Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Badania techniczne samochodów. Szykują się zaostrzone przepisy!

S, MM
Rząd zaplanował wprowadzenie ostrzejszych przepisów, które mają ograniczyć ilość zanieczyszczeń emitowanych przez samochody.
Rząd zaplanował wprowadzenie ostrzejszych przepisów, które mają ograniczyć ilość zanieczyszczeń emitowanych przez samochody. Janusz Wójtowicz
Rząd zaplanował wprowadzenie ostrzejszych przepisów, które mają ograniczyć ilość zanieczyszczeń emitowanych przez samochody. Zmiany te mają dotknąć m.in. stacje kontroli pojazdów i przeprowadzane przez nie okresowe badania techniczne - donosi serwis autocentrum.pl.

Auta, które poruszają się po drogach muszą okresowo przechodzić badania techniczne. W przypadku nowego pojazdu, pierwszy przegląd techniczny wymagany jest po trzech latach od daty pierwszej rejestracji pojazdu. Następny przegląd wykonywany jest po dwóch latach. Kolejne przeglądy już co rok. Co roku wykonywać musimy natomiast weryfikację stanu technicznego pojazdu z instalacją LPG.

Podczas przeglądu sprawdzane są elementy mające kluczowe znaczenie dla bezpiecznego podróżowania. Sprawdzany jest m.in. stan świateł i zawieszenia. Kontrolowane są również hamulce i układ wydechowy oraz stan ogumienia. Jeśli w stacji kontroli nie stwierdzono uchybień stanu auta, umieszczona w dowodzie rejestracyjnym samochodu zostaje stosowna adnotacja.

Badania techniczne samochodów. Szykują się zaostrzone przepisy! Co się zmieni?

Jedną z najważniejszych zmian ma być wprowadzenie nowego kryterium oceny zadymienia (czyli zawartości sadzy w spalinach) dla samochodów, które posiadają silniki spełniające normę emisji spalin Euro 5 lub Euro 6 (nie więcej jednak niż 0,2 m-1). Diagnosta będzie obowiązkowo sprawdzał również, czy nie nastąpiło wycięcie filtra DPF poprzez podpięcie się do komputera pokładowego.

Ponadto, jak informuje serwis autocentrum.pl., nowe przepisy wykonawcze mają wprowadzić także m.in. nakaz wykonywania pomiaru w warunkach swobodnego przyspieszania silnika, system nadzoru i wymagań dla urządzeń, za pomocą których wykonywane będą pomiary z uwzględnieniem ustalonego okresu przejściowego oraz procedury certyfikacji jednostkowej. Wszystkie wyniki pomiarów podczas badań technicznych mają być archiwizowane w rejestrze SKP oraz w wydawanym zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu.

Mówi się także o większej kontroli. Stacje Kontroli Pojazdów mają być objęte szczegółową kontrolą Transportowego Dozoru Technicznego. Aby zweryfikować czy diagnosta prawidłowo wykonał przegląd, część pojazdów zostanie ponownie sprawdzona.

W Stacjach Kontroli Pojazdów mają pojawiać się tzw. tajemniczy klienci, którzy wnikliwie sprawdzą pracę diagnosty. Jeśli doszukają się uchybień, diagnoście będzie grozić kara do 5 tys. zł, a nawet zakaz wykonywania zawodu.

Postulowana jest instalacja kamer. Miałyby zostać zamontowane na stacji lub będzie w nie wyposażony pracownik wykonujący przegląd. Z nagrania mogłaby skorzystać policja lub Inspekcja Transportu Drogowego, gdy pojazd będzie niesprawny. Pozwoli to zweryfikować czy auto rzeczywiście przechodziło badanie techniczne i w jakim stanie wyjechało ze stacji.

Flesz - wypadki drogowe. Jak udzielić pierwszej pomocy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska