W samym 2015 roku pod kontrolą cyberprzestępców znajdować mogło się 150 tysięcy komputerów, a trzy spośród dziesięciu ataków wymierzonych było właśnie w klientów bankowości elektronicznej. Jedną z metod jaką posługują się przestępcy jest tzw. phishing, służący do pozyskania poufnych danych za pośrednictwem ogólnodostępnych usług internetowych. Konsekwencją takiego działania może być kradzież pieniędzy danej osoby, a nawet tożsamości, co pozwala na zaciągnięcie na jej konto kredytu.
– Przykładem phishingu jest rozsyłanie pocztą elektroniczną specjalnie przygotowanych wiadomości, podszywających się pod oficjalną korespondencję – wyjaśnia Jarosław Sadowski, ekspert Związku Firm Doradztwa Finansowego (ZFDF), Expander. - Fałszywy mail może wyglądać identycznie jak wiadomość nadana przez bank lub inną firmę, którą darzymy zaufaniem. Oczywiście banki starają się jak najlepiej chronić swoich klientów, wprowadzając dodatkowe zabezpieczenia w postaci haseł jednorazowych czy tokenów. Bezpieczeństwo, w dużej mierze, zależy jednak od naszej czujności, gdyż przestępcom niekiedy podstępem udaje się nakłonić ofiarę do podania hasła.
Cyberprzestępcy używają specjalnie opracowanych treści w celu uzyskania danych osobowych. Jeżeli otrzymamy wiadomość z atrakcyjną ofertą pracy lub ktoś będzie przekonywał nas, że jesteśmy spadkobiercami pokaźnego majątku, nie traktujmy tego poważnie.
- W takich przypadkach chodzi o pozyskanie podstawowych informacji o nas. Możemy zostać poproszeni np., o skan dowodu osobistego. W oparciu o niego przestępcy spróbują otworzyć konto bankowe i wyłudzić kredyt. W ten sposób nie ukradną naszych pieniędzy ale spowodują, że będziemy mieli spore kłopoty – mówi Ewelina Popiel, ekspert ZFDF, Gold Finance. - Internet daje anonimowość, przez co łatwiej jest zatrzeć ślady przestępstwa. Nie bójmy się jednak przeciwdziałać cyberprzemocy poprzez sygnalizowanie odpowiednim jednostkom o próbach wyłudzeń pieniężnych, dzięki temu przyczynimy się do ochrony bezpieczeństwa innych.
Zasady bezpiecznego korzystania z bankowości internetowej
1. Nie loguj się do bankowości internetowej na komputerze, z którego korzystają inne osoby, np. w kafejce internetowej.
2. Podczas korzystania z mobilnej bankowości nie łącz się z niezabezpieczonymi sieciami WiFi.
3. Stronę internetową banku zawsze otwieraj samodzielnie, a nie z linka znajdującego się mailu.
4. Sprawdź, czy system bankowości elektronicznej lub sklep internetowy posiada szyfrowane połączenie z serwerem (adres musi zaczynać się od „https”, obok powinna znaleźć się ikona zamkniętej kłódki).
5. Przy dokonywaniu internetowej płatności dokładnie przeczytaj treść smsa, w którym otrzymasz hasło jednorazowe do zatwierdzenia operacji bankowej - przyjrzyj się czy numer konta, na który masz wykonać przelew jest poprawny.
6. Nie fotografuj dokumentów, na których znajdują się nasz dane osobiste i nie udostępniaj ich na portalach społecznościowych.
7. Nie używaj jednego hasła do wszystkich serwisów, a przy jego tworzeniu wykorzystaj minimum osiem znaków, symbole i cyfry.
