https://pomorska.pl
reklama

Co dalej z wiaduktami Warszawskimi i Węzłem Wschodnim w Bydgoszczy? Postępowanie przetargowe w toku

Jarosław Więcławski
Przeprowadzone w latach 2021-2022 prace naprawcze pozwalają na użytkowanie wiaduktów przez kolejne 10 lat.
Przeprowadzone w latach 2021-2022 prace naprawcze pozwalają na użytkowanie wiaduktów przez kolejne 10 lat. Dariusz Bloch
Od otwarcia ofert w przetargu dotyczącym wiaduktów Warszawskich i Węzła Wschodniego w Bydgoszczy minęło 1,5 miesiąca. Nadal nie jest znane jego rozstrzygnięcie.

Postępowanie dotyczyło opracowania dokumentacji projektowej dla zadania pn. „Przebudowa Węzła Wschodniego w Bydgoszczy. Inwestycja ma być zlokalizowana w ciągu ul. Fordońskiej od skrzyżowania z ulicami Kamienną, Sporną i Pod Wiaduktem do skrzyżowania z ulicami Konduktorską i Kapliczną wraz z adaptacją skrzyżowań i niezbędnym kompleksowym zagospodarowaniem terenu.

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej przewidywał wydatek 1,6 mln zł, ale wszystkie ceny ofert potencjalnych wykonawców były znacznie wyższe. Najniższą cenę zaoferowała Pracownia Projektowa MID z Gdańska – 2,47 mln zł. Więcej oczekują pozostali oferenci – konsorcjum firm BAK z Bydgoszczy i AXIAL z Poznania 3,07 mln zł, Multiconsult z Warszawy blisko 4,5 mln zł, a Biuro Projektów Drosystem ponad 4,8 mln zł.

Oferty w przetargu otwarto 5 września i od tej pory zapadła cisza. Zapytaliśmy drogowców czy podjęto decyzję w tej sprawie, a jeśli nie, to kiedy można spodziewać się rozstrzygnięcia. – W odpowiedzi na poniższe zapytanie pragniemy poinformować, że postępowanie przetargowe jest w toku – przekazał Tomasz Okoński, rzecznik ZDMiKP.

W ramach zadania drogowcy chcą przygotować dokumentację projektową zupełnie nowych wiaduktów Warszawskich. Projektanci mają zaproponować warianty, które będą zawierały po 3 pasy ruchu w obu kierunkach (w tym buspas), nowe chodniki, pełnowymiarowe drogi rowerowe, zatoki autobusowe, odwodnienie i oświetlenie. Koncepcje muszą uwzględniać zlokalizowaną w okolicy infrastrukturę kolejową i dalsze inwestycje kolejowe na tym odcinku.

– Zależy nam, aby docelowo upłynnić ruch i zwiększyć bezpieczeństwo na skrzyżowaniu ulic Fordońskiej, Spornej i Kamiennej. W ramach opracowania miałoby powstać 5 rond, przejazd (wiadukt) pod jedną jezdnią ul. Kamiennej, chodniki i drogi rowerowe – wyjaśniał ZDMiKP.

Wybory 2025. Zwycięstwo Nawrockiego, wysoka frekwencja

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Projekt ma pozwolić na powstanie:

  • bezkolizyjnego połączenia ulic Spornej i Przemysłowej z Fordońską;
  • bezkolizyjnego połączenia ul. Kaplicznej z Fordońską (likwidacja skrzyżowania, poprawiająca bezpieczeństwo i ułatwiająca dojazd do pobliskiego cmentarza i szkoły);
  • budowę wiaduktu pod jedną jezdnią ul. Kamiennej (usprawnienie przejazdu, poprawienie połączenia z bocznymi ulicami i wyeliminowanie części punktów kolizyjnych na przecięciu Kamiennej z Fordońską).

Pod koniec 2020 r. ZDMiKP informował o złym stanie wiaduktów Warszawskich. Prace naprawcze (osiem podpór pod obiektem) zakończono w 2022 r., ale to rozwiązanie przejściowe, które pozwala na ich użytkowanie przez 10 kolejnych lat. Rozbiórka i budowa nowych obiektów inżynierskich planowana jest na lata 2026-2029. Szacowany wstępny koszt budowy nowej przeprawy w ciągu ul. Fordońskiej to ok. 200 mln zł.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Tym osobom należy się prawie 350 złotych dodatku do emerytury. Oto zasady wypłaty

Tym osobom należy się prawie 350 złotych dodatku do emerytury. Oto zasady wypłaty

Kryształy PRL w cenie złota. Tyle kosztują w 2025 roku popularne misy i wazony

Kryształy PRL w cenie złota. Tyle kosztują w 2025 roku popularne misy i wazony

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska