Bitcoin i nie tylko. Jak przedsiębiorca może rozliczać inwestycję w kryptowaluty?

oprac. Maja Piotrowska AIPZaktualizowano 
Wzrastająca popularność kryptowalut sprawia, że stają się one atrakcyjnym przedmiotem inwestowania dla wielu przedsiębiorców. Obiektem ich zainteresowania są zarówno najpopularniejsze cyfrowe waluty, jak i tzw. koparki do ich pozyskiwania. Co za tym idzie: powstaje pytanie, w jaki sposób przedsiębiorcy powinni rozliczać się z tych kosztów.

Kryptowaluty to jeden z najgorętszych tematów ostatnich miesięcy. Miało to związek przede wszystkim z rekordowo wysokimi cenami Bitcoina, co skusiło wiele osób do inwestowania w cyfrowe pieniądze. Ich popularność stała się na tyle duża, że coraz więcej firm zaczęło wprowadzać możliwość opłacania transakcji za pomocą kryptowalut.

Za i przeciw

Zwolennicy Bitcoina wskazują na to, że obracanie nim jest stosunkowo łatwe i szybkie. Dokonywane za jego pomocą transakcje nie wymagają pośredników, a samo przechowywanie Bitcoina oraz operowanie nim jest bezpieczne. Nie bez znaczenia dla niektórych jest także fakt, że płatności dokonywane Bitcoinami są anonimowe.

Z kolei przeciwnicy Bitcoina wskazują, że nie ma on w niczym oparcia, działa na zasadzie bańki spekulacyjnej i nikt nie jest w stanie zagwarantować jego stabilności. Co więcej, zdaniem niektórych analityków, upadek Bitcoina to kwestia czasu i można na nim wyłącznie stracić. Anonimowość Bitcoina jest niestety wykorzystywana także przez przestępców. Na przykład autorzy słynnego ransomware (złośliwego oprogramowania blokującego użytkownikowi dostęp do danych na komputerze) WannaCry domagali się od ofiar okupu wypłacanego właśnie w Bitcoinach.

Jak rozliczać obrót kryptowalutą?

Jak wskazują eksperci z firmy inFakt, przedsiębiorca, który już zdecyduje się na zakup kryptowaluty, może rozliczać obrót nią w ramach prowadzonej działalności, ale także poza – w przypadku, gdy obrót występuje incydentalnie. Wówczas dochody ze sprzedaży kryptowalut można rozliczyć poza działalnością jako dochody z praw majątkowych.

Z kolei w sytuacji, kiedy obrót cyfrowymi walutami jest ciągły, nastawiony na zysk i ma charakter zorganizowany, rozliczenie powinno nastąpić w ramach działalności gospodarczej. Przedsiębiorca handlujący kryptowalutami powinien pamiętać, aby wybrać odpowiedni kod PKD. W tym wypadku będzie to PKD 64.19.Z – pozostałe pośrednictwo pieniężne. Wybierając formę opodatkowania, przedsiębiorca może natomiast zdecydować się na zasady ogólne lub podatek liniowy. W rozliczeniu rocznym przychód ze sprzedaży kryptowalut należy wykazać razem z pozostałymi przychodami z działalności gospodarczej.

Warto też pamiętać, że nabycie Ethereum, Monero czy Bitcoina stanowi koszt uzyskania przychodu, który można rozliczyć na bieżąco. Przedsiębiorca musi jednak pamiętać o tym, aby mieć odpowiedni dokument, który potwierdzi poniesione koszty. W innym wypadku wydatek na kryptowaluty może nie zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu. Do kosztów można zaliczyć zarówno wydatki na nabycie kryptowaluty, która miałaby zostać dalej odsprzedana, jak i tych, które będą następnie wykorzystywane do celów związanych z prowadzeniem działalności. Może to być np. zapłata za usługi lub towary.

Kiedy powstaje przychód ze sprzedaży kryptowaluty?

– Przedsiębiorcy często mają wątpliwości, kiedy powstaje przychód ze sprzedaży kryptowaluty: czy dzieje się to w chwili, kiedy po jej sprzedaniu otrzymają zapłatę w prawnym środku płatniczym – np. w złotówkach czy euro – na swoje konto giełdowe, czy raczej wówczas, kiedy przeleją tę kwotę na własny rachunek bankowy – mówi Magda Sławińska-Rzemek, doradca podatkowy w firmie inFakt. – W mojej opinii przychód ze sprzedaży kryptowaluty powstaje wtedy, kiedy na konto giełdowe przedsiębiorcy wpływa wynagrodzenie za sprzedane waluty. Data wykonania przelewu na rachunek przedsiębiorcy z konta giełdowego nie ma tu znaczenia.
Jak zaksięgować koparkę do kryptowalut?

Tak zwana koparka do kryptowalut to komputer posiadający dużą moc obliczeniową. Koszt takiego zaawansowanego urządzenia wynosi zazwyczaj kilkanaście tysięcy złotych. Koparka powinna być zaksięgowana jako składnik majątku pod kodem KŚT 491 Zespoły komputerowe. Ponieważ ma ona znaczą wartość, należy ją także wprowadzić do ewidencji środków trwałych oraz poddać amortyzacji. Przedsiębiorca może także rozliczać w kosztach uzyskania przychodów wydatki poniesione na zakup sprzętu do wydobywania kryptowaluty oraz rachunki za energię elektryczną zużytą w tym celu. – Wydatki te są poniesione w celu uzyskania przychodu – wyjaśnia Magda Sławińska-Rzemek. – Trzeba pamiętać, aby zostały należycie udokumentowane: zakup sprzętu – fakturą lub umową sprzedaży. Co do energii elektrycznej – warto rozważyć zamontowanie oddzielnego licznika, aby nie było wątpliwości, że pobrany prąd służy wyłącznie do kopania kryptowalut. Koszt zakupu i montażu dodatkowego licznika również oczywiście może być potraktowany jako koszt prowadzenia działalności.

polecane: FLESZ: Ekologia na co dzień: 6 mitów, w które wierzymy

Wideo

Materiał oryginalny: Bitcoin i nie tylko. Jak przedsiębiorca może rozliczać inwestycję w kryptowaluty? - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 6

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
p
pamper

Moim zdaniem to temat zdecydowanie godny uwagi i przemyślenia, ale nic nie działa od razu. Żeby faktycznie zarobić pieniądze, trzeba ten rynek znać, rozumieć jego działanie i nie tylko. Wtedy dopiero można realnie coś z tego wyciągnąć, a ile? To zależy od danego przypadku. XTB wam coś mówi? Idźcie w tym kierunku, analizujcie zmiany, potencjał jest. I nie tylko bitcoin - również inne krypto. W XTB macie 25 par związanych z krypto, zacznijcie od dema, sprawdźcie się. Zakładam, że całkiem nieźle na tym wyjdziecie.

S
Strzelec

Czasem mam wrażenie, że wielu przedsiębiorców chce, ale ciężko im zacząć temat, a to naprawdę nie jest takie trudne. Wystarczy dostosowywać się do zmieniającej się sytuacji na rynku. wystarczy znaleźć ludzi, którzy nam w tym pomogą. Moim zdaniem każda firma powinna szukać dróg rozwoju, nieszablonowo, patrząc w przyszłość.

s
samper

To fakt, takie tematy załatwia się przez XTB i u nich o to najwygodniej. Macie do dyspozycji 25 par krypto, które możecie dopasować pod swoją wiedzę. Generalnie jednak potencjał inwestycyjny jest znakomity - można wejść w przeróżne tematy, ale czy to wykorzystacie? Kryptowaluty to nie jest zabawa. Bez wiedzy niczego nie zdziałacie.

k
kasparo

Dokładnie tak to powinno wyglądać. Też działam na XTB - kilka par, ale nie bitcoin, pary przeróżne. I mi to wychodzi. Nie chcę mówić o konkretnych kwotach - po prostu generalnie widzę wyniki. U nich macie demo - odpalcie sobie je, inwestujcie wirtualną kasę i wtedy realnie coś z tego wyciągniecie. Tylko też krypto nie są dla każdego. Trzeba po prostu rozwijać się i pracować nad swoimi umiejętnościami.

t
truper

Pewnie, że da się zarabiać na kryptowalutach, ale ja siedzę też w innych tematach. Krypto jest dla mnie elementem portfela - około 15 proc. kapitału mam w tym i jak na razie wychodzę dobrze. Radzę wam zaczynać od dema na XTB i inwestowania bez normalnej kasy. Dostaniecie opiekuna i po prostu sami ocenicie, czy to dla was. To cenniejsze doświadczenie niż cała teoria razem wzięta.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3