Jedną z najważniejszych inwestycji planowanych w Solcu jest budowa tunelu pod torami, by kierowcy nie tracili niepotrzebnie czasu stojąc w centrum przed przejazdem kolejowym, jak to się dzieje teraz.
Bo tory kolejowe odcinają Solec od jego przemysłowej części.
Kolejka przy szlabanie
Kiedyś nie było takiego ruchu. Teraz coraz więcej pociągów przejeżdża tędy z Bydgoszczy do Torunia. Wzmaga się też ruch towarowy. A w najbliższych latach Toruń z Solcem i Bydgoszczą ma połączyć sieć szybkiej kolei metropolitalnej BiT City. - Wtedy - przewidują specjaliści - w każdej godzinie przejazd przez tory będzie możliwy tylko przez kwadrans. Dlatego tak ważna dla miasta jest budowa tunelu..
Rozwiązania na miarę XXI wieku
Już na początku roku gotowy był projekt priorytetowej inwestycji. Wiosną, podczas uroczystości z okazji urodzin Solca, pokazano go mieszkańcom. Rozwiązanie robi wrażenie, wiele osób było zaskoczonych rozmachem zastosowanych rozwiązań.
I choć rozpoczęcie budowy oznacza dla solecczan duże utrudnienia wielu mieszkańców wyczekuje niecierpliwie początku prac. A kiedy się one rozpoczną wciąż nie wiadomo, bo pierwsza próba wyłonienia wykonawcy robót niespodziewanie zakończyła się fiaskiem.
Chcą budować, ale za ogromne pieniądze
Na ostatniej sesji burmistrz Solca Antoni Nawrocki poinformował rajców o unieważnionym przetargu na wyłonienie wykonawcy bezkolizyjnego przejazdu pod torami, który realizowany ma być w ramach projektu szybkiej kolei metropolitalnej Bit - City.
- Najniższa kwota, za jaką jedna z firm gotowa była wybudować tunel, to nieco ponad 32 mln zł - informuje Zbigniew Stefański rzeczki soleckiego ratusza. -Wszystkie pozostałe oferty były droższe. Tymczasem w budżecie zarezerwowano 26 mln zł. W tej sytuacji przetarg został unieważniony. Rozpisano kolejny, a otwarcie ofert nastąpi pod koniec lipca.
Dwa tory czynne...
Realizacja inwestycji będzie trudna, bo - jak podkreślają władze Solca - prace pod torami będą prowadzone bez wstrzymania kursów pociągów. Dwa tory będą wyłączone i dwa czynne, ograniczona zostanie jedynie prędkość pociągów.
Co najmniej 15 miesięcy
Tyle trwać ma budowa - nie mniej niż 15 miesięcy. Bo zbudować trzeba nie tylko tunel. Również obniżyć poziom ulic, by uzyskać tzw. światło w tunelu, zbudować rondo, przebudować ulice 23 Stycznia, Dworcową, 22 Lipca i Leśną.
Mankamentem budowlańców będzie nie tylko ruch pociągów. Również wysoki poziom wód gruntowych.
