Do czego zobowiązani są sprzedawcy? Jakie prawa mają klienci? - wyjaśniają eksperci z Europejskiego Centrum Konsumenckiego oraz z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów...
Zakupy w sklepie stacjonarnym
- Czy można reklamować towar?
- Tak, jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia wydania rzeczy. Chyba, że towar został przeceniony ze względu na wadę i jest to wyraźnie powiedziane – takiej wady reklamować nie możesz.
- Czego można żądać przy reklamacji?
- Możesz żądać naprawy, wymiany towaru lub obniżenia ceny. Przedsiębiorca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeżeli wada jest istotna, możesz żądać nawet odstąpienia od umowy. Aby zgłosić reklamację najlepiej posiadać dowód zakupu.
- Czy można zwrócić produkt?
- Możliwość zwrotu zależy od dobrej woli sprzedawcy i to on określa warunki. Warto spytać o to przed zakupem.
- A jeśli przy kasie cena okaże się wyższa, niż na wywieszce albo metce?
- Masz prawo kupić towar w korzystniejszej dla Ciebie cenie.
Zakupy w sklepie internetowym
- Czy muszę sprawdzić przesyłkę przy kurierze?
- Jeżeli widzisz, że opakowanie jest uszkodzone, to otwórz je przy kurierze i w razie potrzeby spisz z nim protokół. Jeżeli nie chcesz lub nie możesz sprawdzić paczki w obecności kuriera, to otwierając ją, zrób zdjęcia i nagraj film.
- Towar został uszkodzony w czasie przesyłki, kto ponosi za to odpowiedzialność?
- Jeżeli kurier został wybrany przez sprzedawcę, odpowiedzialność ponosi sklep internetowy.
- W jakim terminie powinienem otrzymać zakupiony produkt?
- W ciągu 30 dni od daty zamówienia, termin obowiązuje we wszystkich krajach UE. Jeżeli się wydłuża możesz odstąpić od umowy.
- Czy mogę zwrócić przeceniony produkt?
- Masz na to 14 dni, towar nie powinien jednak nosić śladów użytkowania. Istnieją wyjątki od tej reguły np. towary wyprodukowane na specjalne zamówienie (biżuteria z grawerem dla Mamy Zosi), odpieczętowane płyty lub gry.
- Jak najbezpieczniej zapłacić?
- Płatność kartą kredytową jest najbezpieczniejszą formę zapłaty w innym kraju Unii Europejskiej. W sytuacji, gdy sprzedawca zawodzi (np. nie dostarcza towaru w ciągu 30 dni), możesz zgłosić się do banku o wszczęcie procedury charge back.
Potrzebujesz więcej wskazówek?
W najbliższy czwartek, o godz. 12 odpowiadać na Państwa pytania będą eksperci ECK i UOKiK. Nie trzeba się rejestrować, wystarczy kliknąć w link i podać imię lub pseudonim -> https://konsument.gov.pl/aktualnosci/lunch-przed-black-friday/.
