HPBExpo to największe wydarzenie branżowe, które od przeszło 40 lat przyciąga najważniejszych graczy na rynku. Stawka jest wysoka, gdyż aż w co trzecim amerykańskim domu znajduje się dekoracyjny kominek gazowy. Od wielu lat najbardziej liczące się europejskie firmy bezskutecznie próbują przekonać Amerykanów do swoich produktów. Nie dość, że normy dotyczące kominków są bardzo restrykcyjne, to jeszcze znacząco różnią się od tych, obowiązujących na pozostałych kontynentach. Często to właśnie znajomość rynku decyduje o tym, która marka zyska zaufanie klientów.
UDANY DEBIUT KOMINKA PLANIKA DIRECT VENT
Już sam udział w targach udowodnił, że Planika sprostała rygorystycznym wymaganiom i z powodzeniem przeszła skomplikowany proces certyfikacji. Co więcej, debiutujący kominek gazowy Planika Direct Vent został wyróżniony najważniejszą nagrodą Vesta Award. Amerykańska komisja doceniła nie tylko technologiczne rozwiązania, ale również zachwycający wygląd płomieni. W opinii gości odwiedzających stoisko, w żadnym innym produkcie ogień nie wyglądał tak naturalnie, do złudzenia przypominając tradycyjny kominek opalany drewnem.
Złota Setka 2018. Złote laury czekają! Zgłoś firmę, miasto lub gminę z Pomorza i Kujaw [wideo]
Produkt swoją niepowtarzalność zawdzięcza innowacyjnej konstrukcji palników i ceramicznych polan ułożonych na kształt ogniska. Aby jeszcze lepiej wyeksponować płomienie, palenisko zostało przeszklone z trzech stron. Ponadto technologia rozprowadzania ciepła pozwala na ogrzanie całego domu oraz stworzenie zabudowy z dowolnych materiałów, niekoniecznie niepalnych.
TURKUS ŹRÓDŁEM SUKCESU
Planika to nowoczesna firma, która rozwija się w duchu turkusowej organizacji. Oznacza to, że nie istnieje hierarchia, nie ma kierowników ani sztywnego podziału na stanowiska i obowiązki. W praktyce każdy pracownik ma możliwość zaangażowania się w zadania, które go interesują oraz wnieść własny wkład w proces tworzenia nowych produktów.
Jeszcze przed targami zarząd Planiki planował wystawić wyłącznie biokominki, w których produkcji uplasował się na pozycji światowego lidera. Pomimo tego, inżynierowie z Działu Badań i Rozwoju skorzystali z praw, którymi rządzi się organizacja turkusowa i podjęli samodzielną decyzję o wystawieniu również kominków gazowych, które skonstruowali specjalnie na rynek amerykański.
- Proces projektowy był bardzo burzliwy - kosztował nas wiele wysiłku i nieprzespanych nocy. Nie chcieliśmy stracić szansy, żeby pokazać światu efekt wspólnej pracy zespołu. Nie dopuszczaliśmy możliwości, że zarząd nas powstrzyma - komentuje Darek Krywalski, lider projektu.
WYŚCIG Z CZASEM, WALKA Z PRZECIWNOŚCIAMI LOSU
Na drodze do sukcesu firma napotkała wiele problemów. Pomimo starań o uzyskanie dofinansowania na rozwój technologii, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości dwukrotnie odrzuciła składany wniosek o dotację. Dla Planiki oznaczało to ogromny wysiłek finansowy, gdyż już sam udział w targach HPBExpo kosztował firmę ponad 100 000 dolarów. Kwota ta wciąż nie uwzględniała wydatków poniesionych na doskonalenie technicznych rozwiązań, badania, prototypowanie, certyfikację czy działania promocyjne.
Uczestnictwo w targach do samego końca stało pod znakiem zapytania. Przedłużające się sztormy oraz strajk amerykańskiej firmy spedycyjnej spowodowały poważne opóźnienia w transporcie morskim. Inni wystawcy, dawno przygotowani do wydarzenia, z niedowierzaniem patrzyli na pracowników Planiki dopiero wnoszących elementy zabudowy. Finalnie, dzięki determinacji i ciężkiej pracy ekipy handlowców i inżynierów udało się zbudować stoisko zaledwie w jedną dobę, choć zakładano na to zadanie 4 dni.
Ciężko było uwierzyć, że ci sami ludzie, trzy dni później, w blasku fleszy i obiektywach kamer, odbierali nagrodę za najbardziej innowacyjny kominek na targach na targach. - To była wzruszająca chwila dla nas wszystkich. Mimo wielkiego zmęczenia, poczuliśmy przypływ nowej mocy i motywacji do dalszego działania - mówi Edyta Nowak. - Rok 2019 okazał się przełomowy, a sukces na targach otworzył dla nas kolejne drzwi. W zaledwie kilka dni ponad 50 firm zgłosiło nam chęć współpracy. Jesteśmy gotowi na nowe wyzwania.
STO NOWYCH MIEJSC PRACY
Równolegle z targami w Dallas odbyły się największe europejskie targi branżowe ISH we Frankfurcie, na których również doceniono kominki gazowe Planiki. W związku z dynamicznym rozwojem firma zakupiła grunty w Bydgoskim Parku Przemysłowym, gdzie zrealizuje budowę nowych hal produkcyjnych. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2020 roku. - Zamierzamy zwiększyć zatrudnienie o 100 dodatkowych osób. Rozpoczęliśmy już poszukiwania nowych fachowców do naszego zespołu - mówi Patrycja Gierak, wiceprezes ds. rozwoju.
