Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co się należy, gdy samolot się spóźni? [prawa pasażerów]

Małgorzata Stempinska
Małgorzata Stempinska
Może się zdarzyć, że przewoźnik odwoła lot. Wówczas przysługuje nam prawo do opieki ze strony linii lotniczych.
Może się zdarzyć, że przewoźnik odwoła lot. Wówczas przysługuje nam prawo do opieki ze strony linii lotniczych. Pixabay
Te same prawa mają pasażerowie zarówno tradycyjnych, jak i tanich linii lotniczych. Uprawnienia przysługują też podróżującym czarterami.

Co się należy, gdy spóźni się samolot. Prawa pasażerów

Może się zdarzyć, że przewoźnik odwoła lot. Wówczas przysługuje nam prawo do opieki ze strony linii lotniczych. Obejmuje:
wyżywienie i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, np. bony na obiad w restauracji na lotnisku;
zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania.

Przysługuje nam również odszkodowanie. Wynosi ono:

  • 250 euro w przypadku rejsów do 1500 km;
  • 400 euro w przypadku rejsów wewnątrz Unii Europejskiej powyżej 1500 km i między 1500 km a 3500 km w przypadku rejsów poza UE;
  • 600 euro dla pozostałych rejsów.

Kiedy nie przysługuje nam odszkodowanie?

Odszkodowanie nie przysługuje w przypadku, gdy zostaliśmy poinformowani o odwołaniu lotu co najmniej dwa tygodnie przed planowanym czasem odlotu lub w okresie od dwóch tygodni do siedmiu dni i zaoferowano nam zmianę planu podróży.
Odszkodowania nie będzie też gdy o odwołaniu lotu dowiedzieliśmy się od przewoźnika w terminie krótszym niż siedem dni przed planowanym czasem odlotu i zaoferowano nam zmianę planu podróży umożliwiającą wylot nie więcej niż godzinę przed planowanym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowanym czasie przylotu.

Jak informują w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów, przewoźnik nie będzie musiał wypłacić nam odszkodowania, jeśli odwoła lot np. z powodu: śnieżycy, mgły, chmury pyłu wulkanicznego, które uniemożliwiają bezpieczny lot.

Gdy samolot się spóźni

Kiedy nasz lot będzie opóźniony, wówczas przysługuje nam prawo do opieki ze strony linii lotniczych. Jest ona identyczna, jak w przypadku odwołania lotu. Jednak prawo do niej nie przysługuje w przypadku, kiedy opóźnienie wynosi mniej niż 2 godziny przy długości lotu poniżej 1500 km.

Jeśli lot jest opóźniony o więcej niż 5 godzin, mamy prawo do zwrotu ceny biletu i bezpłatnego powrotu do portu, z którego rozpoczynaliśmy podróż pierwszym możliwym połączeniem. Nie każde opóźnienie daje prawo do odszkodowania. Przysługuje ono, jeśli samolot przyleci trzy godziny po czasie albo opóźnienie będzie jeszcze dłuższe. Wtedy takie opóźnienie jest traktowane podobnie do odwołania lotu, dlatego pasażerom przysługuje odszkodowanie pieniężne w wysokości od 250 do 600 euro.
Odszkodowanie nie przysługuje także wtedy, gdy przewoźnik wykaże, że duże opóźnienie powstało z powodu okoliczności, na które nie miał on żadnego wpływu (np. bardzo złych warunków atmosferycznych). To jednak przewoźnik powinien udowodnić, że duże opóźnienie lotu było spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami.

Gdy zgubią, zniszczą lub opóźnią nasz bagaż

W takiej sytuacji mamy prawo domagać się odszkodowania w wysokości do 1000 SDR (ok. 5263 zł). SDR to jednostka monetarna wprowadzona do Protokołów Montrealskich z 1975 roku zamiast franka w złocie. Aktualny kurs SDR znajduje się pod adresem www.nbp.pl.

By otrzymać rekompensatę, musimy udowodnić, że ponieśliśmy szkodę. W tym celu konieczne jest przedstawienie kopii tzw. PIR, czyli protokołu nieprawidłowości bagażowej, który należy wypełnić jeszcze na lotnisku. Swoje roszczenia powinniśmy zgłosić nie później niż 7 dni od daty odbioru uszkodzonego bagażu. W przypadku bagażu opóźnionego - nie później niż 21 dni od daty jego odbioru. Przepisy nie precyzują terminu na reklamację zaginionego bagażu.

Do udowodnienia wartości poniesionej szkody niezbędne są rachunki za samą walizkę czy przedmioty, które się w niej znajdowały się (np. odzież, kosmetyki itp.). W przeciwnym razie przewoźnik obliczy odszkodowanie na podstawie wagi zarejestrowanego bagażu, a to jest zawsze mniej korzystne dla konsumenta.

Zobacz wideo: Nieudane wakacje? Masz prawo do reklamacji!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska