Rowerzyści mogą już jechać "pod prąd" wzdłuż wyremontowanego odcinka ul. Dworcowej. Nie ma tam wprawdzie wyrysowanego kontrapasa, ale dopuszczono - znakami pionowymi - ruch w przeciwnym kierunku dla rowerów.
Będzie 30 km nowych ścieżek rowerowych. Sprawdź, gdzie
Jak nowinkę przyjęli kierowcy? - Formalnie miejsc do parkowania aut jest kilka na całej długości, a samochodów - zauważa Janusz Śmigielski, wicedyrektor Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy. I rzeczywiście nasz fotoreporter nie miał problemu z zarejestrowaniem szeregu aut zwężających ulicę.
- Nie ma wzdłuż ul. Dworcowej wyrysowanego kontrapasa, więc formalnie parkujące auta go nie zastawiają, ale parkując niezgodnie z przepisami zawężają przejazd - zaznacza Sebastian Nowak, z Bydgoskiej Masy Krytycznej. - Podczas ostatniej masy krytycznej odczuliśmy to wyraźnie. To zadanie dla straży miejskiej, która powinna pilnować odpowiedniego parkowania w tym miejscu.
Namalują pas
Podobne zadanie będą mieli, kiedy wzdłuż ulicy Gdańskiej wymalowany zostanie klasyczny kontrapas. Parkowanie na nim aut będzie całkowicie blokowało przejazd dla rowerów.
Kontrapas ma powstać od ul. Mickiewicza, gdzie - jadąc od północy - Gdańska staje się jednokierunkowa, aż do placu Wolności. O takie rozwiązanie rowerzyści w Bydgoszczy walczyli już od dawna. - Dokumentacja projektowa dopiero powstaje, nie znamy zatem jeszcze szczegółów - dodaje Śmigielski.
Jak w Świętojańską?
Nie wiadomo np. czy projektant pociągnie pas dla rowerów wzdłuż pl. Wolności - na tym odcinku jest ruch w obie strony.
Bydgoszczy daleko do rowerowego raju rodem z Zachodu
Drugą niewiadomą jest, jak rozwiązany zostanie zjazd z ul. Gdańskiej w ul. Świętojańską. Dziś auta zjeżdżające w tę ulicę mają lewy zewnętrzny pas specjalnie do skrętu na zachód. Gdyby miał zostać w tym samym miejscu - będzie kolidował z prowadzącym w przeciwnym kierunku kontrapasem dla rowerzystów. - Proponowaliśmy drogowcom, by samochody tam jadące na zachód skręcały w Mickiewicza i dopiero zawracając - wjeżdżały w Świętojańską.
Jak rozwiąże ten impas projektant? Wkrótce projekt powinien być gotowy. Jest szansa, że pod koniec sierpnia rowerzyści będą mogli śmigać w obie strony ulicą Gdańską.
Rowerzyści kolejny kontrapas widzieliby na ul. Mostowej. - Chcielibyśmy też, by rowerzystom umożliwiono korzystanie z buspasa na ul. 3 Maja - dodaje Nowak.
Czytaj e-wydanie »Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje