https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Co miesiąc zwalniają po 20 osób. Zgaszą światło? Mamy niepokojące sygnały z WZL nr 2 w Bydgoszczy

Agnieszka Domka-Rybka
Myśliwskie Migi-29, które ma polska armia, przechodzą przeglądy i modernizacje w WZL nr 2 w Bydgoszczy.
Myśliwskie Migi-29, które ma polska armia, przechodzą przeglądy i modernizacje w WZL nr 2 w Bydgoszczy. Arkadiusz Wojtasiewicz
Jeszcze niedawno przyjmowali pracowników, powstawały nowe budynki, hangary na samoloty, a teraz co? Zgaszą światło? - pytają pracownicy WZL nr 2 w Bydgoszczy.

Spis treści

Zwalniają co miesiąc po 20 osób i jak tak dalej pójdzie, ilu nas zostanie do końca roku? Może chcą zgasić światło - alarmują pracownicy WZL nr 2 w Bydgoszczy.

WZL nr 2 w Bydgoszczy - ile osób tutaj pracuje?

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 w Bydgoszczy mają strategiczne znaczenie dla gospodarki i obronności naszego kraju. W 2019 roku przejęły WZL nr 4 w Warszawie. Łącznie w obu zakładach pracuje niecałe 1200 osób, z czego 820 w Bydgoszczy. WZL należą do Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Niestety, w ostatnim czasie otrzymujemy liczne sygnały, m.in. od pracowników, że firma boryka się z problemami, czego efektem są m.in. zwolnienia.

"Wypowiedzenia są wręczane skokowo, co miesiąc 20 osobom"

- Każdy codziennie drży o pracę. Są duże nieporozumienia na wyższych szczeblach - zaalarmował nas jeden z członków załogi. - Wypowiedziano już umowy kilkudziesięciu osobom i tak, żeby nie zgłaszać zwolnień grupowych. Niektórzy pracują w zakładach „całe życie”. Często brakuje im do emerytury kilku lat, a teraz muszą odejść. Zwolnienia oburzają najbardziej, bo jeszcze niedawno wszystko było dobrze, firma przyjmowała nowych pracowników, powstawały budynki, hangary na samoloty, a teraz co? Zgaszą światło?

- Począwszy od października zeszłego roku wypowiedzenia są wręczane skokowo, dostaje je 20 miesięcznie - opowiada nam pracownik produkcji z wieloletnim doświadczeniem. - Jak będą zwalniać w takim tempie, to ilu nas zostanie do końca roku? Najlepiej mają ci z zarządów, które zmieniają się co kilka miesięcy. Przez trzy lata było ich chyba osiem! Odchodzą z dużymi odprawami, przychodzą nowi i to samo. Widzimy, że kończą się kontrakty samolotowe i nikt nam nic nie mówi o nowych. Produkcja dronów jest opłacalna? Nic nie wiemy!

Koniec kilkumiesięcznych odpraw i jubileuszówek?

Strona związkowa wskazuje, że został wypowiedziany zbiorowy układ pracy: - Oznacza to, że mogą skończyć się kilkumiesięczne odprawy, które zastąpią wymagane przez Kodeks pracy, nie będzie też jubileuszówek. Nie jest dobrze, jest bardzo źle. Panuje napięta atmosfera.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

4 lutego poprosiliśmy zarząd WZL nr 2 w Bydgoszczy (i biuro prasowe Polskiej Grupy Zbrojeniowej) o komentarz do sytuacji w firmie. Obiecano nam, że otrzymamy stanowisko do 12 lutego, ale (do dnia ukazania się tego artykułu) - nie przyszło.

"Nie ma pracy dla aż tylu osób, ale otrzymują duże odszkodowania"

Nieoficjalnie udało nam się ustalić, że w WZL nie ma tyle pracy, by musiały zatrudniać aż 1200 osób (820 w bydgoskim zakładzie) i, rzeczywiście, trwają tam zwolnienia.

Jednak odchodzący otrzymują większe odszkodowania niż zwalniani pracownicy innych firm w Polsce. Jest to również więcej niż gwarantuje Kodeks pracy. Ponadto przedsiębiorstwa nie stać na funkcjonujący przez lata zbiorowy układ pracy, dlatego został wypowiedziany.

Co z nowymi kontraktami WZL?

Przypomnijmy, WZL nr 2 w Bydgoszczy są głównym partnerem wspierającym i zabezpieczającym eksploatację statków powietrznych Lotnictwa Sił Zbrojnych RP. Od lat obsługują m.in. samoloty MiG-29. Obsługiwały również samoloty Su-22.

Latem tego roku Wojskowe Zakłady Lotnicze poinformowały, że po 35 latach zakończyły proces remontów, napraw, obsług i modernizacji tych maszyn.

W 2022 roku w WZL nr 2 w Bydgoszczy zapoczątkowano prace serwisowe przy wielozadaniowych samolotach bojowych Lockheed Martin F-16, należących do US Air Force.

  • We wrześniu ubiegłego roku, podczas XXXII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 podpisały porozumienie o współpracy z Boeingiem, dotyczące analizy możliwości przeprowadzenia przeglądów i obsługi technicznej samolotu F-15EX, w tym konserwacji, napraw i remontów podzespołów samolotu. F-15EX ma kupić polska armia.

  • Także w Kielcach nasze WZL zawarły porozumienie o współpracy z południowokoreańską spółką Young Poong Electronics, chodzi o określenie obszarów potencjalnej współpracy w zakresie wsparcia eksploatacji zespołu przepustnicy samolotu FA-50.

  • W październiku zeszłego roku doszła umowa na remontowanie i obsługę samolotów transportowych C130 Hercules dla rumuńskich sił powietrznych (serwisują Herculesy Polskich Sił Powietrznych).

  • WZL nr 2 w Bydgoszczy współpracują także z cywilnymi firmami lotniczymi. W grudniu 2024 roku pokazały Airbusa A320 należącego do bułgarskiego przewoźnika, który nad Brdą zdobył nowe kolory. Mowa o bułgarskim samolocie pasażerskim należącym do firmy Fly2Sky.

*Gdy otrzymamy stanowisko firmy - wrócimy do tematu.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska