Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

BiT City ma pojechać jeszcze dalej - do Włocławka i Inowrocławia

Katarzyna Fus [email protected] tel. 56 652 14 49
"Elfy” na razie będą obsługiwać połączenia BiT City na trasie Bydgoszcz-Toruń. Kosztowały ponad 82 mln zł.
"Elfy” na razie będą obsługiwać połączenia BiT City na trasie Bydgoszcz-Toruń. Kosztowały ponad 82 mln zł. Marek Weckwerth
Marszałek chce rozszerzyć projekt szybkiej kolei o Włocławek i Inowrocław. - To szansa na przetrwanie naszego zakładu - uważa Waldemar Bogatowski, związkowiec z Przewozów Regionalnych.

BiT City początkowo został pomyślany jako projekt łączący szybką koleją Bydgoszcz z Toruniem. Teraz marszałek idzie dalej i zapowiada, że w następnej perspektywie unijnej będzie chciał stworzyć "BiT City +".

Integracja regionu

- Chcielibyśmy zgłosić ten projekt, jako pomysł na polepszenie jakości transportu, co wiązałoby się głównie z dalszym rozwojem sieci tramwajowej i kolejowej w Bydgoszczy i Toruniu oraz węzłów przesiadkowych - mówi Piotr Całbecki. - W dokument wpiszemy też zakup ekologicznych pojazdów. Przyznaję, że mówiąc o rozwoju takiego transportu, myślimy o rozszerzeniu go na całe województwo.
Marszałek dodaje, że chciałby, aby BiT City + nie wykluczało inwestycji w transporcie samochodowym tak, by nie tworzyć konkurencji między tymi środkami transportu. Stąd zapewnienie, że w przyszłym roku Kujawsko-Pomorski Transport samochodowy zacznie modernizować swój tabor i to przy pomocy unijnych dotacji.

Prezczytaj również: BiT City. Bydgoszcz i Toruń połączy Pesa

Dodatkowo w projekcie miałby znaleźć się zakup elektronicznego systemu informacji pasażerskiej i montaż systemu ogrzewania przystanków.

Pomysł podoba się pracownikom Przewozów Regionalnych, którym grożą grupowe zwolnienia. Do urzędów pracy trafiło powiadomienie dyrekcji o zamiarze zwolnienia 418 pracowników.

Obsługa połączeń kolejowych w ramach BiT City jest szansą na utrzymanie jak największej liczby etatów w spółce. Marszałek właśnie rozpoczyna negocjacje z PR w sprawie wysokości dotacji do kursów na trasie Bydgoszcz-Toruń dla przewoźnika. - Przekazanie tych połączeń i rozszerzenie projektu pozwoli na utrzymanie naszego zakładu - mówi Waldemar Bogatkowski, przewodniczący NSZZ Solidarność w Kujawsko-Pomorskim Zakładzie Przewozów Regionalnych.

Inwestycje w toku

Na razie jednak BiT City to kolejne wyzwania. Kilka dni temu spółka Tramwaj Fordon wybrała konsorcjum, które za ponad 290 mln zł pobuduje torowisko tramwajowe w kierunku Fordonu i węzeł przesiadkowy Wschód. Z kolei urząd marszałkowski za ponad 82 mln zł zlecił bydgoskiej PESIE dostawę do 5 pociągów, które będą obsługiwać kursy między miastami. Gotowy jest też nowy wiadukt w Solcu Kujawskim.

Zobacz też: W Toruniu projekt BiT City nabiera rozpędu

W Toruniu Miejski Zakład Komunikacji ogłosił przetarg na przebudowę węzła przesiadkowego przy Dworcu Miasto. Z kolei na razie nie ma chętnych na rewitalizację Dworca Głównego. Przypomnijmy też, że z BiT City wypadło kilka zadań, m.in. budowa linii tramwajowej z bydgoskiego Dworca Głównego do Portu Lotniczego im. Jana Paderewskiego czy przebudowa tunelu oraz drugiego toru kolejowego pod placem Pokoju Toruńskiego w Toruniu. Ten ostatni podprojekt ma szansę realizacji także w nowej perspektywie unijnej.

Czytaj e-wydanie »
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska