. Koszty rosną: paliwo drożeje, trzeba zadbać o amortyzację i wynagrodzenia dla kierowców. Niestety, nasza działalność musi być ekonomicznie uzasadniona - tłumaczy Włodzimierz Oborski, kierownik świeckiego PKS.

A jednak dofinansowują

Nie przekonuje to naszego Czytelnika z Czerska Świeckiego. - Mało, że PKS jest nadal monopolistą, to jeszcze otrzymuje dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego. Jak kierownik może narzekać na nierentowność? - dener-wuje się mężczyzna.
Jak informuje Beata Krzemińska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego, dopłaty do biletów ulgowych są PKS przyznawane systematycznie. - Ich wysokość zależy od liczby sprzedanych biletów. Dopłaty dla Świecia w czwartym kwartale 2009 roku wyniosły średnio 145 tys. zł miesięcznie - mówi Krzemińska.
Poza województwem, wsparcia udziela przedsiębiorstwu także miasto, bo PKS wygrał przetarg na obsługę komunikacji na terenie Świecia. - Od 1 stycznia 2007 roku do końca 2010 roku. W załączniku do umowy jest cennik biletów uchwalony przez Radę Miejską oraz określona trasa, po której kursuje przewoźnik. Gmina pokrywa koszty kilometrów przejechanych przez PKS (4,70 zł za każdy tzw. wozokilometr) - mówi Edyta Kliczykowska kierownik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Świeciu. - PKS wystawia nam fakturę za bilety. Przychód gminy to kwota pochodząca z ich sprzedaży.
Jednak z reguły on nie wystarcza, dlatego w budżecie gminy zabezpieczone są pieniądze na utrzymanie komunikacji. W ubiegłym roku było to 480 tys. zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska