Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Black Friday i Cyber Monday przed nami. Jak kupować?

(TIK)
Łukasz Kaczanowski
„Black Friday” (Czarny Piątek) oraz „Cyber Monday” (Cyber Poniedziałek) przypadają w tym roku odpowiednio 29 listopada i 2 grudnia. To czas rabatów i zwiększonej sprzedaży. Wielu z nas zrobi w tym czasie zakupy. O czym pamiętać?

Do czego zobowiązani są sprzedawcy? Jakie prawa mają klienci? - wyjaśniają eksperci z Europejskiego Centrum Konsumenckiego oraz z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów...

Zakupy w sklepie stacjonarnym

- Czy można reklamować towar?
- Tak, jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia wydania rzeczy. Chyba, że towar został przeceniony ze względu na wadę i jest to wyraźnie powiedziane – takiej wady reklamować nie możesz.

- Czego można żądać przy reklamacji?
- Możesz żądać naprawy, wymiany towaru lub obniżenia ceny. Przedsiębiorca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeżeli wada jest istotna, możesz żądać nawet odstąpienia od umowy. Aby zgłosić reklamację najlepiej posiadać dowód zakupu.

- Czy można zwrócić produkt?
- Możliwość zwrotu zależy od dobrej woli sprzedawcy i to on określa warunki. Warto spytać o to przed zakupem.

- A jeśli przy kasie cena okaże się wyższa, niż na wywieszce albo metce?
- Masz prawo kupić towar w korzystniejszej dla Ciebie cenie.

Zakupy w sklepie internetowym

- Czy muszę sprawdzić przesyłkę przy kurierze?
- Jeżeli widzisz, że opakowanie jest uszkodzone, to otwórz je przy kurierze i w razie potrzeby spisz z nim protokół. Jeżeli nie chcesz lub nie możesz sprawdzić paczki w obecności kuriera, to otwierając ją, zrób zdjęcia i nagraj film.

- Towar został uszkodzony w czasie przesyłki, kto ponosi za to odpowiedzialność?
- Jeżeli kurier został wybrany przez sprzedawcę, odpowiedzialność ponosi sklep internetowy.

- W jakim terminie powinienem otrzymać zakupiony produkt?
- W ciągu 30 dni od daty zamówienia, termin obowiązuje we wszystkich krajach UE. Jeżeli się wydłuża możesz odstąpić od umowy.

- Czy mogę zwrócić przeceniony produkt?
- Masz na to 14 dni, towar nie powinien jednak nosić śladów użytkowania. Istnieją wyjątki od tej reguły np. towary wyprodukowane na specjalne zamówienie (biżuteria z grawerem dla Mamy Zosi), odpieczętowane płyty lub gry.

- Jak najbezpieczniej zapłacić?
- Płatność kartą kredytową jest najbezpieczniejszą formę zapłaty w innym kraju Unii Europejskiej. W sytuacji, gdy sprzedawca zawodzi (np. nie dostarcza towaru w ciągu 30 dni), możesz zgłosić się do banku o wszczęcie procedury charge back.

Potrzebujesz więcej wskazówek?

W najbliższy czwartek, o godz. 12 odpowiadać na Państwa pytania będą eksperci ECK i UOKiK. Nie trzeba się rejestrować, wystarczy kliknąć w link i podać imię lub pseudonim -> https://konsument.gov.pl/aktualnosci/lunch-przed-black-friday/.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska